Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Volvo 745 glt
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=5478
Sida 11 av 19

Författare:  torbjorn [ mån 18-03-19 14:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Ok. Seriemotståndet gör varken till eller från om man har en digitalmultimeter med någotsånär hög inre resistans. Vid 10 Mohm, som är det vanligaste, så visar multimetern ca 1 % för låg spänning pga motståndet, skulle man ha en med 1 Mohm inre resistans så blir mätfelet ca 10 %.

Författare:  lennart e [ tor 18-03-22 11:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Tack, då kan jag vara lugn igen. Vet inte varför det skulle vara bra att ha det, men jag har läst på 2 olika ställen. Verkar som voltmätaren visar ett större område nu i alla fall. C:a 0,2 - 0,8V i alla fall

Författare:  lennart e [ tor 18-04-26 06:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Efter förra inlägget gick bilen bra i någon vecka sedan kom felkoden tillbaka. Eller bra och bra, bra går den alltid det är ju bara det där med felkod 2-3-2. Sista veckorna har jag justerat trycket igen sakta uppåt. Den gick utan felkod någon vecka vid c:a 3,1 bar sedan plötsligt var den tillbaka igen. Började höja c:a 0,5 bar i taget, och vid 3,3 bar var det 1-1-1 igen och varit så en vecka nu.
Kom nu att tänka på, när problemen började i höstas var det efter en tankning. Nu var det avgasläck också, men det kan ju varit 2 "fel" samtidigt, När felkoden kom tillbaka nu var det efter jag tankat drygt 40 L. Kan den vara så känslig för dom 10 procent bensin det skiljer mellan sommar och vinter etanolen??? Ska besiktiga båttrailern i maj och är det inga felkoder framöver ska jag be dom kolla mina avgasvärden. Kör numera nästan alltid "den långa" vägen till/från jobbet. Använder inte längre motorvärmaren och då hinner motorn knappt bli varm den "korta" vägen (6,5 km). Vid sista tankningen har den tagit 1,6 l/mil, numera med sommardäck, och AC....

Författare:  lennart e [ tis 18-05-22 18:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

En liten uppdatering, det är nu c:a en månad sedan som sist jag skrev om 745-an och bilen är en fröjd att köra :lol: :) Förbrukningen ligger på omkring 1,6 l/mil som jag fortfarand tycker är i högsta laget, men AC-n tar ju sitt. Efter förra gången jag skrev kom felkoden tillbaka efter någon dag och jag fortsatte att höja trycket. Vid 3.9 kg skruvade jag ner det igen till 3,1 där felkoderna va borta någon vecka förra gången men icke. Nu ha jag sakta höjt igen till 3,5 kg och felkoden är borta. Ska bli spännande att se hur länge den är borta nu.
En vecka kvar till pension........ Sedan har jag förhoppningsvis mer tid till denna bil. Har "span" på en jättefin 945 fullutrustad, som jag får plocka delar från. Ser jättefin ut men har stått några år, den har en beige färg under allt det gröna av mossa och alger. Den har GLT grill och tygklädsel men 940 hade väl inte 16V motorn så det är nog en turbomotorn i den. Han som har den har letat nycklar till den sedan i vintras...... :(

Författare:  Snålkörarn [ ons 18-05-23 17:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

lennart e skrev:
En liten uppdatering, det är nu c:a en månad sedan som sist jag skrev om 745-an och bilen är en fröjd att köra :lol: :) Förbrukningen ligger på omkring 1,6 l/mil som jag fortfarand tycker är i högsta laget, men AC-n tar ju sitt. Efter förra gången jag skrev kom felkoden tillbaka efter någon dag och jag fortsatte att höja trycket. Vid 3.9 kg skruvade jag ner det igen till 3,1 där felkoderna va borta någon vecka förra gången men icke. Nu ha jag sakta höjt igen till 3,5 kg och felkoden är borta. Ska bli spännande att se hur länge den är borta nu.
En vecka kvar till pension........ Sedan har jag förhoppningsvis mer tid till denna bil. Har "span" på en jättefin 945 fullutrustad, som jag får plocka delar från. Ser jättefin ut men har stått några år, den har en beige färg under allt det gröna av mossa och alger. Den har GLT grill och tygklädsel men 940 hade väl inte 16V motorn så det är nog en turbomotorn i den. Han som har den har letat nycklar till den sedan i vintras...... :(



Om du skulle köpa någon mer bil kan jag varmt rekommendera Flexitune. Var lite pill innan jag lärde mig hur bränslet fungerar och att det behövs mer choke osv redan runt +15 grader. Nu när jag lärt mig lite mer så startar den lika lätt på bensin som etanol. Kört runt 60 mil och fungerar hur bra som helst.
Tankat två gånger varav 1,01 (20 mil varav 4 kallstarter)
1,07 (40 mil väldigt blandad körning mestadels 3 mil till jobbet enkel resa)
på Bensin drog den nästan alltid 0,87 sommar och 0,97 vinter så väldigt nöjd.

