Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 945 LTT -95
InläggPostat: tor 09-10-15 13:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09-10-15 13:32
Inlägg: 6
Ort: Linköping
Tjenare ! Jag har en 940 LTT -95 som jag har satt dit 16T turbo ifrån en 850r och 3" avgas. Monterat V-Kam. Steg 3 chip av nått slag sitter i både bränsle och tändning . Spridare är siemens deka 599cc @3bar . Jag har testat med både original 016 Lmm som är 2.75 tum eller va de är och min 960- 012 3" lmm och den går bättre med 3" lmm men tvekar på gaspådrag. Just nu har jag hälften etanol o hälften 98. Tanken är att köra 100% e85 men har inte kört slut på det som finns i tanken ännu. Räcker spridarna ? Räcker originalpumpen eller är det boven i dramat ? Bör jag ha större lmm eller mindre och större bränslepump? Kommer setupen räcka för 300 pollar som stakarna precis klarar? Skulle vara väldigt tacksam ifall nån kunde svara på mina frågor! Mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-15 15:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vet du att det chip, de spridare och den LMM du använder är anpassade för varandra? Det är ju den första förutsättningen för att det ska fungera.
50 % blandtankning på en okonverterad Volvo med LH 2.4 brukar ge ganska precis de symptom du beskriver, så förmodligen är det fullt normalt att bilen beter sig på det sättet innan du har gjort någon lämplig konvertering.
Bränslepumpen ska räcka till gott och väl så den behöver du inte röra.
När det gäller LMM så bör du kolla med din chipleverantör vilken typ av LMM som chipet är avsett för.

När du pratar om att den ”tvekar på gaspådrag”, menar du att det verkar vara brist på accelerationsanrikning, att det inte händer någonting förrän med några sekunders fördröjning men allt är normalt så länge du håller ett konstant läge på gaspedalen?

Förekommer det att motorelektronikvarningslampan lyser för dig? Får du några felkoder (läs av för både insprutnings- och tändstyrdon, olika uttag i testboxen)?

Beträffande om spridarna ska räcka till så är det ju lätt att räkna ut. Värmevärdet för E85 är ungefär 25 MJ/l. Dina spridare kan ge ca 0,6 l/minut till varje cylinder, alltså 0,6 x 4 = 2,4 l/min => 2,4 / 60 = 0,04 l/s till hela motorn. Den termiska effekten detta bränsle räcker till blir 25 x 0,04 = 1 MW.
Du vill få ut 300 hk, alltså 0,22 MW, mekanisk effekt. Det är möjligt under förutsättning att motorns verkningsgrad vid fullgas är bättre än 0,22 / 1 = 22 %. Således troligen fullt möjligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-15 23:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09-10-15 13:32
Inlägg: 6
Ort: Linköping
Nej , chippen är inte anpassade för detta . Det jag menar är att den börjar bluddra vid 5tusen varv ungefär . Eld ur avgasröret :D Den drar fint upp dit annars. Kan gå lite ryckigt ibland. Lambda lampan lyser ej och inga felkoder finns. Jag lurar på om det är soppapumpen som inte räcker till , kanske ska kolla upp bränsletrycket. Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-16 07:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bluddrar den vid det varvtalet oavsett gaspådrag, dvs går den bättre om du släpper gasen en bit så att fullgasanrikningen kopplas ur? Det är ganska vanligt vid klåparmässiga chippningar för turbomotorer att de får så mycket bränsle att de knappt går vid fullgas.

Om det finns ett bränsleblandningsfel på en bil med LH 2.4 som borde få motorelektronikvarningslampan att tändas så är det inte säkert att lampan någonsin tänds eller det sätts några felkoder om man kör hårt med mycket varierande gaspådrag eller t ex i stadstrafik, säkraste sättet att få reda på sådant är att köra lugnt och jämnt på landsväg 10-20 mil i sträck utan att stänga av motorn någon gång längs vägen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-16 14:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09-10-15 13:32
Inlägg: 6
Ort: Linköping
Det stämmer det du säger , släpper man gasen och sen ger på igen går den upp till varvstoppet. Vad ska man göra åt detta då ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-16 18:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ändra fullgastabellen i chipet så att du minskar bränslemängden litegrann. Om du går över till att köra på ren E85 så finns det möjlighet att du klarar dig helt utan fullgasanrikning, och det är lätt att ordna på LH 2.4 genom att bara klippa kabeln till fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten.

Eller prova om det går bättre om du gasar på sakta sista biten till fullgas, dvs inte ökar gaspådraget fortare än att turbon hinner varva upp och laddtrycket ökar i samma takt som du gasar på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 14:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09-10-15 13:32
Inlägg: 6
Ort: Linköping
Vad är det för färg på den kablen då ? Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 14:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan aldrig lita på kabelfärger i Volvo från 90-talet, men det är den ledning som går till pinne 3 på LH 2.4-styrdonet.

Vid gasspjällkontakten kan du identifiera den genom att ohmmäta mellan mittpinnen och en i taget av ytterpinnarna i kontaktdonet, den ytterpinne som får förbindelse med mittpinnen vid fullgas är det som du ska ge dig på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 945 LTT -95
InläggPostat: lör 09-10-17 22:19 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 19:30
Inlägg: 15
Ort: Från
Fredda_R skrev:
Tjenare ! Jag har en 940 LTT -95 som jag har satt dit 16T turbo ifrån en 850r och 3" avgas. Monterat V-Kam. Steg 3 chip av nått slag sitter i både bränsle och tändning . Spridare är siemens deka 599cc @3bar . Jag har testat med både original 016 Lmm som är 2.75 tum eller va de är och min 960- 012 3" lmm och den går bättre med 3" lmm men tvekar på gaspådrag. Just nu har jag hälften etanol o hälften 98. Tanken är att köra 100% e85 men har inte kört slut på det som finns i tanken ännu. Räcker spridarna ? Räcker originalpumpen eller är det boven i dramat ? Bör jag ha större lmm eller mindre och större bränslepump? Kommer setupen räcka för 300 pollar som stakarna precis klarar? Skulle vara väldigt tacksam ifall nån kunde svara på mina frågor! Mvh


Hej Fredda R

Spridarberäkning finns i massor av formler på nätet.

