Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-10-29 03:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 10-01-02 22:36 
Offline

Blev medlem: ons 09-12-30 11:32
Inlägg: 11
Har testat denna i nästan ett år och ger den toppbetyg, har aldrig upplevt några startproblem vid kallstarter, den klarar -27 som högsta kyla vi haft dessutom utan motorvärmare och 100 % E85. Har kört 3000Mil med denna box.

Har bytt olja+filter i höstas och kollat stiften och ingenting finns att anmärka på. Bilen går som en klocka. Drar ca:1.2L/ Mil

Jag är mycket förvånad då jag läser att en del har kallstart bekymmer med denna box.

_________________
Pontiac Transport-96
Ford FFV


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 11:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
Att somliga har kallstartbekymmer kan ju också bero på hur mycket kallstartanrikning biltillverkaren har tagit till. På modernare bensinbilar (sent 90-tal och fram till idag) har tillverkarna ofta varit tvungna att snåla med anrikningen för att klara kraven på HC-utsläpp vid avgastypprovet. På bilar av '94 års modell gjordes typprovet bara vid +20 °C så där kunde man dra på hur mycket kallstartanrikning man ville vid lägre temperaturer utan formella problem.

En annan aspekt på det hela är att motorer med "sportig" karaktär och stort överlapp i ventiltiderna ofta har svårare att hålla sig igång de första sekunderna efter en svår kallstart än en motor med mindre överlapp som är mer optimerad för segdragning och jämn gång. Och de flesta Mercedesmotorer måste man ju anse hör till den senare typen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 12:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Nja, du är nog kvar i 60-talet, eller jag vet inte, Torbjörn...
Mercedes tillhör nog de tillverkare som brukar få ut mest effekt också, om man tittar på ärliga siffror.
Och 220-motorn är definitivt ingen slö maskin, tvärtom! 150 verkliga hk ur 2.2 liter 1993 var inte många som slog.
Bra att det funkar så bra med Flexitune AutoX4!

Sedan kan det skilja rätt mkt mellan hur mkt anrikning man har på modernare bilar, en del kör ett magerspår och gör allt för att hålla igång motorn på ett minimum av choke, medan andra fetar på rejält och tillsätter luft i avgaserna för att istället förbränna mkt bränsle och på det sättet snabbare få upp tempen i katten, vilken ju efter light-off tar hand om HC från motorn effektivt.
Vad jag vet så har europiska MB inte luftinblåsning mha luftpump eller puls-air på dessa motorer från mitten av 90-talet, men väl i USA.
Men det funkar alltså utmärkt med Flexitune ändå!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 13:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det finns väl också bilar som har tändningen senare under varmkörningsfasen för att få hetare avgaser och så snabbare tändning av katten, det tror jag vore mindre lämligt för en etanolkonvertering.

/Aryan

[OT] PSA har gjort en 1,9l 16 ventils motor utan turbo som gav 160 hkr i '87, (senre med katt fortfarande 148 hkr) utan att vara en svårkört eller törstig "rally" motor, den lär gå ännu bättre på E85[/OT]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 18:32 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 660
Ort: Skärplinge
Kan med i sammanhanget med bara ge toppbetyg till ett par AutoFFV boxar jag har suttit i dom egna bilarna dom 2-3 sista åren som nu rullat helt problemfritt i med 5000 mil respektive 3000 mil och kallstarts test i som kallast vi haft det med -16 som gick hur bra som helst och självklart med ren E85 (sommaretanolen).

edit. Den iaf ena baxen är en av dom första som levererades i landet som då var av den "gamla" typen och den andra av senare datum så är det ingen som helst skillnad i dom prövade bilarna.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Senast redigerad av Peter mån 10-01-04 11:33, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 19:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
aryan skrev:

[OT] PSA har gjort en 1,9l 16 ventils motor utan turbo som gav 160 hkr i '87, (senre med katt fortfarande 148 hkr) utan att vara en svårkört eller törstig "rally" motor, den lär gå ännu bättre på E85[/OT]


OK, men är det verkligt ärliga hästar?
Jag vet hur bred(tjock) kurvan i hästkraftdiagram plottas ibland...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 19:14 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
tror det ligger nåt i det torbjorn säger, jag har nämligen konverterat en s40 med autoffv och den är otroligt svårtstartad även med motorvärmare. och den 850n jag konverterade med en flextek startar hur lätt som helst. Det kanske beror lite på att jag hade en gammal autoffv och Peter kanske har den nya?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 20:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Vad är det för motor i S40n?
Renault? eller Mitsu DI eller riktig vit volvo?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 21:18 
Offline

