Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-10-23 10:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 177 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 18-06-28 11:16 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 122
Ort: Halmstad
Aldrig får man vara riktigt glad. ... :twisted: :evil:
Tankade igår, 1,3 l/mil. är ju riktigt bra för att vara denna bil. Och mig.... Dock var felkod 2-3-2 tillbaka idag. Det måste vara något med bränslet. Dom stod med tankbil där när jag tankade, men vet ej om dom fyllt på E85 innan jag tankade. Det var ju samma i höstas när jag tankade innan problemen började, då stod där också en tankbil om ja minns rätt. Nu ska ja inte göra mer än nolla felkoderna och så ska jag tanka på ett annat ställe nästa gång..... :twisted:
Har hela tiden tankat på samma ställe (Ingo, f.d. Jet) men det finns en annan mack någon km bort. Provade där i vintras en gång men där kom ingenting ur handtaget, antingen var det fel på pumpen eller så hade dom inget i tanken

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-07-03 20:00 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 122
Ort: Halmstad
Har några dagar kört ganska mycket och helt plötsligt började ventilerna "ticka". Nästan ingen olja kvar, hällde i nästan 2 liter och det slutade "ticka". Efter det har det inte varit några felkoder...... :D Ska köra lite mindre framöver men fortsätter kolla felkoder efter varje (ibland under) körning. Kan det vara så att det är när motoroljan blir tillräckligt utspädd av etanol vid mina korta kösträckor så suger det in etanol genom vevhusventilationen visar felkod 2-3-2 och som dunstar och förbränns vid långkörning så felkoderna slutar komma?????? Ska köra som vanligt nu ett tag så får jag se om det kommer tillbaka om en månad igen. Ska byta olja och filter först så det är "riktig" olja i motorn.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 18-07-19 08:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 122
Ort: Halmstad
Det blev aldrig något oljebyte, hade inte tillräckligt kvar j dunken (10L Biltemas grön 10W-40) så jag har kört vidare. Inga felkoder. Har dom senaste dagarna "grejat bromsar" på svågern husvagn. En gammal, ej mycket körd (lär ha varit i Italien en gång när den var ny) Solifer 450 Artic. Den har mest använts som rastbod i förre ägarens byggfirma och är ej körd med dom senast 10 åren. Plockade ner allt och bytte vajrar, gasdämpare och smorde upp allt. Det blev en 2-a på ojämna bromsar. Hem och plockade isär igen. Putsade av bromsbanden (såg nästan nya ut) med en bandslip, skiftade övre bromsbandet (höger mot vänster), monterad ihop och körde en lång runda (6 -7 mil). Svängde inom Bilprovningen igen (dom hade faktiskt tid att kolla den) och fick den godkänd :D :D . Under denna provkörning med mycket inbromsning och mycket fullgas under belastning lär väl dom sista resterna av etanol i oljan "ångat ut" och oljenivån i motorn är normal (övre strecket). Och inga felkoder. De har varit väldigt varmt här och den elektriska fläkten framför kondensorn (använder AC-n konstant numera) går igång ganska ofta, så motorn har varit ordentligt varmkörd :shock: Dock inte så varm så tempmätaren rört sig. Det blir "vanlig" service i oktober/november och så får vi se om felkoderna kommer tillbaka vid bytet till E75, eller längre fram i vinter när det inte körs någon längre sträcka alls. Har ju inget jobb att köra till längre, men e.v ska jag hjälpa svågern i hans firma (mekanisk verkstad med CNC-styrda maskiner kombinerat med en reparationsverkstad för lantbruksmaskiner och smedja) det blir nästan som att sluta en cirkel, det var så jag en gång började för 52 år sedan. En bilverkstad som fixade allt, inkl. lantbruksmaskiner, traktorer, lastbilar, smide, båtmotorer (både inombords och utombords), staket, gräslippare och köksmaskiner.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-07-21 08:04 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 11
Hej Lennart, alltid trevligt att läsa dina berättelser!
Hade du så mycket etanol i oljan att du kunde se se skillnad på stickan? Eller hur märker man om det är etanol i oljan.

Kör ju numera på 100% E85. Har konverterat med drygt 60% större spridare och hoppas därmed slippa krångla med kallstartsanordning. Bilen står i garage och har dessutom motorvärmare. Hur ofta behöver man byta olja?

Mvh, Bengt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-07-21 18:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4607
Ort: Sundsvall
Om det finns bränsle i oljan brukar det märkas på lukten.
Kör man under sådana förhållanden att oljan blir genomvarm relativt ofta - dvs inte enbart kortkörningar utan bilen får regelbundet, minst någon gång i månaden, gå några timmar i sträck i landsvägskörning med oljetemp över 80 grader - så finns det ingen anledning att byta olja oftare än vid bensindrift, snarare tvärt om.