En som ger ett lågt räknat värde är
4*0,8*XXXcc/min/5,1
4st spridare
80 % användningsgrad utav spridarna annars överhettar de och tar slut.
Använd original bränsletryck som de är konstruerade för.
XXXcc/min hur mkt de flödar tabeller finns på nätet.
5,1 lastvärde som bänkare kommit fram till ?

Dina 599 spridare i formeln...
4*0,8*599/5,1=375hk på bensin
Vid fullast på etanol krävs 35-40% mer.
Inget man snålar på om man inte tycker om och renovera motorer.
780cc räcker till +300hk på E85

Originalpump i tanken räcker till att vattna en lök med.
Börja med en 550hk(bensinhästar)Wallbropump så har du en start.

16t aggregatet räcker till kontinuerliga 250hk
och 300hk en eller ett par repor innan allt blir för varmt.
Kanske lite längre på etanol...

300hk kräver en riktig intercooler du har för stort tryckfall i original.
Insugstemperaturen går för högt med original laddluftkylare.

Använd enbart 012 original LMMsensor i rör dimensionerat efter din effekt,,

Du får mäta lastsignalen från LMM vid fullgas vid fullt laddtryck o fullt varv.
Optimalt så ska den bottna på fullt av allt ...
Har du för stor LMM så kan den ej mäta flödet utan det blir tok i topp eller botten.
Man brukar säga att sensorn klarar 83mm rör för hyfad funktion...
Men det kräver långa rör(minst 300mm)framför och bakom sensorn för laminärt o stabilt flöde.

Ett riktigt luftfilter är krav också..

ha det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 945 LTT -95
InläggPostat: sön 09-10-18 22:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
max skrev:
80 % användningsgrad utav spridarna annars överhettar de och tar slut.
Jag är skeptisk mot detta påstående.
På min egen bil så får jag 100% duty-cycle på spridarna vid fullgas precis innan rödmarkeringen börjar. Edit: vid bensin-drift.

Jag minns även rapporter här på forumet medlemmar som berättat att deras flexitune signalerar 100% duty ett eller flera tusen rpm före rödmarkering efter E85-konvertering.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse mån 09-10-19 21:32, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 12:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag är nog benägen att hålla med om att det där med att spridare inte skulle tåla att stå ständigt öppna är en myt.

Om vi antar att en spridare står ständigt öppen och att den drivs av en enkel darlingtonutgång som saknar strömbegränsning, så blir effektutvecklingen i spridaren ca 10,5 W för en högohmig spridare respektive 5,5 W för en lågohmig (då har jag förutsatt 6,0 ohm förkopplingsmotstånd för den lågohmiga spridaren). Det ger inte mycket temperaturhöjning med tanke på hur fysiskt stor spridaren är och hur stort kylande bränsleflöde som passerar genom den.

Om styrdonet har strömbegränsande eller "peak-hold"-utgång så blir effektutvecklingen i spridaren mycket mindre, på sin höjd 10-20 % av de värden jag nämnde.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 18:46 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 19:30
Inlägg: 15
Ort: Från
Förvånad över alla besserwissersvar...

Varför använder sig inte biltillverkarna av full dutycyle ?
De maxar absolut inte sina spridare...
Sluta med skitsnacket !
En trimmad bil leverar mer hk/lit än en transporter..
Det gör detsamma hur man plågar en transporter..

Ni kan vissa saker javisst
Men har minst lika mkt påståenden på områden där ni är helt borta..
Skärpning..
Vill ni att folk ska köra sönder motorerna...?
Ex.. på kommentarer...

Luftmassemätare kan inte gå i botten
Bränslepump på 940 räcker till 300hk !
Lambda vid överladdning och fulllast säger ni att 1 är OK på E85..
Sluta upp med detta det är folks ägodelar ni leker med...
max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 18:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Wow, vilken "maxad" attityd!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 20:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
max skrev:
----Varför använder sig inte biltillverkarna av full dutycyle ?
De maxar absolut inte sina spridare...
----
max


Det är iallafall inte för att spridarna skulle brännas sönder om de utsattes för det. Däremot är det ganska naturligt att inte gå högre om man vill ha en säkerhetsmarginal för den bränslemängd som skall in i motorn.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 21:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
max skrev:
Förvånad över alla besserwissersvar...

Vad är det för fel med att ha koll på läget?


Citat:

Varför använder sig inte biltillverkarna av full dutycyle ?
De maxar absolut inte sina spridare...

Läste du inte mitt innlägg? På min bilmodell blir det full duty-cycle på bensin precis innan rödmarkeringen börjar. Ett par årsmodeller efter min bil så fick samma motor 15HK högre effekt, men fortfarande med samma spridare och samma bränsletryck.

Citat:

En trimmad bil leverar mer hk/lit än en transporter..
Det gör detsamma hur man plågar en transporter..

Min "transporter" har 195 hk och efterföljande modeller har 210.


Citat:

Ni kan vissa saker javisst

Vi kan räkna. Och vi kan mäta.
"Att mäta är att veta" läste jag i någons signatur.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011