torbjorn skrev:
Med tanke på att du ofta kör korta sträckor, så passa på att rengöra vevhusventilationen och dess oljeavskiljare när du ändå gör service.
Tack för påminnelsen, det är en ny oljefälla sedan några år och jag bruka "känna" på trycket/undertrycket i vevhuset med locket på ventilkåpan lite då och då, men helt klart bör man "titta" på den då och då. Där sitter "den nya" flamfällan i plast så det tätnar inte så lätt som inan. Den läcker lite olja från balanshusen (dom används ej), men det verkar ha minskat sedan jag "hällde i" en flaska automatlåda tätning (
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... 000018163/) efter rekommendation av en "bildoktor" har på jobbet som jobbat med (gamla framför allt) bilar t.o.m längre än mig. Har köpt olja och filter nu så jag ska byta till helgen.
Ökade trycket ytterligare till 5,5 bar, men då kom felkod 2-3-1 tillbaka. Även felkod (?) 3-2-2 dök upp. Är det en felkod ?? Eller bara att systemet rengör tråden? Kör på 5 bar till jobbet idag och inga felkoder.
torbjorn skrev:
En möjlig förklaring till att motorn blir mer lättstartad vid högre bränsletryck skulle kunna vara om spridarna finfördelar bränslet bättre vid det högre trycket.
I så all är det ju bättre att köra nära den övre gränsen i istället för den nedre. Eller??? Eftersom det (som jag misstänkte) inte går att påverka bränsleförbrukningen med tycket. Men, om man kommer över (eller under) gränsen så man får felkod. Då borde det påverka förbrukningen. Ska göra en "0-ställning" när jag kör från jobbet idag så glömmer datorn att jag låg på 150 - 160 km/tim på motorvägen igår förmiddag (bråttom till Biltema och ingen trafik
)Eller det kanske bara var nyttigt, för datorn menar jag. Det var ju ett par min. över 70 km/tim. Ställde farthållaren på 129 km/tim efter ha saktat ner (vi har 120 km/tim på motorvägen här)