Författare:  lennart e [ tor 18-05-24 07:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

lennart e skrev:
Om du skulle köpa någon mer bil

Nää, detta är nog den sista..... :(
När frugan blir pensionär om något år byter vi till en nyare bil (hon kör en Passat 1,8T -04). Och då hamnar nog denna Volvo på skroten :o :( Sneglar på en något år gammal Subaru Forrester om vi har båten kvar. Vi behöver då en bil som kan dra 1800 kg, minst. Volvon är omreggad till 1800 kg så den klarar båt och trailer precis.
Tankade igår, 1,48 l/mil. Det är ju ganska hyfsat, inga felkoder igår... :lol:

Författare:  Bengt Lennart [ tor 18-05-24 07:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Hej! Du har inte funderat på att köra med en fast btr (original), lambdaregleringen ska ju klara rätt stora variationer? Har läst någonstans att en ställbar btr inte är helt stabil, vet inte om det är sant?
Mvh, Bengt

Författare:  lennart e [ fre 18-05-25 12:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Bengt Lennart skrev:
Hej! Du har inte funderat på att köra med en fast btr (original), lambdaregleringen ska ju klara rätt stora variationer? Har läst någonstans att en ställbar btr inte är helt stabil, vet inte om det är sant?
Mvh, Bengt

Kanske en tanke, jag köpte den justerbara när jag hade original spridare och det funkade så där...som det är nu så ska det funka omkring 3,5 kg bränsletryck. Körde några dagar utan felkod men nu är den tillbaka igen. Verkar som felkoden komer vid kallstart. Alltså om jag startar på morronen och kör till jobbet så är där felkod. Antingen ja kör den korta (6,5 km) eller någon av dom längre (1,2 - 2,3 mil). Om jag däremot startar på jobbet och kör 4 km, stannar där och nollar felkoden så är där ingen när ja kommer hem. Just nu är det 3,4 kg tryck och ingen felkod

Författare:  torbjorn [ fre 18-05-25 13:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Eller också är det så att det krävs en viss körsträcka innan felkoden dyker upp.

För många år sedan hade en bekant en Volvo 940 '96 med motor B200FT. Den bilen fick problem med läckande spridare, och tillfälligt monterades spridare från en B230F ungefär '89. Med dessa spridare som egentligen hade 20-30 % för lågt flöde, gick det att köra flera veckor i stadstrafik, till-och-från-jobbet osv utan att några felkoder dök upp, men vid sammanhängande landsvägskörningar på mer än 2-3 mil åt gången dök det upp koder för mager blandning.

Nyligen hade jag att göra med en Mitsubishi Carisma '98 med halvtrött lambdasond. Där tändes motorelektroniklampan och felkod sattes exakt 8 km efter start. Om man stängde av motorn innan 8 km hade gått och startade om, så kunde man köra 8 km till innan lampan tändes.

Författare:  lennart e [ lör 18-05-26 07:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

torbjorn skrev:
Eller också är det så att det krävs en viss körsträcka innan felkoden dyker upp

