Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 14-12-23 08:23 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Lite uppdatering om någon är intresserad
Besiktigade med godkända värden, dock inte "perfekta". CO - 0,15, HC - 65, CO 2500 - 0.3, Lambda 1,035. Jag har en -88B så den går efter dom gamla reglerna så jag får skriva upp värdena själv. Men så läste jag på denna sida om hur man "ställer in" bränsletrycket vid konventering med justerbar BTR. Så jag bytte Lambdasonden (den stod på samma värde alltid (0,45V), varm som kall när kabeln från boxen var borttagen) och mätte 0,6V vid tomgång och normal körning. Men vid fullgas så gick den ner till 0V. Efter lite skruvande (det är nu ganska nära max på BTR-en) så ligger nu voltmätaren på c:a 0,7V vid all körning och felkod 2-3-2 har inte kommit tillbaka. Bränsleförbrukningen verkar ligga på en normal nivå (ska tanka efter helgerna). Bilen går helt och fullt som den ska. Men, bränsletrycket ligger på 8kg (utan vakuum) och pumpen har börjat "jämra sig"(Biltemas "044" pump). Funderar på, dels större spridare eller e.v ett motstånd till tempgivaren. Kan man sätta ett "fast" motstånd på "bränsleboxsidan" på temp. givaren så den förlänger tiden "hela tiden" så jag kan komma ner till 4 - 5 kg. Det står på hemsidan att man kan göra så som "kallstarthjälp", men jag skulle i så fall ha det kopplat i serie hela tiden. Antingen jag får något svar eller ej så önskar jag er alla

God Jul oh Gott Nytt År

Mvh
Lennart

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 14-12-23 14:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På ett så pass "modernt" motorstyrsystem som LH 2.4 är det inte att rekommendera att lägga ett motstånd i serie med motortempgivaren för att få ständig anrikning. Dels kan lambdaregleringen inte vara aktiv samtidigt med varmkörningsanrikningen, och dels är det troligt att styrdonet slutar varmkörningsanrika och försöker gå lambdareglerat trots låg motortemperatur sedan en viss tid har gått efter kallstart. Det kan också tänkas att det med tiden dyker upp någon felkod för trasig motortempgivare med tiden.
Jag har inga pålitliga uppgifter om vilka villkor som ska vara uppfyllda för att LH 2.4 på Volvo ska gå över från varmkörning till lambdareglerat läge. Ett par exempel från helt andra bilmärken och motorstyrsystem är t ex att Saab Trionic sätter igång lambdaregleringen då motorn har gått ett visst antal varv efter kallstart (förmodligen temperaturberoende), och på Lada med elektroniskt styrd förgasare kopplas lambdaregleringen in 90 sekunder efter start om motortemperaturen var under ca 60 °C då tändningen slogs till, 10 sekunder efter start om motorn från början var varmare än så.

Den bästa konverteringsmetoden för en bil med LH 2.4, även om den kostar lika mycket som en full tank bränsle, är att anskaffa och koppla in enklaste möjliga piggybacksystem, t ex Flexitune. Då kan man plocka bort allt vad justerbar BTR mm heter och köra med ursprungligt bränsletryck.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 14-12-25 11:19 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tack för svaret, Torbjörn
Misstänkte att det var något sådant som "stod i vägen". Funderar på "standard" turbo spridare också. Men, jag behöver ett "kallstartmotstånd" i vart fall. Har en flaska "startgas" i handskfacket som "nödhjälp". Använder motor och kupevärmare både på jobbet och hemma så det fungerar "till vardags", men igår fick jag åka iväg "oplanerat" och då då var det problem. Den gick igång, men det tog ett tag. Så fort den startat gick den som en "klocka" direkt. Då var det +3°, idag är det -3° och jag ska testa med startgas denna gång. Är det problem, fyller jag på bensin nästa tank och "skjuter" på problemet till nästa höst.

