Konverterade idag senaste förvärvet, en BX16i "Millisime" med Magneti Marelli G6.10 single-point sprutningssystem.
Det arbetar med ett lågt tryck, bara 0,8 bar vilket gör tryckregulator konverteringen enkelt eftersom pumpen lätt klarar 3-4 bar och för 41% mera bränsle bara 1,6 bar (dubbelt så mkt) behövs.
Monterade en BTR av Ride Tech, se
http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?ArtId=BTR-01 men den visade sig inte gå att ställa in bra med så låga tryck.
Jag byte då fjädern i btr-n mot en lite svagare fjäder och nu gick det utmärk att ställa in trycket mellan orginal 0,8 bar 1,6 och mer. På 1,6 bar både startar och går motorn perfekt (med motorvärmare nu) på E85 sommarkvalitet som jag har kvar lite av. Med 2 bar bludrade den innan lambda styrningen tar över så det är uppenbart för mkt.
Inressant med denna centalinsprutningen är att inte bara insugsgrenröret men även ytottlebodyn har kylvatten fövämning. Dessutom ha systemet inte en lufttemperatur sensor som Bosch Monojetronic utan en luft bränsle sensor i insuget, det borde ge bättre resultat med konvertering eftersom då etanolens förångings nedkylningen också mäts av sensorn.
Framöver bli det nog en dead end bränslematning med bränsleuppvärming men nu ska detta testas först.
/Aryan