Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-02-26 11:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Låter mer som att motorn får för lite bränsle än på sonden om den inte går sämre med sonden bortkopplad, för lågt bränsletryck eller bränslepump som inte lirar med

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-02-26 14:48 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
biltema 10w30 skrev:
Låter mer som att motorn får för lite bränsle än på sonden om den inte går sämre med sonden bortkopplad, för lågt bränsletryck eller bränslepump som inte lirar med

Har c:a 60% större spridare och kör på c:a 4,5 kg tryck och motorn varvar ut tills stoppet sätter in på 3-ans växel (vågar inte på 4-an med dubbade vinterdäck på) och man känner tydligt när vridmomentet "kommer". Voltmätaren (kopplad direkt på kabeln till sonden) visar drygt 0,8V (ganska stadigt). Höjer jag trycket, stiger V. Sänker jag trycket, sjunker V. Sänker jag för mycket (det rör sig om några hg upp eller ner) då hamnar V på under 0.09V. Det finns ett "mellanläge" precis innan V sjunker under 0,1 då V börjar fladdra lite mellan 0,1 och 0,4V ungefär. Motorn betedde sig så här när jag (äntligen) fått den att gå riktigt för några år sedan efter att jag slitigt mitt hår i förtvivlan sedan jag fick bilen (körde då på bensin). Jag hade ingen justerbar BTR då. Motorn mycket då bättre utan Lambda och jag köpte då en ny (oskarvad) Lambdasond på Biltema och bilen har fungerat jättebra, tills tidigt i höstas när bränsleförbrukningen ökade igen och det började komma felkoder. 2-2-1, 2-3-1, 2-3-2 och även 2-1-2, 3-1-1 och 3-1-2 har dykt upp ibland, då endast när jag "hållit på" och "grejat" med den. Nu när jag bytte främre avgasröret så har det inte varit felkoder på ett tag, men det började igen för ett tag sedan. Tror det kan vara i samband med att jag höjde bränsletrycket efter besiktningen. Då var den ju väldigt snål, 0.0 på CO, 53 på HC och 1,07 på Lambdavärdet. Då gick den inte riktigt 100, den går betydligt bättre nu. Vad kan det vara om det inte är en (fungerande men inte bra) Lambdasond. Går motorn bättre utan (går då i "limp home mod") än med kan den Lambdan ju inte fungera "optimalt". Hade motorn gått sämre utan Lambda kan ju misstänka att Lambdan fungerar. Eller hur??
Bränslepumpen är för övrigt något år gammal Biltemas "044" pump byggd för högre flöde och högre tryck än "original"

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-02-26 15:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
LH 2.4 har ju s k adaptiv lambdareglering. Om man kopplar bort lambdasonden så går systemet vidare med samma korrektionsfaktorer som det använde sist lambdasonden fungerade vid samma driftförhållande (gaspådrag, varvtal osv). Men systemet glömmer adapteringen om man gör det strömlöst eller raderar felkoder. Så det gör att gången förmodligen inte påverkas alls på kort sikt om man kopplar bort en fungerande lambdasond.

Om man vill veta hur motorn går med den icke-adapterade mappen, så bör man alltså radera felkoder eller lyfta av en batterikabelsko en stund innan man startar, efter att ha kopplat bort lambdasonden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 18-03-01 12:06 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Men systemet glömmer adapteringen om man gör det strömlöst eller raderar felkoder. Så det gör att gången förmodligen inte påverkas alls på kort sikt om man kopplar bort en fungerande lambdasond.

Jag har inte nollat efter delningen utan kört och "ställt in" motorn (bränsletrycket) med voltmätaren direkt på signalkabeln på c:a 0.7V (blev 3,5bar) och sedan satt ihop kabeln till boxen, raderat felkoden och kört sedan dess (tror det var förra fredagen). Motorn går inte lika bra (knycken saknas) som utan Lambda, men felkoden har inte kommit tillbaka. Så motorn går nog så bra den kan med fungerande avgasrening. Ska försöka köra förbi Bilprovningen i morgon (fredag) när jag är ledig och se om dom hinner kolla CO och Lambda värdet

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-03-03 15:27 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Felkod 2-3-2 tillbaka.... :twisted: var inom Bilprovningen och fick kollat avgasvärdena. Katastrof. ... CO 0,45, HC 153 men Lambdavärdet var bättre 1,03. Detta vid 3,5 bar i bränsletryck, hade 3,0 vid besiktningen och CO 0,0. Det måste vara något annat som spökar för det kan inte vara så stor skillnad på avgasvärdena med 0,5 bar i skillnad. Bilen stod på tomgång i c:a 10 minuter innan han kollade, kanske det har större betydelse än 0,5 bar. Kör nu på 3,2 bar. Har inte kollat felkoder, bilen har stått sedan fredags

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 18-03-03 19:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Antingen har avgaserna och katten varit kalla, eller så är missen på G, men det är ju en 88:a så det är bara att köra vidare (gränsen flyttas till 1992 20-maj 2018 samt c/o gräns 4,5%)
:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 18-03-04 09:22 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jo, jag vet att det bara är att "köra på". Men det är irriterande att jag inte kan "få till det" riktigt bra. Felkoden jag får nu är 2-3-2, och det är att regleringen inte räcker till i tomgångsområdet. Kan det ha att göra med att voltmätaren inte går till 0V vid motorbroms?? Den stannar på c:a 0,15V. Kopplar jag loss och kör utan Lambda reglering så går voltmätaren till 0V vid motor broms (över 1800 varv). Exakt 0 har det aldrig blivit under dom åren jag haft bilen men den har gått under 0,05V innan och det anser jag som 0V. Motorn var varm, men den stod på tomgång c:a 10 minuter innan han kunde hjälpa mig. Det kanske räcker för att kyla av Lambdasonden???

