Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-10-10 21:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I viss mån. Om för tidig tändning resulterar i knackning så tar ju knacksensorn hand om det. Men eftersom E85 har så högt oktantal så är det ju svårt att få det bränslet att knacka överhuvudtaget, och då kan man råka ut för att effekten och verkningsgraden sjunker och motorn går "hårt" men utan att knacka, om tändningen står alltför tidigt. Det är nog framför allt i lägen med litet gaspådrag man riskerar att sådant händer.
En annan sak är att för tidig tändning kan leda till bakslag vid start eller att det är svårt att hålla ner tomgångsvarvtalet.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 16-10-11 08:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Angående att "polvända" vevaxelgivaren, här är precis information. Precis som jag ville ha den, precist och exakt :P . Från,
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282557

Sätt sladdar i position 18,19 och 20.
Koppla 18 -> 20 och få 3grader senare/backad tändning, mot original
Koppla 19 -> 20 och få 6grader senare/backad tändning, mot original
Koppla 18+19 ->20 och få 3grader tidigare tändning, mot original.

Polvänd den blåa och den röda kabeln till vevaxelgivaren och få 3grader tidigare tändning.

Alltså kan man få totalt 6grader TIDIGARE tändning, genom 18+19->20 samt polvändning av givare (bra för e85).
Eller 6grader SENARE tändning, genom 19->20 och med givaren rättkopplad (om man kör på lågoktanigt bränsle??)


Ifall någon annan behöver informationen, kanske sparas på ett "säkert" ställe?
I så fall kopplar jag en 3-läges men 18 + 19 till jord på ett håll och 18 till jord åt andra hållet och polvänder vevaxelgivaren så jag får 3° tidigare i mittläget, original tändning åt ett håll och 6° tidigare åt det andra hållet. Så ska det bli bra.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-10-17 07:02 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tändningen är "höjd" 4° !!?? från 15 - 19° genom ätt polvända vevaxelgivaren. Den röda kabeln gick av och kabelskon trillade ut från kontaktstycket och försvann :evil: :evil: Rotade runt bland mina "reservdelar" och hittade ett kontaktstycke med avklippta kablar och en sådan kabelsko i. Fick lött i den och så funkade det igen..... Det skrivs om 3° överallt är "mina" 4° speciellt för B234F motorn eller "bara" en variation i det "naturliga urvalet"???
Jag har kört (något år) med ett "snäpp" kallare tändstift än rekommenderat för dom "rekommenderade" blev "kritvita" och motorn "missade" vid belastning. Detta var då när motorn inte var "riktigt frisk" så det var kanske en biverkning av det. Motorn går nu som den aldrig tidigare gjort (riktigt, riktigt bra), ska nu köpa nya tändstift. Ska jag välja rekommenderade nu, eller fortsätta med "kallare" tändstift?? Kan inte tänka mig att körning på E85 kräver kallare stift, snarare varmare.
Förslag om detta??

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-10-17 10:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle tro att vinkelskillnaden man får vid polvändning av givaren inte är exakt bestämd, och den kan nog också variera, både med varvtalet och beroende på olikheter hos olika givarexemplar.
Troligen lämnar givaren pulser som ser ut som en eller en och en halv sinusperiod för varje hål i svänghjulet som passerar givaren. Det som händer när man polvänder givaren är att tändstyrdonet triggar på fel flank på pulsen.

Ett annat sätt att påverka tändläget på en bil med LH 2.4 och EZ116K skulle kunna vara att på något sätt ge sig på den s k belastningssignalen från LH-styrdonet till EZ-styrdonet. Nu vet jag inte alls hur den signalen ser ut, men jag gissar att det är en fyrkantvåg med pulskvot som varierar med motorbelastningen. Det skulle vara lätt att kolla för den som samtidigt har en LH 2.4 -bil och ett oscilloskop tillgängligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 16-11-01 13:03 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
Ska jag välja rekommenderade nu, eller fortsätta med "kallare" tändstift?? Kan inte tänka mig att körning på E85 kräver kallare stift, snarare varmare.

Det löste sig automatiskt, jag hade bytt tändstift en gång emellan. Det satt "BRISK 19" i, köpta på Biltema. "Min" bil (B234F motor) finns inte med i Biltemas katalog, men dom har en i sin dator och dom rekommenderar inte samma tändstift till min motor som till B230F (vilket Volvo gör). Stiften som satt i såg jättebra ut, svagt ljusbruna längst ut och ljusare längre in, så dom får ligga "som reserv" ett tag och dom nya är monterade. Bilen går riktigt bra och startar lätt utan motorvärmare med "kallstarthjälpen" och med motorvärmare behövs den inte. Har inte varit under 0° än, men det kommer säkert snart

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-11-14 21:22 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu gjort min första "riktiga" vinterkallstart med "ren" E85 och utan motorvärmare. Det var -5° I lördags förmiddag och jag blev tvungen att köra ett ärende. Knappen intryckt och startmotor på, 5 - 6 varv gick motorn runt innan den var igång. Släppte knappen direkt när motorn "tände till" och den gick jämnt och fint direkt. Ska nog kunna köra hela vintern även utan motorvärmare känns det som. Har inte gjort något försök med tändboxen ännu, får se längre fram. Är i alla fall än så länge väldigt nöjd med konventeringen. Och, med er hjälp

