Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 16-09-01 09:09 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Nu har jag fått alla "bitar" på plats. Kör ju med Saab Turbo spridara (350cc) och original bränsletryck (nästan, 3,4bar) och det fungerar som jag tänkt Förbrukningen ligger på c:a 30% över vad jag haft innan (1,6l/mil mot 1,2l/mil innan). Kör fortfarande mycket släp och korta sträckor så man får vara nöjd. Börjat med motorvärmare på morronen nu så den startar lätt, men får skaffa "grejer till startmotstånd. Någon som vet vad för motstånd det ska vara? eller rättare hur mycket mer motstånd än original det ska vara. Räcker det med 1000, 2000, eller ska det vara ännu mer???. Original tempgivare ligger väl runt 6 - 8000ohm vid -10° om jag minns rätt. Ska se om jag kan hitta en tryckknapp också, den ska ju (för enkelhetens skull) vara omvänd

Mvh
Lennart

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 16-09-01 20:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Ett NTC motstånd med ett R25-värde på 4,7 Kohm ska kirra det

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-09-05 09:31 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tack "biltema 10w30" för info. Följande är beställt,
https://www.elfa.se/sv/ntc-motstand-koh ... &simi=97.5
och
https://www.elfa.se/sv/tryckstroemstael ... &simi=97.5
Ska försöka dokumentera installationen. För övrigt går bilen kanon nu, med det "äkta 16V draget" över 4000 varv. Ska tanka i veckan så får vi se vad den tar. Kör nu med original bränsletryck 3,0 bar (utan vakuum) och spridare 0 280 250 431 (Saabs röda). Har även monterat (för ett år sedan ungefär) Biltemas "044" bränslepump med större flöde. Mest för att den gamla hade "hängt med" i en bit över 40000 mil och jag fick "dra upp" trycket till 7 - 8bar med original spridare.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Senast redigerad av lennart e fre 16-09-23 07:57, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 16-09-23 07:52 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har fortfarande inte fått motstånd och knapp. Tar det genom jobbet för att slippa 50:- i frakt för grejer som kostar 25:-..... Men det kommer grejer därifrån i veckan som kommer.
Funderar på en annan sak, när jag justerar upp bränsletrycket så "ger" ju spridarna mer bränsle vid varje sprut, eller hur. När då Lambdan känner att det blir fetare blandning så minskar boxen spruttiden, eller hur. Så länge detta sker inom dom gränsvärden som datorn har är allt Ok och det spelar ingen roll vad trycket är, bränsleförbrukningen är (relativt) konstant. Kommer man utanför dom gränsvärden boxen har sätts felkod. Frågan är, vid kallstart fungerar inte regleringen, då borde boxen ge mer bränsle om man har ett tryck som ligger i överkant av gränsvärdet jämfört med om man ligger i nederkant av gränsvärdet, eller hur. Tycker mig märka att motorn är mer lättstartad vid 4,5 bar som jag har nu, än den var vid 3,5 bar som jag hade innan, jag får fortfarande inga felkoder och förbrukningen är (hyfsat) konstant. Har jag rätt eller fel???
Sist jag tankade var förbrukningen 1,7 l/mil och det är "inom ramarna" för den körning jag har, nästan alltid 100 kg verktyg, takräcke, ofta släp, korta sträckor lite "tung" gasfot och 16V motorn på 159 hk. På bensin tar den runt 1,2 l/mil, har varit nere på 0,9 l/mil på bensin, så jag tror att den är Ok för övrigt numera, får se vad bilprovningen har för åsikter, brukar besiktiga i början på oktober. Ska byta tändstift, olja och filter innan dess så det är klart för vintern. Beställt 2 nya (dubbade) vinterdäck, så dom ska på också innan besiktning (sommardäcken klarar nog inte "nålsögat")

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 16-09-23 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
LH 2.4 har s k adaptiv lambdareglering, det innebär att den korrektion som behövdes senast systemet gick lambdareglerat, också används då det går oreglerat (t ex vid kallstart, varmkörning, fullgas). Men man bör komma ihåg att alla adapteringsvärden nollställs om man t ex gör bilen strömlös eller raderar felkoder. Det kan ta ganska lång tid att få adapteringen helt och hållet färdig vid vanlig körning, dock finns det en "körcykel" som talar om för systemet att det ska göra en snabbadaptering. Den går till på följande sätt:

0) Läs av och radera felkoder från både insprutnings- och tändsystem, kolla att gasspjällkontakten (i synnerhet tomgångskontakten) fungerar.
1) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (tills termostaten har öppnat och kylaren blir varm, inte bara tills Volvos tempmätare står med nålen rakt upp). Under denna körning kan man ev hjälpa till med gasen om motorn har tendens att stanna på tomgång.
2) Stäng av, starta igen omedelbart och låt motorn gå på tomgång i två minuter. Under denna körning får gaspedalen inte röras överhuvudtaget, inte ens i startögonblicket.
3) Stäng av, starta om, ta ut bilen på en provtur. Under denna provtur ska bilen köras minst en minut med jämn fart över 70 km/h och jämt gaspådrag.
4) Kolla att inga nya felkoder har dykt upp.
5) Klart!

En möjlig förklaring till att motorn blir mer lättstartad vid högre bränsletryck skulle kunna vara om spridarna finfördelar bränslet bättre vid det högre trycket.

Med tanke på att du ofta kör korta sträckor, så passa på att rengöra vevhusventilationen och dess oljeavskiljare när du ändå gör service.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-09-26 06:53 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Med tanke på att du ofta kör korta sträckor, så passa på att rengöra vevhusventilationen och dess oljeavskiljare när du ändå gör service.

Tack för påminnelsen, det är en ny oljefälla sedan några år och jag bruka "känna" på trycket/undertrycket i vevhuset med locket på ventilkåpan lite då och då, men helt klart bör man "titta" på den då och då. Där sitter "den nya" flamfällan i plast så det tätnar inte så lätt som inan. Den läcker lite olja från balanshusen (dom används ej), men det verkar ha minskat sedan jag "hällde i" en flaska automatlåda tätning (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... 000018163/) efter rekommendation av en "bildoktor" har på jobbet som jobbat med (gamla framför allt) bilar t.o.m längre än mig. Har köpt olja och filter nu så jag ska byta till helgen.
Ökade trycket ytterligare till 5,5 bar, men då kom felkod 2-3-1 tillbaka. Även felkod (?) 3-2-2 dök upp. Är det en felkod ?? Eller bara att systemet rengör tråden? Kör på 5 bar till jobbet idag och inga felkoder.
torbjorn skrev:
En möjlig förklaring till att motorn blir mer lättstartad vid högre bränsletryck skulle kunna vara om spridarna finfördelar bränslet bättre vid det högre trycket.

I så all är det ju bättre att köra nära den övre gränsen i istället för den nedre. Eller??? Eftersom det (som jag misstänkte) inte går att påverka bränsleförbrukningen med tycket. Men, om man kommer över (eller under) gränsen så man får felkod. Då borde det påverka förbrukningen. Ska göra en "0-ställning" när jag kör från jobbet idag så glömmer datorn att jag låg på 150 - 160 km/tim på motorvägen igår förmiddag (bråttom till Biltema och ingen trafik :oops: )Eller det kanske bara var nyttigt, för datorn menar jag. Det var ju ett par min. över 70 km/tim. Ställde farthållaren på 129 km/tim efter ha saktat ner (vi har 120 km/tim på motorvägen här)

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-09-26 10:44 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Nu fick jag mina "grejer" till kallstarten. Det gick inte att beställa mindre än 10 pack så jag har några över.... Typ 9 st :lol: Så om någon vill ha så kan jag skicka. E.v färdig lödat med krympslang över och 2 m kabel (borde väl räcka). Tänkte löda motståndet och kabeln på knappen och värma krympslang på knappen och en bit ner på kabeln. Koppla den den andra änden direkt på boxen. Får se om jag hinner fixa detta i veckan så jag vet att det fungerar innan det blir kallt :roll:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-09-26 18:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag hade sådan tryckknapp och NTC-motstånd hemma i mina gömmor som jag kunnat skicka mot en mindre peng

ebay är en guldgruva om man inte har bråttom

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 16-10-08 19:12 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Nu har jag monterat min kallstart hjälp. När jag trycker på knappen ökar motorvarvet direkt, så fungerar gör det. Ska vara 5 - 6 + grader i morgonbitti, så jag får hålla tummarna att den hjälper. Öppnade kontaktstycket vid bränsleboxen och klippte av den grå/vita kabeln till stift 13 och lödde in kablarna till kontakten. Knappen hamnade till vänster om ratten i en tom knapplats

