Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-11-02 13:11 
Offline

Blev medlem: mån 09-09-07 20:57
Inlägg: 10
Ort: Stavanger, Norway
jeg har fått flexitunen til å virke på Volvo 940LT, og har begynt å forske på kaldstartfunksjonen (denne virker strålende), og er nå over på å justere funksjonen som hjelper den til å gå bra når motor er kald.

Det fulgte med en "termostat" som kobler sammen ledningene når denne blir varm. Får ikke denne til å virke, men det virker billig likevel så jeg ønsker å få tak i en termostat på kanskje 40 grader som jeg kan montere i radiatoren som gjør at flexitune finner ut når bilen er varm nok til å ikke ha kaldkjøringsfunksjonen innkoblet.

Hva har dere andre gjort? Ønsker alt automatisk slik at bryter er uaktuelt...

_________________
Volvo 945LT 1995
Vikingchip
1 bar ladetrykk
Flexitune Autox4


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 13:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag hade inget problem med att få medföljande tempgivare att känna om motorn var varm eller kall. Satte bara fast den mot övre utloppet till kylaren. Du har testat att sätta lysdioden i LED-test-mode?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-03 22:58 
Offline

Blev medlem: fre 09-08-28 20:43
Inlägg: 12
Ort: Ås - Norge
Funker Flexitune X4 strålende også nå som det er vinter?
Fortell!

Kaldstart er spesielt interessant. Også installasjonstips på Bosch LH2.4. Koblet du bare en kanal fra F-X4 til ledningen fra LH2.4?

Jeg har Flexitune II på min 945 LTT (foreløpig uten chip og 1 bar trykk..). Mitt oppsett er ikke helt optimalt nå om vinteren.

_________________
98 Volvo 945 B230FK konvertert med Flexitune II


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 08:10 
Offline

Blev medlem: mån 09-09-07 20:57
Inlägg: 10
Ort: Stavanger, Norway
Kaldstarten fungerer strålende. Drar igang lettere enn med bensin og uten flexitune. Jeg justerte kaldstarten på maks. Problemet nå er kaldkjøring hvor jeg vil justere opp litt, men må da ha en fungerende termostat som forteller bilen når den er blitt varm nok slik at den ikke gir for mye.

Måtte koble alle 4 inngangene sammen til 1, samt alle 4 utgangene sammen til 1 ledning for at den skulle starte.

Problemet nå er forbruket. Bilen er automat.

Den drar 1,6 på bykjøring (1,3 med bensin) noe som er 23% mer og helt ok.

Men på langkjøring drar den 1,3 (0,9 på bensin) noe som er 44,5% mer og dette liker jeg ikke.

Hva bruker din?

_________________
Volvo 945LT 1995
Vikingchip
1 bar ladetrykk
Flexitune Autox4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-04 22:55 
Offline

Blev medlem: fre 09-08-28 20:43
Inlägg: 12
Ort: Ås - Norge
Auda - automat ser ut til å slurpe fuel.

Mitt forbruk:

Småkjøring: bensin 1,1l/mil, E85 1.3 l/mil
Langkjøring: bensin 0.8l/mil, E85 1l/mil

Når E85 koster 7.99 som hos Statoil på Ski så sparer jeg ca 2,- pr mil. For en investering på 375,- som Flexiitune II kostet er dette en meget bra investering...

_________________
98 Volvo 945 B230FK konvertert med Flexitune II


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 07:38 
Offline

Blev medlem: mån 09-09-07 20:57
Inlägg: 10
Ort: Stavanger, Norway
Du hadde litt hyggeligere tall enn meg..hehe.

Men det kan jo også være noe galt med min, lekkasje eller noe? Vet bare ikke hvor jeg skal lete da det er pisskaldt ute og ikke optimalt for leting etter lekkasje.

Noen som har erfaring hvor ting eventuelt begynner å lekke eller andre tips på hva som gjør den så tørst?

_________________
Volvo 945LT 1995
Vikingchip
1 bar ladetrykk
Flexitune Autox4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 09:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kolla att kylvattentermostaten fungerar som den ska, så att motorn kommer upp i full arbetstemperatur snabbt efter start.

Tänk på att motortempmätaren på Volvo 940 är gjord så att nålen står stilla i mittläge mellan ca 40 och 100 °C , den duger alltså inte för att se om motorn har blivit ordentligt varm.

