Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Konvertera 900i -86 som projektarbete i skolan.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=5350
Sida 1 av 2

Författare:  Calle [ sön 09-09-20 14:53 ]
Inläggsrubrik:  Konvertera 900i -86 som projektarbete i skolan.

Hej. Jag och en kompis ska som skolprojekt konvertera en bil för E85.
Projektet inefattar både modifieringen samt att få bilen lagligt godkänd för E85. Vi skulle därför vara tacksamma för tips om vad som behöver ändras på bilen som är en Saab 9001 -86 årsmodell i ganska bra skick som vi fått för uppgiften. Det är altså en helt mekanisk insprutning K-jetronic. Vi skulle även vara tacksama för information vad som krävs av bilprovningen för att godkännas modifieringen:
Mvh Calle

Författare:  matsuda [ sön 09-09-20 16:22 ]
Inläggsrubrik: 

Vill ni ha bilen besiktad så är det helt enkelt bara att konvertera på och se hur det går, det finns forumtrådar här om just hur detta går till med K-jetronic. Det som är viktigt är att bilens avgasvärden ser bra ut. Ofta brukar CO minska men HC kan eventuellt öka. Det finns ju dock en justerskruv så att man kan justera tomgången om det skulle vara något besvär.

Om ni vill ha bilen omregistrerad som miljöbil är det en annan sak, då tillkommer intyg av att bränsleslangar tål spriten, ett effekttest "rullade landsväg" och en registreringsavgift. Hur det går med en så gammal bil vet jag ej. Beskriv gärna konverteringen utförligt och bifoga gärna fotografier, jag har nämligen en vän som eventuellt är intresserad av konvertera en motor med K-jetronic.

Författare:  askilje [ sön 09-09-20 19:10 ]
Inläggsrubrik: 

det blir nog svårt att få den genom besiktningen men skulle vara kul om ni försöker!

Däremot så är det ju en laglig konvertering så länge man håller reda på avgasvärdena :)

Författare:  matsuda [ sön 09-09-20 22:16 ]
Inläggsrubrik: 

Om du menar att konvertera den och besikta den som vanlig bensinbil så ska det inte vara så svårt.

Författare:  torbjorn [ mån 09-09-21 09:56 ]
Inläggsrubrik: 

Formaliteterna för registreringsbesiktning med ändrat bränsle blir ännu enklare om man utgår från antingen en personbil från 1975 eller tidigare, eller en lätt lastbil med totalvikt över 2500 kg från 1988 eller tidigare.

Beträffande K-jetronic, så är ju det systemet inte specifikt för just Saab, jag tror de flesta trådar här om K-jetronic-konvertering gäller Volvo och erfarenheterna därifrån går att använda rakt av. Den absolut vanligaste och enklaste metoden är ju att modifiera styrtrycksventilen så att styrtrycket sänks lagom mycket, t ex med ett mellanlägg mellan ventilhuset och bottenplattan.

Författare:  askilje [ mån 09-09-21 17:49 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Om du menar att konvertera den och besikta den som vanlig bensinbil så ska det inte vara så svårt.
oj jag menade naturligtvis att typa om den som miljöbil :)

Författare:  Calle [ tis 09-09-22 18:18 ]
Inläggsrubrik: 

Hej igen och tack för svaren.
Jag har letat lite både här och på andra ställen men jag har inte hittat någon bra beskrivning på hur man modifierar styrtrycksventilen men ibland ser man ju inte skogen för alla träden så kan någon tippsa om en bra beskrivning är jag tacksam.
Om det finns någon här som typat om sin bil till E85 är vi också tacksamma för info och erfarenheter. På Saabarna är ju bränslesangarna i plast och jag antar att bilprovningen vill ha intyg på att de tål E85 så det är ett problem som måste lösas. Är det någon som har erfarenhet av hur dom ställer sig till plastslangarna som går till spridarna på K-jetronic?

Författare:  matsuda [ tis 09-09-22 19:00 ]
Inläggsrubrik: 

Om ni bestämt vill få bilen miljöbilregistrerad och inte besiktigad som bensinbil bör ni titta in här:

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument

Det är alltså intyg för bränsleslangar och ett effekttest som gäller. Försök ta reda på var slangarna kommer ifrån och leta sedan upp ett produktdatablad. Alternativt byter ni ut dem mot slangar som är lättare att bevisa att de tål etanol.