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-10-10 11:09 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Startade lätt i morse också :lol: men framöver blir det motor och kupevärmare som gäller...
Nu har det kommit till nästa steg, höja tändningen. Läste på detta forum lite så jag vet hur jag ska göra, men jag vet inte hur mycket jag ändrar tändningen eller om jag sänker eller höjer den. Det verkar lite "kryptiskt" om -6° (jorda stift 19) är att sänka tändningen 6° eller höja tändningen 6°. I "min värld" är - före ÖD alltså högre tändning och + är efter ÖD och alltså lägre tändning. Det verkar (som jag läser det) att -6° är att minska förtändningen med 6°. Alltså om jag har en förtändning på typ 12° (har inte kollat vad jag har) och jordar stift 19 så har jag "bara" 6° förtändning. Alltså sänkt tändning, tvärt emot vad jag vill ha???? Är detta rätt uppfattat?? Och att det i så fall bara går att höja tändningen 3°, alltså koppla hop (löda) stift 18, 19 och 20. Då ska det i så fall bli -12° + +3° = -15° förtändning....... Är detta rätt uppfattat??????

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-10-10 19:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Är det inte knacksensor på denna spis ?

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-10-10 19:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det är det. Men tändsystemet EZ116K har ändå, av någon anledning, en möjlighet att flytta hela tändförställningskurvan via byglingar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-10-10 19:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Hmm

man kan välja 3 lägen: senareläggning 3 eller 6 grader alt. 3 grader tidigareläggning
detta skulle man kunna ha en 4 lägesomkopplare till

det 2 senareläggningslägerna lämplig till lågoktaning öststatsbensin när det fanns på marknaden

och tidigareläggningslägen för E85 och högoktanbensin (>98okt)
:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-10-10 20:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan ju också tänkas att omställningsmöjligheten finns där för att kunna rätta till fel pga produktionstoleranser - t ex vinkelfel mellan svänghjul och vevaxel. Eller om man ville ha möjlighet att köra med senare tändning för att klara strängare krav på NOx-utsläpp (t ex om motorn sitter i en bil med ovanligt hög tjänstevikt). På 70- och 80-talet föreskrev ju Volvo några grader senare grundtändläge på ambulanser och andra specialbyggen just för att klara NOx-utsläppen.
Ytterligare en möjlig orsak är om man vill kunna rätta till problem med tomgångsstabiliseringen på enstaka motorexemplar (t ex självsvängningar) genom att ändra grundtändläget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-10-10 21:01 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jag har även hittat (Flashback tror jag det hette) att man kan genom att "polvända" kablarna i kontaktstycket till vevaxelgivaren så tidigarelägger man tändläget 3°. Om man då har en kontakt med 3 lägen så kan man 1, sänka 3° (då blir det som original), mittläget (0 då bir det 3° höjning med polvändningen) och 2, då blir det 6° högre tändning än original. Det borde väl fungera. Då borde väl knacksensorn "ta smällarna" om det skulle bli för hög tändning, och "sätta felkod" om det blir för fel. Är jag på rätt väg tror ni?? Eller blir det för högt med 6°? Etanol brinner ju betydligt långsammare än bensin och det är ju stor cylindervolym på denna motor (2,3l). Jag har ju möjlighet att höja bränsletrycket mer om motorn skulle vilja behöva mer bränsle, spridarna är Saabs röda 0 280 150 431 (c:a 350cc/min). Kör nu på 4,7 bar (tomgång med vakuum kopplat), vid 5,0 bar blir det felkod på lambdaregleringen.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Senast redigerad av lennart e mån 16-10-10 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011