Tänk på att motoroljan värms upp mycket långsammare efter start än vad kylvattnet gör, det kan behövas en halvtimme till efter att kylvattnet är varmt enligt tempmätaren innan oljan har nått full temperatur. Det kan gå något fortare på motorer som har oljekylare i form av värmeväxlare mellan olja och vatten, den hjälper även till att värma oljan under varmkörningsförloppet. Det kan vara intressant att ordna en oljetempmätare - i enklaste fall provisoriskt i form av en digital stektermometer med givaren fastsurrad vid oljefiltret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 18-07-22 07:17 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 122
Ort: Halmstad
Tack för svar,. Jag "känner" att det luktar "sprit" om motorn ibland så det är säkert så. Men haft lite bränsleläck också, dock inte på ett tag nu
Jag har haft tankar om oljetryck och och framför allt oljetemperatur mätare. Hade oljetemp. mätare i min trimmade Volvo PV och den "räddade" motorn mer än en gång. En gång på hemväg från Helsingborg och motorvägen norrut mot Hallandsåsen. Nästan ingen trafik och "gasen i botten". Hastighetsmätaren var också i botten och den blir "helröd" på dessa gamla "liggande" mätare. Hade overdrive på denna så den varvade inte så fruktansvärt högt (ingen varvräknare), uppskattad hastighet c:a 180 -200 km/tim. Oljetemperaturen låg på c:a 120-140°, körde på en "rak" SAE 30 olja av bra kvalitet (Duckham). Men när det började gå uppför på Åsen så dröjde det inte länge förrän oljetemp. mätaren stod på 180°. Det kom plötsligt och direkt så hade jag inte haft ett öga på mätaren hela tiden hade jag nog inte kommit många 100 meter till. Det blev att släppa på gasen ner till omkring 100 km/tim så sjönk oljetemp en nästan omgående.
Har kört ganska mycket (med mina mått) sista tiden, men nu få nog Volvon stå ett tag. Frugan börjar semesten i morgon så då kör hon mestadels och då blir det hennes Passat.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-08-18 16:36 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 122
Ort: Halmstad
Har nu kört en månad till. Det är fortfarande samma. Ibland blir det felkoder och ibland inte. Provat med och utan AC, provar med att köra som en "idiot" och som den pensionär jag just blivit. Ingen skillnad. Det går några dagar utan felkoder och så blir det felkod varjedag igen. Tankade i förrgår, 1,6 l/milen, acceptabelt.... Efter jag tankat så blev det felkod (alltid 2-3-2) igen, sänkte i rena ilskan bränsletrycket från 3,8 kg till 3,4 kg. Just nu, ingen felkod. Med AC på. :evil: :twisted: Kör vidare "som vanligt" och nollar felkoden. Köpt hem motorolja och filter nu (äntligen) och ska byta det och tändstift framöver och så får vi se vad som händer

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 18-09-07 12:56 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 122
Ort: Halmstad
Vet inte om man ska skratta eller gråta.... Är tillbaka där jag var förra sommaren (ett tag i alla fall). Bilen går som en klocka (utan tick från ventilerna), kör just nu med 3,3 kg bränsletryck och en förbrukning på 1,4 l/mil. Den har varit så några veckor nu och jag har fortfarande inte bytt olja. Kör lite längre sträckor numera när jag kör så det kanske gör sitt. Har haft AC-n på hela tiden. Det enda som "spökar" lite är att jag måste anväda "choken" (en tryckknapp med ett extra motstånd till tempgivaren). Senaste tiden har jag höjt trycket 0,5 kg i taget för att se var gränsen går. Började på 2,5 kg för några veckor sedan men då ville den inte riktigt vid gaspådrag, men det blev inga felkoder. Det verkar som att den vill ha 1,3 - 1,4 l/mil om det inte blir felkoder och upp mot 1,7-1,8 l/mil när det blir felkoder. Går motorn i "Limp Home Mode" vid felkod 2-3-2??? Det är den enda felkod jag fått innan

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 18-09-07 15:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4607
Ort: Sundsvall
Det som borde kunna höja bränsleförbrukningen är ju antingen att den går med för fet bränsleblandning eller att tändningen ställs sent av någon anledning. Tändning och insprutning sköts ju av var sitt styrdon på denna bil, och jag har inte riktigt koll på hur mycket eller på vilket sätt de samarbetar.
Det finns en ledning för kommunikation mellan styrdonen som brukar kallas "belastningssignal", den är enkelriktad från insprutning till tändning. Det kan ju tänkas att insprutningsstyrdonet via denna ledning kan säga till tändstyrdonet att gå över till en sen tändförställningskurva för att inte riskera spikning eller andra motorskador.
I övrigt känner båda styrdonen av tomgångsströmbrytaren vid gasspjället, och båda mäter motortemperaturen via var sin tempgivare (dock är givarna fysiskt hopbyggda till en enhet, men elektriskt är de separata).

Dyker det upp några felkoder från tändsystemet samtidigt som insprutningssystemet sätter 2-3-2 ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-09-10 21:11 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 122
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Dyker det upp några felkoder från tändsystemet samtidigt som insprutningssystemet sätter 2-3-2 ?