Författare:  torbjorn [ ons 09-09-23 07:08 ]
Inläggsrubrik: 

Så vitt jag vet så finns det så gott som inga slangar för bränslet på en Saab med K-jetronic, det är bara styva plaströr (troligen polyamid) hela vägen.

Författare:  Alexander [ mån 09-09-28 16:38 ]
Inläggsrubrik: 

Det kan finnas gummislang vid anslutningarna till bränslefiltret och vid returledningen från bränslemängdmätaren. (Första biten.) Annars är det bara plastledningar, precis som sagts.

Om man tar styrstrycksventilen från en turbobil får man ett vakuumuttag under membranet till styrtrycket. Då kan man laborera med undertryck där och sänka steglöst tills man hittar exakt vilket styrtryck som är optimalt.

Kolla gärna att bränslepumpen i tanken är OK. Vanlig felkälla på gamla bilar, SAAB:ar i synnerhet.

Lycka till!

/Alexander

Författare:  Calle [ tis 09-09-29 21:25 ]
Inläggsrubrik: 

Hej.
Tack för allt visat intresse, har ringt och kollat med bilprovningen och plastledningarna räknas nog tyvär som bränsleslang=intyg krävs för dom.
Killen jag pratade med på bilprovningen trodde att man kunde få intyg av Saab på detta. Jag fick uppfattningen att de hadde skrivit sådana intyg. Vi ska kolla det. Är det någon här som har fått intyg av Saab på det eller vet om någon som fått intyg detta?
Tack för tippset med styrstrycksventilen från en turbobil, vi har kollat lite på den styrstrycksventilen som sitter på bilen och den ser inte riktigt ut som den vi hittat beskrivning på här: http://www.saivis.se/_a/saab900/10-styrtryck.html men vi har fått tag på en från slutet av 70 talet som har nummer 0 438 140 013 som vi ska titta lite på.
Mvh Calle

Författare:  torbjorn [ ons 09-09-30 07:41 ]
Inläggsrubrik: 

När det gäller styrtrycksventiler på K-jetronic, så hör det till saken att den inre konstruktionen kan vara mycket olika även på olika exemplar med exakt samma Bosch-nummer. Däremot har ju "utifrån sett" ventiler med samma nummer alltid samma egenskaper.

En annan bra källa till vakuumstyrda styrtrycksventiler är 5-cylindriga VW och Audi med K-jetronic. Där utnyttjas styrtryckssänkning för att få fullgasanrikning trots att det är frågan om sugmotorer.

Författare:  Calle [ sön 09-11-08 15:59 ]
Inläggsrubrik: 

Hej igen.
Projektet har legat lite på is ett tag men vi har kontaktat Saab och dom kan inte hjälpa oss med intyg på bränsleslangarna :( . Det hadde vi ioförsig inte trott heller. Vi tog kontakt med bilprovningen igen för att få info om vad de kräver av intyget och det var faktiskt inte så mycket enligt tekniker vi pratade med. Det ska bara vara ett intyg att slangen man använder tål etanol eller att det står på slangens märkning att den gör det. Nu är det ett litet problem att bilen har k-jetronic för vi vet inte riktigt var vi ska få tag i nya plastslangar som går till spridarna. Så jag undrar om någon här vet om de finns att köpa på metervara någon stans? Används denna typ av bränslerör på något annat bränslesystem? Vi har även haft en liten fundering på att dra de gammla rören inne i en ny bränsleslang :? .
Mvh Calle

Författare:  matsuda [ sön 09-11-08 16:19 ]
Inläggsrubrik: 

Är det omöjligt att byta till vanlig bränsleslang?

Författare:  torbjorn [ sön 09-11-08 16:39 ]
Inläggsrubrik: 

En annan möjlighet är ju att bestämt hävda att de där långa ihåliga sakerna som det flyter bränsle genom är rör och inte slangar. Eftersom det bara är slangar det krävs intyg för, så bör ju problemet vara löst om man kan anse dem som rör istället.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/