Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-01-29 10:32 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
biltema 10w30 skrev:
Ska man mäta lambdaspänningen så räcker en digital multimeter långt ställd på 1-2 Volt, du behöver bara se att spänningen vandrar mellan 50-950mV

Det är lite det som är problemet. Jag har en (hyfsat bra) multimeter (digital) som jag kan ställa på 0,000VDC och då visar den mellan 0,2--- och 0.7---, resten av siffrorna bara skymtar förbi. När Lambdasonden var ny visade den 0,1--- till 0,8--- och jag tycker att den "växlade" snabbare då än vad den gör nu. Därav att jag skulle vilja testa med ett "hyfsat billigt" oscilloskop så jag är säker på att det är fel på Lambdasonden och inte ett mätfel. Och då eventuellt köpa en "riktig" Lambdasond, kör ju med Biltema nu. Sedan har jag ju kört ett halvår med ett "smygläckande" avgasrör och fått felkod 2-3-2. hittade ju felet till sist och har nu fixat det och får inte längre några felkoder. Kanske Lambdan bara är lite sotig/igensatt så det kanske "rättar till sig" framåt sommaren?? Etanolen ska ju inte sota men det är ju 25% bensin i nu.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-01-29 18:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
BIltema har mycket överprissatt skräp från kina

en 4 -trådare finns på ebay för ca 300:-
https://www.ebay.com/itm/191781777113
https://www.ebay.com/itm/253224047392


:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-01-30 08:27 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Det är 3-trådars jag ska ha. Hittade en skarvad med Boschs skarvsats för 16$ på ebay, får se vad jag gör. Ska besiktiga på fredag (2/2) så får vi se sedan. Denna bil (-88B) går ju under dom gamla reglerna så det ska inte vara några problem avgasmässigt i alla fall. Har "hittat" ett handhållet oscilloskop här på jobbet i alla fall..... :lol:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-01-30 10:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
4-trådarna går jorden oftas till höljet, vilket betyder att det är bara att kapa den, jag har dock en 4 trådare liggandes där jorden är galvaniskt skild

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-01-30 19:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Utmärkta analoga oscilloskop brukar man kunna få gratis om man håller sig framme på rätt ställe. Varenda tv-reparatör hade t ex några stycken på 80- och 90-talet, gymnasieskolor har klassuppsättningar som skrotas ut för att de är omoderna, osv osv.

När det gäller lambdasonder kan man gott kosta på sig en "märkeslambdasond", de är inte så dyra nuförtiden.
Bosch av "originaltyp" för Volvo, med rätt kontaktdon:
https://autopartsmarket.eu/?action=cata ... price_view

Och en Bosch 3-tråds "universal":
https://autopartsmarket.eu/?action=cata ... price_view

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-01-30 20:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
torbjorn skrev:

När det gäller lambdasonder kan man gott kosta på sig en "märkeslambdasond", de är inte så dyra nuförtiden.
Bosch av "originaltyp" för Volvo, med rätt kontaktdon:
https://autopartsmarket.eu/?action=cata ... price_view

Och en Bosch 3-tråds "universal":
https://autopartsmarket.eu/?action=cata ... price_view


Dom är ju åtskilligt flera 100:dringar dyrare än dom jag länkat till :(

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 18-01-31 10:03 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Kollat lite på nätet och på era alternativ. Man kan köpa en oskarvad för 450 sek som då kanske är ett bättre alternativ än att skarva kablarna. Bäst är väl då en Bosch oskarvad för 750 sek. Förmodligen Kina tillverkad så om det är samma kvalitet som dom som koster 1795 eller 2900 sek vet man ju inte, dom kan mycket väl vara tillverkade i samma fabrik.... Får se vad värdena på besiktningen säger först i alla fall. Går det bra på fredag (ingen ombesiktning) så behöver jag inte besiktiga den förrän tidigast i februari 2020. Det känns lååångt dit.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 18-01-31 15:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
biltema 10w30 skrev:
4-trådarna går jorden oftas till höljet, vilket betyder att det är bara att kapa den, jag har dock en 4 trådare liggandes där jorden är galvaniskt skild


Många Bosch 4-trådslambdasonder är helt isolerade från jord, japanska dito (och t ex de som Biltema sålde för 15 år sedan) har givarens minus kopplad till höljet.
Det finns udda motorstyrsystem som inte vill ha minusjordad lambdasond, där den t ex ska vara plusjordad eller är balanserat inkopplad. Men de är så ovanliga att man nästan kan bortse från dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 18-01-31 17:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
mekonomen, meca mfl. har ruggiga påslag
jämfört med tex.
https://www.bildelaronline24.se
http://www.mister-auto.se
https://autopartsmarket.eu/

