Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 18:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-09-18 22:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Vad är de generella problemen med för stora spridare och bensin?

Om man byter mot spridare som flödar 50% mer när man etanol-konverterar (jag kan inte hitta några som flödar 25% mer), hur påverkar det motorn om man tankar bensin?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det som händer då är vanligtvis att lambdaregleringen inte kan reglera ner bränsleblandningen tillräckligt. Följden blir att motorn går på ständigt för fet blandning - det går alltså åt mycket bränsle och man släpper ut stora mängder CO och HC. Vanligtvis kommer även motorelektronikvarningslampan att lysa och diverse felkoder att sättas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-21 10:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Ok...

Då behöver hjälp med flödes-beräkning.

Om jag har en spridare som flödar 205g/min vid 3 Bar, hur mycket behöver jag sänka bränsletrycket för att den ska flöda 170g/min?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-21 10:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror ju också på hur lambdaregleringsgränserna är satta på den motor det är frågan om.

Men till flödesberäkningen:
Flödet är ju proportionellt mot kvadratroten ur bränsletrycket.
Du vill få ner flödet från 205 g/min till 170 g/min, alltså till 0,83 gånger spridarens flöde vid 3 bar. Då måste du alltså sänka bränsletrycket till 0,83^2 * 3 = 2,06 bar.

Om vi antar att du skulle nöja dig med att sänka till 2,5 bar (lämpligt eftersom det är ett ganska vanligt bränsletryck och det finns bra tillgång till väl fungerande regulatorer för det trycket) så blir flödet 187 g/min, och det kanske är tillräckligt nära?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-21 22:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Det beror ju också på hur lambdaregleringsgränserna är satta på den motor det är frågan om.

Jag vill lägga grundflödet mitt i mellan etanol och bensin för att kunna växla mellan dem som jag vill.

Citat:
Men till flödesberäkningen:
Flödet är ju proportionellt mot kvadratroten ur bränsletrycket.
Du vill få ner flödet från 205 g/min till 170 g/min, alltså till 0,83 gånger spridarens flöde vid 3 bar. Då måste du alltså sänka bränsletrycket till 0,83^2 * 3 = 2,06 bar.

Oops. Det blev inte mycket kvar. Frågan är hur spridarstrålen ser ut då...
Och om det går att hitta en pålitlig BTR på 2 bar.

Citat:

Om vi antar att du skulle nöja dig med att sänka till 2,5 bar (lämpligt eftersom det är ett ganska vanligt bränsletryck och det finns bra tillgång till väl fungerande regulatorer för det trycket) så blir flödet 187 g/min, och det kanske är tillräckligt nära?

Jag var själv inne på en 2,5 bar, men jag visste inte vart flödet skulle landa. Om man lägger flödet på 187g/min skulle man landa 36% över orginalflödet. Det fungerar ju bra med E85, och skulle ECU:n behöva reglera ner flödet till bensin blir det 27%. Det är gränsfall om man landar innanför larmgränsen för Long Term Fuel Trim.


Jag får jaga vidare efter de svårfunna VW-spridarna. De sitter tydligen på Passat med 2liters 16ventils-motorer med 150hk från mitten av 90-talet, men söker man på bildelsbaserna och LETA så hittar man inga spridare av typen Bosch 0280155606 :(
MECA har inte ens dessa spridare nya!

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-21 22:42 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det finnes jo konverteringskit som legger på en konstant pulsforlengning på 30% (uansett om man kjører bensin eller E85). Det skulle altså tilsi at lambdareguleringen er tolerant med å gi negativ long term FT.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 08:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:

Oops. Det blev inte mycket kvar. Frågan är hur spridarstrålen ser ut då...
Och om det går att hitta en pålitlig BTR på 2 bar.


De gamla regulatorerna för D-jetronic reglerade förvisso på 2,0 bar, men de har ingen anslutning för vakuumstyrning utan reglerar relativt atmosfärstryck. I bästa fall kanske det går att montera en slangnippel på lufthålet på en sådan regulator.


Dr. Mabuse skrev:
Jag får jaga vidare efter de svårfunna VW-spridarna. De sitter tydligen på Passat med 2liters 16ventils-motorer med 150hk från mitten av 90-talet, men söker man på bildelsbaserna och LETA så hittar man inga spridare av typen Bosch 0280155606 :(
MECA har inte ens dessa spridare nya!


När du söker på Bosch-nummer, så tänk på att prova med flera olika varianter av numret. Prova att ta bort nollan i början, och prova att dela upp numret med olika slags skiljetecken (Bosch skriver ju alltid med mellanslag men somliga använder t ex punkter eller bindestreck). Prova också att skriva ihop nollan med den första gruppen om tre siffror men dela upp resten av numret. Försök också ta reda på VAG-numret på spridarna och sök på det.
Sen är det ju inte säkert att alla skrotar har brytt sig om att plocka loss spridare. Det kan mycket väl finnas någon motor som är sönderslagen i en svårt krockskadad bil, som man ändå kan rädda spridarna från fastän skroten inte har brytt sig om att göra det. Om du vet vilka motortyper och biltyper det är frågan om så går det ju att ringa runt och fråga. En annan möjlighet är att gå runt på metallskrotfirmor där t ex kompletta osäljbara motorer från bilskrotar hamnar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 18:55 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Mina nuvarande spridare ger ca. 35% mer än original. Detta är lite i underkant för min bil verkar det som eftersom den sätter felkoder på mager blandning ibland.