Mvh
Lennart

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 14-12-25 19:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En nödlösning som infördes på en Volvo 945 som min bror hade för några år sedan, då det visade sig att kallstartfunktionen i Flexitune II inte alltid räckte till, var att koppla in en återfjädrande strömbrytare för att tvångsöppna samtliga spridare (den ligger alltså parallellt med styrdonets utgång till jord). Men man var tvungen att vara mycket försiktig med den kallstartknappen, en tryckning på mer än någon tiondels sekund räckte för att sura ner motorn rejält.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 14-12-25 21:44 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Del lösningen gillar jag. Jorda nr 18 på min box. Eller grå kabel nr 7 vid höger fjädertorn enligt min bok. Kanske en liten låda med ett justerbart tidrelä :lol:

Mvh
Lennart

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 14-12-26 09:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man vill ordna ett tidrelä borde man kunna bygga om ett sånt här tidrelä som används för strålkastarspolningen på många 80-tals-bilar (t ex Opel, Audi, VW, tyska Ford, Peugeot, Citroën), det gäller bara att se till att få kontaktslutningen mot jord samt att minska tiden till ungefär en tiondel av den ursprungliga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 15-01-05 10:11 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Pratade men en av våra elektriker på jobbet, en "klurig gubbe" nära pensionering (precis som jag). Han ska "bygga" en fördröjning av en sådan här, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... NE555N.JPG
En tryckknapp, först startar bensinpumparna 2 - 3 sek, sedan öppnar spridarna i 2/10-delar av en sek (detta blir justerbart). Efter det får jag faktiskt vrida på startnyckeln själv :lol: . På min bil går inte pumparna när man "vrider på" nyckeln, utan först när motorn "går runt. Enligt vissa jag pratat med är det fel på min bil, enligt andra ska det vara så på den (B234F motor). Har inte haft problem med det förrän nu när jag kör på E85 och när temperaturen sjunker. Har alltid haft motorvärmare (även nu) så jag vet faktiskt inte om den alltid varit sådan eller det har kommit nyligen. Får se när/om han hinner bygga något innan han går i pension (april)

Mvh
Lennart

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 15-01-05 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Beträffande bränslepumpstyrningen så är det inte fel på din bil. Om man ser på bilar där Bosch ligger bakom insprutningssystemet så är det bara tillsammans med det mekaniska systemet K-jetronic (det som användes på Volvos insprutningsmotorer utan katalysator 1975-1988) och dess varianter KE och K-Lambda samt det uråldriga D-jetronic, som det förekommer ett tidrelä som kör pumpen redan när man slår på tändningen.

Eftersom det inte finns någon tryckackumulator i ett normalt t ex LH 2.4 -system så räknar man med att det tar så kort tid för bränslepumpen att få upp bränsletrycket att det inte fördröjer starten nämnvärt.

På bilar där japanska underleverantörer ligger bakom insprutningssystemet kan det däremot finnas ett sådant tidrelä även ihop med relativt moderna elektroniska insprutningssystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 15-01-05 13:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Då räcker det kanske med knapp till spridarna. Trycket kommer ganska fort. Hade lite problem när batteriet var på väg att "ge upp", men det är fixat nu (nytt batteri). Så har jag knapp till spridarna så kan man ju trycka på den medan startmotorn går. Hur lång tid tror du det behövs? Jag Höftade 2 tiondelar bara för du skrev "någon". När det gäller så korta tider är det nog lätt att det blir för mycket utan automatiskt stopp

Mvh
Lennart

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 15-04-02 17:30 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Hej
Lite "återkoppling" om min 745-a. Kört hela vintern på E85 och testat olika bränsletryck. 8,5 kg tryck går den helt Ok och det blir inga felkoder. Sänker jag till 8,0 så får jag felkod 2-3-2. Över 8,5 har jag inte provat. Kört på bensin sista veckorna för huvudpumpen började föra oväsen ( Biltemas "044" pump), den ska ju tåla 8 kg. Kör nu på 3,0kg ( mätt med vakumslangen på) och den går bra. Funderar på om det kan vara något "fuffens" eftersom den inte går 100% Ok på bensin vid rekomenderat bränsletryck (2,5kg). Förbrukningen ligger på c:a 1.2l/mil med motorvärmare, endast småsträckor, takräcke och vinterdäck. Ska bli spännade att kolla förbrukningen med somardäck och nyservad. Förbrukningen i vintras låg på c:a 1,4 l/mil med E85. Hyfsat bra tycker jag.