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-02-03 17:33 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Besiktigade i fredags, blankt papper (förstås :P ) men jag är inte nöjd med avgastestet, även om det var "väl godkänt". HC och Lambdavärdet kollar dom ju inte
CO 0,0
HC 53
Lambda 1.07
Motorn går alltså mycket snålt. Jag kör med Saabs röda spridare (c:a 60 % "större") och 3 kg tryck, så det borde ju räcka tycker jag :evil: . Höjde till 4 kg och ska köra så ett tag så får jag hålla koll på felkoder. Kan det vara så att Lambdasonen lurar boxen?
Nästa besiktning senast 2020-02-29.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-02-03 19:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
EN dålig lambdasond ska inte få motorn att gå magert

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-02-03 21:32 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
biltema 10w30 skrev:
EN dålig lambdasond ska inte få motorn att gå magert

Ok, då väntar jag med den ett tag och börjar om med läckor, fast nu på insugssidan, för avgassidan är tät nu. Vi kollade båda två på Bilprovningen....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-02-06 10:16 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
Jag kör med Saabs röda spridare (c:a 60 % "större") och 3 kg tryck, så det borde ju räcka tycker jag . Höjde till 4 kg och ska köra så ett tag så får jag hålla koll på felkoder

Kört en (vad jag kallar) långkörning idag på morronen. Sotaren skulle komma så jag tog några timmar ledigt. Körde en runda på 3 mil ungefär och bilen går riktigt bra. Lambdan visar fortfarande 0,3 - 0,7V med någon enstaka "dipp" till 0,2 och 0,8V. Den kanske "rättar till" sig om de får "lagom" med bränsle. Det var ingen felkod efter denna runda så jag höjde bränsletrycket ytterligare 0,5 kg så får vi se hur detta går. Ska köra några ärende på fredag (pensionär då) och då "köra inom" Bilprovningen och kolla om dom hinner kolla min CO halt så det inte "sticker iväg" med det. Lambdan får sitta i tills det blir dags för sommardäcken (om den inte blir bättre), så roligt är det inte att hissa upp bilen på bockar

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-02-13 11:52 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tankade i morse, 1,56 l/mil har då kört ganska hårt med fullgas på växlarna och även motorväg några mil i 130 - 140 km/tim. Bilen går som en klocka, inga felkoder. Dålig värme i kupen så jag köpte en termostat och bytte. När man skruvar bort termostathuset så kommer det ju alltid en liter vatten eller så, men inte en droppe där kom. Där var inget i blocket heller vad jag såg utan för mycket efterforskning. Däremot var där lite vatten (eller glykolrester) vid vattenpumpens tätning mot topplocket. Det har blivit en "färgad kant" i expansionskärlet...... När allt var klart och startade motorn så den fick gå varm innan jag körde. När den var riktigt varm så plötsligt hördes ett svagt "pssst". Och sedan ett till, och ett till. På min motor har jag en Malpassi bränsletrycksregulator, där sitter inte returen som original så returslangen gör en böj över termostathuset innan den går över railsen till returröret. Just i böjen över termostathuset hade slangen spruckit så varje "pssst" var en droppe (ungefär en i sekunden) etanol som träffade termostathuset och förångades direkt så det syntes inget läckage. Har ibland känt "spritdoft" men inte kunnat lokalisera det, kan varit detta, kanske. Får se vad det gör i bränsleförbrukning, det kanske inte läckt något innan jag var där och bytte termostat, men det får vi se..... Lambdasonden växlar fortfarande mellan 3 och 7V men (inbillning???) det verkar som området ökar lite. Man "ser" oftare 0.2--V än vad det var innan och lika så kan man se 0,79-V också någon gång

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-02-26 10:57 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu kört ytterligare en tank. Felkod 2-3-2 är tillbaka. Eftersom inte tankmätaren inte är att lita på (visar lite som den själv vill) och vägmäteren lagt av för flera år sedan så tankar ja ganska ofta (kör efter en app i mobilen). Har sedan en vecka kopplat bort Lambdasonden och kör "oreglerat" och nu "känner man den "berömda" 16V "knycken" i vridmomentet vid c:a 4 - 5000 varv igen. Den har ändå inte tagit mer bränsle än förra tankningen (1,6 l/mil), trodde den skulle ta mer oreglerad. Men detta betyder att det blir en ny Bosch Lambdasond från http://www.mister-auto.se framöver. Får väl lägga på sommardäcken lite tidigare i år så slipper jag "bocka" bilen 2 ggr. Jag behöver inte längre ha vinterdäck på bilen (30 års gränsen passerad)
http://www.mister-auto.se/sv/lambdasond ... 3!034.html
Finns även billigare alternativ
http://www.miparts.com/oem/25172604
Men det är väl en sådan jag redan har.....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011