Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-09-16 23:49 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
Elo alla glada etanolkonverterare!

Har en 740 turbo med den "braiga" motorn.

Idag ligger det ett vikingchip i den och ett garret original aggregat.


Har även ett par spridare som flödar 470cc liggandes just nu som jag tänkte att jag kunde slänga in istället för mina 330cc och köra med E85 istället.

Bilen går lite magert nu, och med dessa spridare får den cirka 42% mer bränsle.. vilket borde göra att den går lite fett istället.

är detta ett vinnande koncept?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 09:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det B230ET eller B230FT det är frågan om?
Vilket motorstyrsystem (Motronic, LH 2.2, LH 2.4) ?
Årsmodell?

Och de spridare som du ska byta till, vet du vid vilket bränsletryck det flödet är uppmätt?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 12:04 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
det är b230ft med lh2.4, 1990,

spridarna ger 470cc@3bar, samma tryck som original med andra ord


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 12:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, då är det nog inga problem. LH 2.4 är ju adaptivt, så om bara allt som har med lambdaregleringen att göra fungerar som det ska, så korrigerar det självt eventuella mindre blandningsfel pga fel storlek på spridarna.
Håll bara koll på om motorelektronikvarningslampan börjar lysa och om den gör det, så läs av felkoderna!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 12:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
De gamla spridarna är lågohmiga, är de nya högohmiga måste du koppla förbi motstånden på vänster hjulhus i motorrummet. Ska själv göra liknande omkonfigurering, och kommer troligtvis att köpa högohmiga spridare.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 14:30 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
erikn skrev:
De gamla spridarna är lågohmiga, är de nya högohmiga måste du koppla förbi motstånden på vänster hjulhus i motorrummet. Ska själv göra liknande omkonfigurering, och kommer troligtvis att köpa högohmiga spridare.


jora, har haft en i en mycket större snurra och kört med dom spridarena förut, så har färdig adapter för att koppla förbi motståndet :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-17 22:46 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
Blir det någon effektökning efter denna form av konvertering?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 09:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Svårt att säga. Framför allt brukar segdragningsförmågan bli mycket bättre efter en konvertering.
Saker som bidrar till effektökning är ju att motorn får en aning bättre termodynamisk verkningsgrad på E85 (tack vare att avgaserna innehåller mer vatten och mindre CO2) och att det högre oktantalet gör att ett tändsystem med knackreglering inte behöver ställa tändningen så sent vid fullgas för att slippa ifrån spikning.

Men vad som kan vara ett problem är att fullgasanrikningen som är tilltagen för bensin, ofta är alldeles för kraftig för E85. Det finns exempel på motorer (t ex Ford 1,8 l Zetec-E i Escort från mitten av 90-talet) som efter konvertering går så fett på fullgas att de surar ner sig och knappt går alls om man inte släpper gasen så pass att fullgasanrikningen stängs av och den börjar gå lambdareglerat igen. Att koppla ur fullgasanrikningen är dock ganska lätt gjort på Volvos versioner av LH 2.4, det är bara att klippa ledningen till fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten.
Du kan också undersöka om bilen kanske går bättre med originalchip, som troligen har mindre fullgasanrikning än det där trimchipet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 19:36 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
Okaj..

det där med fullgaskabeln ska jag se över. ska beställa en bredbandslambda så jag kan ha mer koll på vad värderna säger..

jag skulle tro att originalchip inte är att rekommendera med 1.2bar över mellanregistret ... så trimchipppet får sitta kvar, alternativt att man får tag i någon som kan bränna ett anpassat med E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det bara insprutningsstyrdonet som är chippat eller även tändstyrdonet?

Tänk på att så länge lambdaregleringen fungerar så kommer ju systemet ändå att arbeta på lambda = 1,0. Och så länge inte motorelektronikvarningslampan tänds och det blir någon felkod satt, så har man i praktiken inte en aning om hur mycket lambdaregleringen i LH 2.4 måste korrigera.

Troligen skulle det kunna gå att få ut information om detta via diagnosuttaget eftersom LH 2.4 stödjer en primitiv föregångare till OBD. Men hittills vet jag inte av någon som har lyckats kommunicera med ett sådant styrdon på det sättet. Hårdvarumässigt är LH 2.4 kompatibelt med OBD-II men tyvärr inte alls mjukvarumässigt.
En annan - ännu mer "hackermässig" - möjlighet vore att göra ett ingrepp i styrdonet och "sniffa" databussen för att hålla koll på vilka värden som skrivs och läses i minnet för adapteringsdata och sånt.

För att se att lambdaregleringen är aktiv duger det bra att ordna en komparator + lysdiod för att hålla koll på spänningen över lambdasonden - så länge lysdioden blinkar någotsånär regelbundet så fungerar regleringen, om den är ständigt ljus eller mörk så har den slagit i botten åt något håll eller är avstängd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 23:05 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
tändboxen är inte modifierad..

men om lambdan hela tiden kan justera så skulle man ju kunna mata på med 1.2-1.3bars laddtryck med originalchip.. så vad är det då för mening att chippa bilen ens? hänger inte riktigt med på vad du säger ...

har du mer information om hur man kopplar för lysdiod? är ju j*vligt billigt sätt att ha lite koll...


edit: hur ska jag göra med bränslefiltret? ska jag byta det efter jag kört ett par mil ifall det är mycket klegga?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-19 07:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
marcusr skrev:
----
har du mer information om hur man kopplar för lysdiod? är ju j*vligt billigt sätt att ha lite koll....
----

Så här ser mitt förslag till lysdiodindikator för Zr-oxidsond ut, se film på min hemsida i signaturen också.
Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-19 13:31 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
jag som inte är elektriker måste fråga vad en PNP/NPN transistor är och var man får tag i dom ..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-19 20:45 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-16 23:44
Inlägg: 10
nu har jag slängt i mina spridare och slängde i 20liter etanol, hade ett par liter bensin kvar i tanken, hur många mil ska jag köra innan jag ska byta soppafilter ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-19 21:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det är inte säkert att det behövs alls men märker du att att det börjar rycka eller att gaspådrag inte ger någon effekt kan det vara dags. Om du vill kan du mäta hur mycket ström bränslepumpen drar och om den ökar är det också ett tecken.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011