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-12-05 13:09 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Var på Besiktiga (fd Bilprovningen) med släpet och det gick bra, men vi kom att prata om etanolkörning (av någon anledning). Han sade att dom inte godkänner bilar som kör på etanol för dom "stämmer inte med vad som står i pappren". Har han något "belägg" för det?? Har för mig att det ska vara tillåtet att konvertera om det stämmer i avgasvärdena bara, rätt eller fel? Jag svarade att den är inte ändrad något som skulle vara olagligt i motorn. Han påstod då att "det står bensin i papperen och kör man på något annat ska den registreringsbesiktigas". Har han rätt där???
För övrigt går bilen kanonbra, 1,6l/mil senaste tankning +- 0 i skillnad mellan bensin/etanol i milpris (14,14kr 98 oktan, 10,60kr E85)

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 16-12-05 16:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Bilbesiktningen lär numera underkänna om det finns Dylika boxar, även sk KCR boxar på diesemotorer etc.

hade en Renault Clio med bioadapter och besikningmannen sa att det då var på G.

en som hade en Renault TRaffic Master med en nämda KCR box blev underkänd och han fick ta bort den och bygla
:evil:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 16-12-06 06:47 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jag har ju varken någon extra box eller något annat synligt, bara en justerbar BTR. Kan dom "klanka ner" på den!! Eller kan dom sätta en 2-a på lukten?? Det är ju enkelt att återställa, bara att tanka bensin och sänka trycket. Men eftersom jag numera bytt till större spridare lär jag inte få så fina avgasvärden, det gör ju mindre då min bil fortfarande "lyder" under dom gamla avgasreglerna så godkänt lär den bli ändå. Pratade förra gången jag besiktigade bilen om detta med etanol (körde då på 100 % E85) med han som då besiktigade bilen ("gamla statliga" Bilprovningen) och han hade inga åsikter om vad jag körde på, bara den var godkänd vid avgastestet. Har det kommit nya regler sedan dess???
Att dom inte godkänner vissa dieselbilar kan man förstå, det blir kolsvart bakom en del dieseldrivna när dom "drar på", men är det seriösa boxtillverkare så blir det ju inga sådana problem

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 16-12-06 14:50 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Det har nog aldrig varit godkänt, men det låter som att de har fått strängare direktiv.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 16-12-06 19:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag var och besiktigade golfen som beskrivet i detta inlägg:
viewtopic.php?f=10&t=960&start=135#p73701
den luktade kanska bra med spriten och någon utsugningsslang anslöt han inte
:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 16-12-07 07:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
På bilar med OBDII kollar dom ju bara i uttaget. På frugans Passat -04 har det inte varit slangprov på många år. Är det inga felkoder är det godkänt.
Vi har en "riktig" Bilprovning några 100 meter från jobbet, men dom besiktigar bara personbil, lätt lastbil och motorcykel där (ingen grop och bromsprovningen utanför). Där besiktigar jag bilarna när jag inte har släp med mig. Dom har bara 2 st 4-pelarlyftar så mina släp får jag besiktiga på Besiktiga i andra änden av stan.
Volvon skulle besiktigas också, men fick ingen tid samtidigt med släpet så den får vänta.
Vi pratade också (på tal om något helt annat) om dags för besiktning på min Volvo. Det är ju en -88B och blir besiktning vart annat år från 2018, min fråga var, om jag besiktigar bilen i år (2016) så blir nästa besiktning senast feb. 2018. Om jag väntar till feb. 2017 med besiktningen, Blir nästa besiktning senast feb. 2019 då???. Han visste inte det. Det blir ju bara 3 månader inställning precis som släp och motorcyklar så det lär väl bli senast feb 2020 om jag besiktigar i feb 2018

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 16-12-07 12:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Om man besiktigar en veteranbil låt oss säga 3:dje maj 2017 så går den tom. maj 2019

året innan bilen blir lönar dit sig att besiktiga i sista minuten, rent av dagen efter det blivit körförbud

har haft en R5:a från 1986 som 2015 hade inställeseperioden Feb-Juni, jag besiktigade den 6 August bilen får köra tom. 2017-08-31 inna det blir körförbud

genom att besiktiga i början på månaden kan man köra nästan 25 månader

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 16-12-20 13:14 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har en fråga angående min kallstart. Gjorde som jag beskrivit tidigare med knapp och motstånd.Har använt den några gånger och frågan är; När jag trycker på den när motorn går runt så får den ju mer bränsle än den skulle fått annars. men när jag släpper knappen, kommer boxen ihåg värdena som blir när jag trycker även sedan jag släppt knappen?? En stund efter jag släppt knappen låter den som en gammal förgasarmotor på full choke. Det är precis att den orkar gå på tomgång, men efter en stund så går den Ok. Eller det är bara att den får såpass mycket att den inte kan "suga in" allt på en gång. Jag kan tänka mig att när det är någon minus grad så lurar det det boxen att tro att det är under -16° så att boxens kallstart går in och att den sprutar 2 ggr per varv, och då får den ju ordentligt. Kan det vara så?? Då blir det kanske på gränsen för mycket när det bara är "runt nollan". Med motorvärmare i startar den utan kallstart en bit under nollan så jag använder inte knappen ofta. Annars funkar den kanon, går som en dröm och jag kommer inte att välja bensin så länge det går någorlunda "jämnt upp". Ska besiktiga i februari, ska bli spännande...... Förbrukningen är samma som dom sista gångerna c:a 1,5 - 1,6 l/mil vilket är 30% mer än när jag körde på bensin. 11.10 kr/l för E85 gör att det är nästan "jämnt skägg" med 98 oktan nu c:a 17 kr/mil.

God Jul och Gott Nytt År på er alla

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 16-12-20 23:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Låter ju som att du har för stort motstånd. Jag skulle prova med att köra på startmotorn och sedan dutta på knappen en eller två gånger.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011