Mvh
Lennart

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 16-08-12 07:07 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
God morgon
Det verkar inte vara så "högt tryck" på denna sida längre, det blir kanske skillnad nu när dom sänkt skatten på E85. Jag har sedan juni kört på E85 igen, fast nu med Saab 9000 turbo spridare. Jag letade efter Volvo 850 turbospridare, men hittade inga just då. Bilen går bra och det har inte varit några större problem. Kör med 3,5 bars tryck och pumpen (Biltemas "044 typ") funkar hyfsat tyst nu. Nu när temperaturen faller kommer ju startsvårigheterna så igår tog det lite tid innan den startade (+13°), i dag hade jag motorvärmare (+10°) och då startade den ju direkt. På min motor (B234F) som är Volvos första generation av 16V motor finns ingen kallstartventil utan boxen ger signal 2 ggr istället vid kallt väder (betydligt kallare än vad vi har nu), så frågan jag har är, kan jag "parallellkoppla en tryckknapp som jordar kabeln mellan spridarna och boxen utan att det händer något med boxen? Det hade varit kanon att kunna choka den på ett enkelt sätt. Så fort den startat, går den (i princip) felfritt med en gång. Jag har inte gjort mer med motorn än att monterat en justerbar BTR (Misab 403) och större spridare (kanske är dom lite för stora,(357 cc mot 218 original).
Hade det gått att göra det så enkelt hade det varit bra. Förra vintern använde jag startgas. 2 "sprut" i slangen mellan BTR-en och insuget "skrämmer igång" vem som helst... :lol:

Mvh
Lennart

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 16-08-12 08:29 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Sliter väl kanske en del på startmotorn och tändningslåset, men på min 945:a jag hade så körde jag med ytterst korta startförsök (max en sekund) 5 gånger innan jag försökte starta med längre tid på startmotorn. Gick igång året runt, även i -20. Hade i början bara bytt spridarna, så det var originalbox. Ibland fick jag göra om proceduren igen, men oftast räckte det med en startsekvens.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 16-08-12 10:03 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jovisst, så gör jag nu, och det funkar, men det var +13° igår och det behövdes ganska många (räknade inte) "duttar" på starten innan den gick igång, så jag tänkte att när det börjar bli kallt hade det varit skönt att slippa startgasen. Med motorvärmare startar den snällt ner till -5° sedan använder jag startgas. Kallstarten (2 sprut) börjar inte funka förrän under -10 - -15° och så kallt har vi sällan här. Jag vet att man kan koppla in ett extra motstånd så kallstarten "går in " tidigare, men hade varit enklare med en knapp så jag kan öppna spridarna en kort stund. Bara inte boxen tar någon skada..... Annars så funkar det med startgas, ska ju ändå under huven och "rulla ihop" motorvärmarkabeln. Fick felkod 2-3-2 i går morse, höjde bränsletrycker några hg och idag var det 1-1-1 igen. Så den kanske var lite "snålställd"

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 16-08-12 10:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Kallstartmotståndet kan du ju pröva med att installera.
Bild

Finns ju lite mera om detta i en egen tråd här men så ser ett principschema ut i alla fall. Det gäller väl att hitta en bra knapp som fungerar även om man har tjocka handskar på händerna en kall vintermorgon och att den är placerad så att man inte i rent "misshugg" kommer åt den när den inte skall användas. Och man får ju också tänka på att den sitter till vänster om ratten eftersom man har startnyckeln i högra handen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 16-08-12 13:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
I min 240 hade jag ett sånt motstånd. Jag satte dit en sån här brytare, fast man får fila till den lite så att man kan ha den upp och ner då den normalt är öppen med locket nere. Brytaren var aktiverade i ca en minut på den bilen, på så sätt kunde jag åka på en gång. Annars var det säkrast att vänta lite innan man åkte, för det var lätt att få tjuvstopp precis när den hade gått igång.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000019022/

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011