Nää, det är bara den. Och den ska ju betyda mager/fet blandning i tomgångsområdet. Jag har ju höjt tändläget 3° genom att "polvända" vevaxelgivaren och skaffade samtidigt "grejer" till att "manipulera" tändboxen ytterligare 3° tidigare, men detta har jag inte monterat. Tycker inte det behövts, den kan "baktända" någon gång vid kallstart med "choke" om man behöver ett ytterligare startförsök. Dom allra flesta gångerna startar den vid första försöket och efter 3-4 motorvarv
torbjorn skrev:
I övrigt känner båda styrdonen av tomgångsströmbrytaren vid gasspjället, och båda mäter motortemperaturen via var sin tempgivare (dock är givarna fysiskt hopbyggda till en enhet, men elektriskt är de separata).

"Choken" är inkopplad med kabel direkt i kontaktstycket på bränsle boxen och "rör" inte tändboxens tempgivare.
Just kontakten på gasspjället så styr väl den via boxen att bränsletillförslen stängs av vid motorbroms, eller är något annat inblandat där också? För något år sedan så gick voltmätaren ner till 0V vid motorbroms när jag mäter Lambdasonden, men sist jag mätte gjorde den inte det. Skrev om detta i vintras och du svarade då att det inte ha någon betydelse, men detta har jag inte kollat på nu. Jag motorbromsar mycket och växlar gärna ner en eller två växlar istället för att bromsa, så jag tänker att kanske den ibland inte stänger av bränsletillförslen, så det är något sådant som "spökar". När jag mätte på Lambdasonden sist så pendlade den mellan 0,3 och 0,7V och vid motorbroms gick den sakta ner till strax under 0,1V (mätaren mäter 1000-delar). Tidigare har den mer "distinkt" gått ner till 0,0något volt
Har nu höjt bränsletrycket ytterligare till 3.4 kg utan att få felkoder. Såg nu att jag skrivit 0,5 kg tidigare, men jag höjer med 0,1 kg varje gång. Och likaså när jag sänker så är det med 0,1 kg i taget

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 18-10-07 12:14 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 122
Ort: Halmstad
Tänkte skriva några rader igen. Bilen går "som en klocka" och (nästan) inga felkoder har det varit. Har dock fortsatt att höja bränsletrycket för att se om det blir felkod igen. Hitils har jag fått felkod en gång (förra veckan 2-3-2 på bränsle och 2-1-4 på tändning) men nollade och höjde ytterligare 0,1 kg (kör nu med 3,8 kg) och felkoderna ha inte kommit tillbaka. Dock, bränsleförbrukningen har "stuckit iväg", 2,2 l/mil senaste tankning. Har visserligen kört hem båten (1800 kg tot. vikt i c:a 1,3 mil) och hämtat ved (ungefär fär samma vikt i 2 mil) och tankade efter "bara" 11 mil och fick i drygt 23 l E85. Så förhoppningsvis ska förbrukningen minska. Hade även c:a 200 kg verktyg i bilen som jag haft i en dryg månad nu, men som är urplockat också. Håller på då och då och renoverar upp en gammal fiskebod (varit i släkten minst 80 år, förmodligen mycket längre) som står väldigt utsatt. Den försvann för något år sedan (stormen Gorm) men jag letade upp det mesta av den längs en c:a 2 km lång kustremsa och har "bara" lite inredning kvar att fixa nu. Boden är på c:a 5 m2 och står precis så den är torrskodd i alla väder utom sydlig orkan
Bilden tagen i förra veckan, efter stormen Knud. Då var vattnet och skvalpade mot stenarna nedanför boden.
Bilaga:
PhotoPictureResizer_181007_124244378-600x800.jpg
PhotoPictureResizer_181007_124244378-600x800.jpg [ 250.23 KiB | Visad 181 gånger ]

Denna bilden är tagen från andra hållet när Knud håller på att avta, man ser på dom blöta stenarna hur högt vattnet varit senaste timmen
Bilaga:
PhotoPictureResizer_181007_130106090-800x600.jpg
PhotoPictureResizer_181007_130106090-800x600.jpg [ 236.17 KiB | Visad 181 gånger ]

Boden ligger c:a 6 km väster om Halmstad, c:a 1 km från Tylösand.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-10-22 08:15 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 122
Ort: Halmstad
Har kört några längre sträckor utan släp, trailer eller verktyg i bilen (AC är på alltid). Dock sitter takräcket kvar. Den rullar betydligt lättare, och förbrukningen stannade på 1,5 l/mil. Det är (tycker jag) acceptabelt, det är ju trots allt en gammal konstruktion av insprutning och bränslesysteme/tändsystem. Det är (jämfört med 98 oktan jag körde på innan) 3-4 kr billigare än att köra på bensin. Den drog ungefär 1,1 - 1,2 l/mil då. Vet att med "riktig" långkörning (10 - 20 mil minst) kan man köra denna motor (B234F) på c:a 0,8 l/mil, men så långt ha denna bil inte rullat på dom 10 år jag haft den. Långkörning får mig är 2 - 4 mil uitan stopp.... :oops: :D
Inga felkoder, väntar med "förfäran" på när dom byter till "vinter etanolen" :roll:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 177 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011