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-03-05 22:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det blir 0,15 eller 0 V spelar ingen roll för LH 2.4 , det mäter ändå inte lambdasondsspänningen analogt.
I styrdonet finns det två komparatorer som känner av lambdasondssignalen, jag har för mig att de har omslagsspänning ungefär 0,55 och 0,65 V. Signal ut från komparatorerna går in på var sin portpinne på mikroprocessorn, och sen är det programvaran som bestämmer vad signalen ska användas till. Normalt ska spänningen alltid pendla så att båda komparatorerna antingen ger "0" eller "1" som utsignal , om spänningen ligger mitt emellan så uppfattar systemet det som att lambdasonden är bortkopplad eller det är kabelbrott.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-03-06 13:13 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Om det blir 0,15 eller 0 V spelar ingen roll för LH 2.4

Ok, då behöver jag inte oroa mig för det. Inga felkoder sedan i söndags (kollar varje morgon nu) men det är numera mycket lugn körning i 6,5 km. Det blir inga "extrarundor" i detta väder, e.v när jag ska hem i eftermiddag. Det är vår här idag, +4 - +6° ingen sol dock, då hade det nog varit några grader till . I morgon ska det bli vinter igen.....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-03-06 17:07 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Körde "långa" vägen hem, c:a 3 mil och det funkade. Stannade halvvägs och tog bort kylarmaskeringen :oops: , kollade felkoder, sänkte trycket något hg och körde igen. Den går som bara den, men saknar det där "knycket". Varvade ut den till varvstoppen "slog till" på 3-ans växel ett par ggr. Voltmätaren går upp till c:a 0,7V mellan c:a 4500 och 5500 varv men börjar "vandra" igen strax innan stoppet (6250 varv). Dock gick nu voltmätaren ner till under 0,1V vid motorbroms (0,06 - 0,07V) vad det nu kan betyda. Inga felkoder när jag kom hem. Jobbar på fredag annars skulle jag kört inom Bilprovningen och kollat men det får vara till april nu när jag ska besiktiga båttrailern...... Det börjar bli dags för båt jobb nu så bilen får det vara färdigmekat med nu :D .

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 18-03-06 22:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Skillnader på några hundradels volt kan ju vara jordpotentialskillnader - kanske beroende på var multimetern är jordad, hur hög laddström generatorn ger för tillfället, eventuella galvaniska fenomen mellan lambdasond och grenrör resp mellan grenrör och topp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 18-03-07 08:29 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Ok, jag för tacka för tillfället. Andra arbeten "pockar på" nu......
Jag har dragit in en både jordkabeln (sitter i skruvarna till bränslerailsen) och en kabel från skarven till signalkabeln som ligger i kanten på plastskyddet under handskfacket . Där sitter en "sockerbit" med ett 100KOhm motstånd (detta hade jag inte förr, kom jag på nu) och som jag skruvat fast mätprobarna i. Kanske ska prova utan motståndet också, läste någonstans att man skulle ha ett sådant, sedan har jag glömt detta :oops:
Bilen går (nu igen) riktigt bra, så alla problem det varit i vinter kan härledas till avgasläckan i främre avgasröret (bytt till nytt för några veckor sedan) som var så liten att jag inte hittade det förrän fästet mot sprängkåpan "släppte". Ska tanka till helgen (dom brukar "sätta ner" bränslepriserna då), sist jag tankade (förra måndag morron) var priset 9,70. Idag är det 10,40. Då (9,70) var det 2,32 kr/mil billigare att köra på E85. idag (10,40) är skillnaden de exakt den samma. Mätt på samma siffror som förra gången (har ju inte tankat än) och på 98 oktan som jag körde på innan. Tillfällighet eller medvetet ????

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 18-03-14 13:28 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Bytte manometern till bränsletrycket. Den som satt i gick aldrig ner till 0, kollar ju oftast med motorn igång. Tog in den på jobbet och jämförde med 2 andra, 0,8 - 0,9 bar för mycket visade den :evil: . Satte i nya manometern och höjde trycket till 3 bar (från 2,3,körde på 3,2 bar med gamla manometern) och bilen går kanon och inga felkoder (ännu). Tankade igår. 1,6 l/milen. Mycket justerande och fullgasprovning, men det ska vara färdigprovat nu.... :lol:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 18-03-15 20:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det där 100 kohm-motståndet skulle definitivt kunna räcka för att ställa till med problem. När lambdasonden är varm påverkar det förmodligen inget alls, men när lambdasonden är kall så kommer det att bilda en spänningsdelare tillsammans med belastningsmotståndet (ca 50 kohm?) i styrdonet, som är anslutet till 0,45 V. Resultatet blir att styrdonet kanske inte uppfattar att lambdasonden är kall (eller bortkopplad), utan istället tolkar det som att lambdasonden fungerar men bränsleblandningen är för mager.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 18-03-19 14:07 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Det där 100 kohm-motståndet skulle definitivt kunna räcka för att ställa till med problem.

Bara så det inte missuppfattats, jag har dragit in 2 kablar till en (3-delad) sockerbit i kupén. Den ena från jordpunkten på insuget och den andra på kabelskon till Lambdasonden. Gjort en skiss i Paint
Bilaga:
100k motstånd.png
100k motstånd.png [ 7.47 KiB | Visad 9110 gånger ]

Borde inte stör signalen till boxen tycker jag

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011