Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-03-25 19:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 16:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 572
Ort: Lyckeby Blekinge
det som går till spridarna räknas kanske inte eftersom dessa betraktas som rör liknade dom som går längsmed bilen
det gäller troligen dom vanliga svarta slangarna 8 (och 6mm) inv.

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 23:19 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Kolla med någon biltillverkare som har FFV i sortimentet och deras verkstad. De befintliga FFV bilarna har godkända slangar/ledningar

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-13 12:09 
Offline

Blev medlem: sön 09-09-20 14:38
Inlägg: 5
Hej. Tack för alla svar.
Vad jag har lyckats läsa mej till så är det tydligen inte att rekomendera att bytta dessa "rör" till vanliga slangar.
Tanken på att försöka besiktiga som det är har vi också haft. Det krävs ju inget intyg på plasttanken!
Jag ställde frågan om de svarta plströren längst med bilen och sa till teknikern att det var en äldre Saab och enligt honnom räknades dessa som slang :( . Men när man väl besiktar tror jag det är mycket upp till vad besiktningsmannen anser. Frågan är också hur plaströren till spridarna tål etanol, någon som vet? Dom är ju trots allt trycksatta med bränsle i ett varmt motorrum.
Mvh Calle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-13 13:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4636
Ort: Sundsvall
Alla de där slangarna/plaströren är troligen av polyamid (varumärken t ex Rilsan eller Nylon) eller polyacetal (Delrin), kolla om det finns någon märkning på dem). I praktiken bör det inte vara några problem med beständigheten, se t ex www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf där det finns tabeller över kemikaliebeständighet för de flesta plast- och gummimaterial.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-13 16:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7110
Ort: Älvsjö
Bry dig inte om de hårda plastbränslerören. De jag pratat med som har regbesiktigat en konverterat bil behövde endast visa upp ett kvitto på bränsleslang där det står att de tåll etanol samt effekttest på rullande landsväg som visar att effekten inte har höjds mer än 5%.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011