God morgon
Det verkar inte vara så "högt tryck" på denna sida längre, det blir kanske skillnad nu när dom sänkt skatten på E85. Jag har sedan juni kört på E85 igen, fast nu med Saab 9000 turbo spridare. Jag letade efter Volvo 850 turbospridare, men hittade inga just då. Bilen går bra och det har inte varit några större problem. Kör med 3,5 bars tryck och pumpen (Biltemas "044 typ") funkar hyfsat tyst nu. Nu när temperaturen faller kommer ju startsvårigheterna så igår tog det lite tid innan den startade (+13°), i dag hade jag motorvärmare (+10°) och då startade den ju direkt. På min motor (B234F) som är Volvos första generation av 16V motor finns ingen kallstartventil utan boxen ger signal 2 ggr istället vid kallt väder (betydligt kallare än vad vi har nu), så frågan jag har är, kan jag "parallellkoppla en tryckknapp som jordar kabeln mellan spridarna och boxen utan att det händer något med boxen? Det hade varit kanon att kunna choka den på ett enkelt sätt. Så fort den startat, går den (i princip) felfritt med en gång. Jag har inte gjort mer med motorn än att monterat en justerbar BTR (Misab 403) och större spridare (kanske är dom lite för stora,(357 cc mot 218 original).
Hade det gått att göra det så enkelt hade det varit bra. Förra vintern använde jag startgas. 2 "sprut" i slangen mellan BTR-en och insuget "skrämmer igång" vem som helst...
Mvh
Lennart