Har inte kört på bara bensin med dessa spridare men tankade 50/50 för ett tag sen, vilket ger 45% etanol, och det var inga problem.

Med tanke på att bensinpriset sjunker och E85 väl kommer att öka när övergången sker till E75 så kanske det blir att testa ren BF95 o se hur det går?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 22:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
magnul skrev:
Det finnes jo konverteringskit som legger på en konstant pulsforlengning på 30% (uansett om man kjører bensin eller E85). Det skulle altså tilsi at lambdareguleringen er tolerant med å gi negativ long term FT.
Spridarna på min Peugeot V6 är för snålt designade redan från början. Jag får 100% duty-cycle på bensin redan vid 6000rpm. Med etanol händer det (teoretiskt) redan strax över 4500rpm.
Jag har en flexitune, men den ger ju ingen optimering. Tänkte skaffa en UniChip och optimera motorn på rullande-landsväg med två bränslemappar: en för etanol och en för bensin. Steg 1 är tänkt att bara byta spridare tills jag får tillfälle att installera UniChip.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 23:07 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Borde det inte gå att sänka bränsletrycket genom att begränsa strömmen till bränslepumpen annars?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-23 07:04 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
nja, btr öppnar väl inte före inställt tryck uppnås?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-23 07:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
matsuda skrev:
Borde det inte gå att sänka bränsletrycket genom att begränsa strömmen till bränslepumpen annars?


Nja, det blir alldeles för ostabilt och obra av flera anledningar:
-Ingen reglering av bränsletrycket efter undertrycket i insugningsröret.
-Ingen hänsyn till tryckfallet i bränslefiltret.
-Svårt med dynamiken vid t ex plötslig ändring av gaspådraget. Bränslepumpens rotor har ju ganska stor svängmassa, om man plötsligt släpper gasen så tar det i så fall ett bra tag innan pumpmotorns varvtal hinner minska och då har man alldeles för högt bränsletryck i några sekunder. Samma sak men omvänt vid plötsligt gaspådrag.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-23 17:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Fick en tanke precis efter jag lagt mig i badkaret för att slappa lite...

När man räknar flödesmängder genom spridarna, anges ju dessa dels i cc/min och g/min. Men dessa är ju inte likvärdiga om man byter till etanol, eftersom densiteten skiljer sig. Så när man räknar på stökiometriska blandningar, ska man gå efter bränslevikt. Men byter man spridare måste man tänka på att spridarens flöde bestäms av bränsletrycket och flödes-resistansen. Alltså behöver man räkna om det stökiometriska förhållandet till bränslemängd i volym istället för vikt...

När man säger att en Flexitune ska ställas på 30% längre tider, är det bara tilltaget på en höft, eller är det beräknat efter volym-stökiometriska förhållanden? Eller är det så att tiderna egentligen ska ökas med ex. 45% för att motsvara exakt blandningsförhållande till bensinen, men att etanolens högre verkningsgrad gör att "det ska räcka".
För även om etanolen har dubbelt så hög verkningsgrad som bensin så måste ju ändå etanolen blandas stökiometriskt för att erhålla lambda=1, skillnaden blir ju att man bara behöver trampa hälften på gasen...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-23 18:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, jag har också funderat på de där sakerna. En sak till man borde ta med i beräkningen om man ska vara noga är ju att E85 och bensin har olika viskositet, och att viskositeten dessutom är temperaturberoende på olika sätt för de båda bränslena. När det gäller toleranser hos flödesvärdet så verkar de ofta ligga på ± 3 % (källa: specifikationer för ett antal olika BMW-modeller från sent 70-tal och 80-tal).

Riktvärdet på 30 % förlängning av spridartiderna är väl baserat på praktisk konverteringserfarenhet, på bilar med OBD-II eller någon annan möjlighet att få reda på aktuella lambaregleringsfaktorer från motorstyrsystemet har det visat sig att man på det sättet får ungefär samma korrektionsvärden på E85 som samma bil hade i okonverterat skick på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-23 19:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Riktvärdet på 30 % förlängning av spridartiderna är väl baserat på praktisk konverteringserfarenhet, på bilar med OBD-II eller någon annan möjlighet att få reda på aktuella lambaregleringsfaktorer från motorstyrsystemet har det visat sig att man på det sättet får ungefär samma korrektionsvärden på E85 som samma bil hade i okonverterat skick på bensin.

Man antar, men ingen har sagt rent ut att det är så de har fått fram siffran?

Då är det fortfarande VW-spridarna jag behöver jaga rätt på, med andra ord.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011