Ett säkrare sätt att avgöra motortemperaturen är att mäta spänningen vid insprutningsstyrdonets tempgivaringång (pinne 13 signal, pinne 5 jord). Vid varm motor (+80 °C) är spänningen omkring 0,5 V.
Några ytterligare värden:
+40 °C 1,4 V
+50 °C 1,1 V
+60 °C 0,8 V
+70 °C 0,6 V
+80 °C 0,5 V
+90 °C 0,4 V
+100 °C 0,3 V

Efter kallstart så bör motorn ha blivit fullt varm inom 5 km körning. Kolla också att inte motortemperaturen sjunker mer än tillfälligt om du först varmkör bilen med avstängd kupévärme och därefter drar på värme och fläkt för fullt.

Ett annat vanligt fel som leder till hög bränsleförbrukning på Volvos turbomotorer är sprickor i grenröret, som medför att avgaserna späs ut med luft innan de når fram till lambdasonden. Framför allt brukar det bli sprickor på den plana ytan mitt emot flänsen mot turbon, det går inte att se utan att plocka bort grenröret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 09:52 
Offline

Blev medlem: mån 09-09-07 20:57
Inlägg: 10
Ort: Stavanger, Norway
Har ikke sprekker i manifoil eller turbo da dette nettopp er byttet. Har dog en lambdasonde fra biltema, men får ikke feilmelding på motorstyringen at denne er istykker.

Fikk et annet problem idag.

0 Grader ute. Den startet med en gang, men så stoppet den etter 3 sekunder. Var nesten umulig å få start på den igjen. Kaldkjøringsordningen var stilt på ca. 30%. Prøvde å justere denne til 100% men den ville ikke gå fordet. Etter ca. 3 minutter fikk jeg start på den...

Spørs om jeg ikke må blande inn litt bensin i tanken.

Hvor mye burde jeg blande inn for å bedre kaldstarten? Hvilken oktan skal jeg bruke?

_________________
Volvo 945LT 1995
Vikingchip
1 bar ladetrykk
Flexitune Autox4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 10:30 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det kan vara läge att värma upp motorn någon minut på tomgång i så kalla väder om det fortfarande är E85 sommarkvalitet. Det eller att installera någon form av förvärmning för kallstarter,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 11:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
toretang skrev:
Har dog en lambdasonde fra biltema, men får ikke feilmelding på motorstyringen at denne er istykker.


Motorstyrsystemet LH 2.4 på Volvo från 90-talet är inte så bra på att upptäcka alla slags fel på lambdasonden. Om lambdasondssignalen skulle ha överledning till jord så att den aldrig kommer upp över ca 0,4 V så kommer systemet att ge alldeles för fet bränsleblandning men det blir aldrig någon felkod för trasig lambdasond. Det säkraste sättet att avgöra om lambdasonden fungerar som den ska är att koppla in ett oscilloskop till signalen och se att den växlar entydigt och skarpt mellan 0-0,1 V respektive 0,8-1,0 V. Om den aldrig kommer upp i tillräckligt hög spänning, om växlingarna går långsamt eller om den "svävar" obestämt någonstans kring 0,5 V så bör man nog byta lambdasond.

Biltemas lambdasonder brukar vara bra men det var en period för några år sedan, ca 2006-2007, då de inte alls var lyckade. Tydligen upptäckte Biltema att de hade valt en dålig leverantör för de drog in lambdasonderna från butikerna på senhösten 2007 och sedan dröjde det en bra bit in på 2008 innan de började sälja lambdasonder igen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-11-11 08:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
toretang skrev:
jeg har fått flexitunen til å virke på Volvo 940LT, og har begynt å forske på kaldstartfunksjonen (denne virker strålende), og er nå over på å justere funksjonen som hjelper den til å gå bra når motor er kald.

Det fulgte med en "termostat" som kobler sammen ledningene når denne blir varm. Får ikke denne til å virke, men det virker billig likevel så jeg ønsker å få tak i en termostat på kanskje 40 grader som jeg kan montere i radiatoren som gjør at flexitune finner ut når bilen er varm nok til å ikke ha kaldkjøringsfunksjonen innkoblet.

Hva har dere andre gjort? Ønsker alt automatisk slik at bryter er uaktuelt...


Jeg har kuttet ut hele termostaten som fulgte med Flexitune.. byttet den ut med en bryter.. Vet ikke hovrdan det er på volvo, men på suzukien min trenger jeg bare slå på kaldstart i noen sekunder før jeg slår av og ECU`n ta over jobben. Fungerer flott. Startet senest i går i -6 grader uten problemer :D dessuten har forbruket ved småkjøring gått ned ca 1 dl. Fra 1.3 til 1.2 l pr mil. (har en misstanke om at ved bruk av termostaten kan det ta for lang tid før kaldstartsfunksjonen slår seg av, med bryter kontrolerer du det 100%)

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-11 17:12 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
och sedan dröjde det en bra bit in på 2008 innan de började sälja lambdasonder igen.

Och då funkade de ändå inte bra...

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011