Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VW Polo 1.4-16V 2001
InläggPostat: fre 09-12-25 18:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Frugan har bytt ut sin kära Renault 19 till en VW Polo 1.4-16V 2001 med en 75hk motor, vet inte motorkoden för tillfället.
Motorn sitter väl säkert i fler "släktingar" som Audi etc.
Kanske någon på forumet känner till hur denna motor gillar etanol samt vilket inspr.system som sitter på denna.
Övrigt som vore bra att veta, om någon kunde tipsa om en lämplig felkodsläsare för VW?
Givetvis är all annan info intressant då vi planerar att äga kärran ett bra tag!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-25 19:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Gissningsvis har den ett motorstyrsystem som heter SIMOS, i så fall samma som sitter på den Audi A3 1,6 '03 med motorkod BFQ som jag konverterade med Flexitune för ett par år sedan. Jag har för mig att någon här på forumet har gjort en Flexitunekonvertering av en Skoda Octavia med Simos.
Den bilen vill jag minnas fick problem när man (okonverterat) blandtankade mer än 30-40 % , symptomen var i första hand pendlande tomgång och att motorelektronikvarningslampan tändes.
Det problem som har märkts efter konverteringen är att den verkar stänga av varmkörningsanrikningen i tidigaste laget efter kallstart, det märks på att den kan tjuvstanna på tomgång direkt efter start och eventuellt svara dåligt på gaspådrag första minuten.

För VAG-bilar som är så pass nya som 2001 så brukar det fungera bra med vilken OBD II -avläsare som helst, men man kan också använda en "dum" ISO 9141-kabel och VAG-COM.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-26 02:03 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Motorkoden står nog bland annat på en skylt du ser om du lyfter på bagagerumsmattan. Gissar att det är motorkod AHW,AUA eller BBY och att motorstyrsystemet isåfall är från Magneti Marelli.

Har provat blandtankning på en BBY och den verkar adaptera som den skall. Ingen felkod på E53 vilket är den högsta blandning jag testat sommartid och andra bilägare med motorer i samma motorfamilj uppger att 75% inblandning av E85 (E65) går bra utan felkod.

På bensin är motorn extremt snabbkallstartad,man hinner knappt höra att startmotorn drar. Starttiden ökar som väntat med ökande etanolinblandning.

Tycker att det kan lukta lite bränsle (bensindoft) i kupén när den blandtankade bilen stått parkerad,även vid sval yttertemperatur. Etanol driver ju ut vissa kolväten ur bensincocktailen så det är väl kolkanistern som inte har tillräcklig kapacitet. FFV:er har väl "större" kolkanistrar än bensinbilar. Vid körning känner man ingen doft så kanistern regenereras nog som den skall och jag tror även ECU:n adapterar tankavluftingen.

Någon som vet om kolkanistern blir förstörd av att bli mättad när bilen står parkerad? De evaporativa utsläppen från bensindelen borde i alla fall öka något även om etanol i sig självt har lägre ångtryck än bensin.

BBY är originalutrustad med luftförvärmning,har ganska högt kompressionsförhållande (10,5:1) och sekventiell insprutning och spridarna är 12-17 ohmiga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-26 16:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag trodde att just eftersom ångtrycket minskar, minskar även bensin/etanol-ångor och således skulle det vara ok med en mindre kanister. När hartsavlagringarna är upplösta redan skall det ju inte vara något tillskott så att säga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-26 19:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Beroende på vilken bensinkvalitet man utgår ifrån så ökar det genomsnittsliga ångtrycket tills man har har runt E25blandning,vad jag har läst,sedan sjunker det genomsnittsliga ångtrycket med ökande etanolinblandning. Kommer inte ihåg källa på det och vet inte om det alls stämmer med BF95 som utgångsbränsle. Jag tycker dock att bensindoften ökar även efter att man passerat E25 så om lukten över huvud taget beror på mättad kanister så är det nog bensindelens ökande ångor det beror på och inte den genomsnittsliga blandningens ångtryck. Tror att doften minskar något om jag låter bli att låta pumpen tanka fullt automatiskt och bara fyller till 80-90%.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-26 19:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag tackar dig "s" för all info kring vårt nya förvärv :)
Tror den kan bli en passande kandidat för min egen box...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-28 23:56 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Vore kul att höra hur det går med bilen+boxen framöver. Jag kanske har något elschema eller annan nyttig info på pdf om det är intressant. Rota fram motorkoden bara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-29 10:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ja, ett schema vore kanon. Jag kan tänka mig att konverteringen görs till våren. Då är det bra att vara väl förberedd och påläst! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-29 11:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
detta kan vara värt att titta närmare på under tiden innan det är dags:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... highlight=
vilken kontakt man ska använda som standard som går till spridare resp styrbox samt evt. numrering
troligen är den i mitten för +12V

om du trollar fram motorkoden så kan även jag trolla fram ett kopplings-schema

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-29 12:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Mitt herrskap, motorkoden är AUA.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-29 20:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
har du provat att blandtanka ännu?

har själv en golf från -04 som klara 100% utan konvertering
dock med tänd motorindikator redan vid ca 25-30% inblandat
går ej att konvertera (FSi-motor)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-12-29 21:57 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Hmm,det var visst på modellår 2002 jag hade info och jag har för mig att de gjorde ett plattformsbyte mellan 2001 och 2002 på Polon. Nåja,jag skickar lite smått och gott som kanske kan vara av intresse till etanoldaxadressen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011