Joo, det är säkert så, men det jag menar är tvärt om. Alltså om jag startar kall och kör så blir det felkod oavsett körlängd. Men stannar jag på vägen och nollar så blir det ingen mer felkod förrän nästa gång jag startar kall. Ska kolla mer på detta så jag vet säkert att det är så innan ja gör något. Jag har ju en pirat Lambdasond (Biltema) som jag misstänkt länge. Den fungerar, men den kanske har ett för kort (eller ett annorlunda) "känselspann", eller något. Den kanske fungerar bättre på bensin. Kanske blir den inte tillräckligt varm på etanol???. Det kanske tar ett tag innan jag undersökt detta, för det lär inte bli så mycket bilkörning numera. Dels slipper jag köra till jobbet :D och dels har jag tänkt använda min elcykel mera när jag inte längre har någon klocka att följa :D :D
Sedan har en fråga som jag länge undrat över, varför har jag ingen motorstörningslampa (Lambdalampa)?? Lampan finns ju i mätarhuset och den lyser om jag jordar i stiftet i det kontaktstycket på baksidan på mätarhuset. men det finns ingen kabel i kontaktstycket. Eller i kabelhärvan fram till mätarhuset . Är det så på -88 och -88B eftersom lagkravet gäller från -89 ????? Vanliga modeller med B230F motor har lampa från -87, men denna modellen (B234F) kom i april -88 och är ju inte alls lika vanlig. Detta gör ju att jag inte kan se när felkoden kommer, om nu denna felkod ska tända lampan. Alla gör ju inte det

Författare:  torbjorn [ lör 18-05-26 07:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Fungerar förvärmningen av lambdasonden? Inte bara att det kommer fram spänning till värmeelementet, utan även att den verkligen drar ström?

Författare:  lennart e [ lör 18-05-26 14:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

torbjorn skrev:
Fungerar förvärmningen av lambdasonden? Inte bara att det kommer fram spänning till värmeelementet, utan även att den verkligen drar ström?

Får kolla det.
Hur mycket (mA) ska det ta? Hur många Ω är det på? Värmer det hela tiden motorn är igång eller bara en stund? Har för mig att jag ohmmätt den en gång, och jag har siffrorna 200 Ω i huvudet. Vet dock inte om det är rätt, men i så fall skulle den ta c:a 60 mA..... Rätt, eller?

Författare:  torbjorn [ sön 18-05-27 21:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Det brukar vara ett PTC-motstånd, dvs att resistansen ökar med ökande temperatur (samma teknik som i t ex "självreglerande" värmekablar). När lambdasonden är kall kan man vänta sig att den drar några A just från början, men sedan sjunker strömmen snabbt och om motorn går med belastning så att avgastemperaturen är hög, kan den sjunka till i stort sett noll.

Författare:  lennart e [ lör 18-06-02 18:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

lennart e skrev:
Alltså om jag startar kall och kör så blir det felkod oavsett körlängd. Men stannar jag på vägen och nollar så blir det ingen mer felkod förrän nästa gång jag startar kall. Ska kolla mer på detta så jag vet säkert att det är så

Har nu kollat varje (nästan) gång jag kört med bilen och det är så varje gång. Startar jag motorn kall så där felkod 2-3-2 efter några km. Nollar jag då så kan jag starta och stanna resten av dagen. Vet dock inte hur det är om bilen står i flera timmar och jag startar samma dag. Sedan vet jag inte om det räknas som kallstart nu när tempen ligger på 28 - 30°. Just nu (klockan är 19:45) visar termometern på 26°. Båten blev sjösatt igår och det är körförbud på trailern från och med igår..... :oops:
Ska ohmmäta förvärmningen i morgon och försöka lista ut ett bra (enkelt) sätt att A mäta. Lättast är nog att klippa den ena vita kabeln och sätta en "sockerbit". Det kan ju av någon anledning vara att det inte kommer ström alls, men det är samma stift i säkringarna som tankpumpen, och den funkar. Återkommer.........

Författare:  lennart e [ fre 18-06-22 07:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Torbjörn, nu har jag ett problem som du kan tänka på och fundera ut ett svar på.....
Helt plötsligt utan att jag gjort något så funkar bilen som den ska :shock: Vid samma bränsletryck som innan (3,7 bar vakuum ansluten) och inga felkoder. Den har inte gått så här bra sedan förra sommaren, är det möjligen en sommarbil 8) :lol: Det enda som inte är sig riktigt likt är att jag får choka (extra motstånd i serie med tämp.mätaren) motorn vid kallstart (alltså även nu när det varit riktigt varmt). Det behövde jag inte göra förra sommaren, men jag kommer inte ihåg vad för bränsletryck jag hade då. Jag har inte haft över 4 bar med dessa spridare (Saabs röda). Kan det vara så att det har varit bränslet det varit fel på hela tiden (i kombination medavgasläckan i vintras). Det började I höstas och sedan var det avgasläcka och så var problemen stora igen i våras och fram tills ungefär när jag skrev förra gången om detta. Jag lovade då att ohm och ampere mäta Lambdan, men det har alltså inte blivit av :oops:

Sida 11 av 19 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/