Blev medlem: ons 09-12-30 11:32
Inlägg: 11
Hade den äldre Flexitune innan och med denna box så krävdes det en kallstartsknapp för att det skulle fungera vid några minusgrader. Så det är en stor skillnad mellan dessa boxar, trodde aldrig att AutoX4 skulle fungera vid så låga temperaturer som den gör. Naturligtvis så är det skillnader mellan olika bilmodeller och äldre bilar är nog mer tolerant i viss mån angående felkoder m.m. om än mer slitna. :D

_________________
Pontiac Transport-96
Ford FFV


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Volvo S40 motor
InläggPostat: sön 10-01-03 22:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1961
Ort: 08- och Småland
karlmb frågade: "Vad är det för motor i S40?"

Om man tyder Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40 så har det förmodligen inte funnits någon Renaultmotor i S40. Det står noterat Mitsubishi på några tidiga årgångar, men inget mer fabrikat på dom andra, så kan ju det då tolkas som att det är enbart Volvos vitblock.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 23:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
aryan skrev:
[OT] PSA har gjort en 1,9l 16 ventils motor utan turbo som gav 160 hkr i '87, (senre med katt fortfarande 148 hkr) utan att vara en svårkört eller törstig "rally" motor, den lär gå ännu bättre på E85[/OT]


OK, men är det verkligt ärliga hästar?
Jag vet hur bred(tjock) kurvan i hästkraftdiagram plottas ibland...


153 hp på hjulen borde tyda på mera än 160 hkr och motorn var väl inkörd (37.000 mil) http://www.youtube.com/watch?=l5duvQJj1FE

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 01:50 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
karlmb skrev:
Vad är det för motor i S40n?
Renault? eller Mitsu DI eller riktig vit volvo?
definitivt en riktig volvomotor.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 06:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1103
Ort: Närke
karlmb skrev:
aryan skrev:

[OT] PSA har gjort en 1,9l 16 ventils motor utan turbo som gav 160 hkr i '87, (senre med katt fortfarande 148 hkr) utan att vara en svårkört eller törstig "rally" motor, den lär gå ännu bättre på E85[/OT]


OK, men är det verkligt ärliga hästar?
Jag vet hur bred(tjock) kurvan i hästkraftdiagram plottas ibland...

Det tillverkades en Mi16-variant som inte gick till Sverige utan vissa andra marknader. Den saknade katalysator, men hade även andra kolvar och kam-axlar.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 09:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
aryan skrev:

[OT] PSA har gjort en 1,9l 16 ventils motor utan turbo som gav 160 hkr i '87, (senre med katt fortfarande 148 hkr) utan att vara en svårkört eller törstig "rally" motor, den lär gå ännu bättre på E85[/OT]


OK, men är det verkligt ärliga hästar?
Jag vet hur bred(tjock) kurvan i hästkraftdiagram plottas ibland...

Det tillverkades en Mi16-variant som inte gick till Sverige utan vissa andra marknader. Den saknade katalysator, men hade även andra kolvar och kam-axlar.


PSA-gruppens 1,9 l 16V-motor utan katalysator gav 160 hk oavsett om den satt i Peugeot 405 eller Citroën BX. Den hade något högre kompression, annorlunda ventiltider och ett äldre motorstyrsystem som saknade knackreglering (Motronic 4.1, samma som satt på t ex tidiga Opel Omega i Sverige). Men den krävde 98-oktanigt bränsle. Den såldes i t ex Frankrike, diverse sydeuropeiska länder, Storbritannien, Norge och Finland.

På motsvarande motor med katalysator, 148 hk, ändrades insugningsventiltiderna litegrann. Kamaxeln är likadan men kamremshjulet har kilspåret i ett annat läge (det måste man se upp med om man plockar isär, på en motor utan kat är båda kamremshjulen lika men på en motor med kat ska hjulet för insugskamaxeln vara färgmärkt på något sätt). Tack vare något sänkt kompression och knackreglering (motorstyrsystem Motronic ML 1.3) så räcker det med 95-oktanigt bränsle för den.

Min erfarenhet av den motortypen är att kallstart- och varmkörningsegenskaperna inte är något vidare bra ens på bensin. Vid -15 °C tänder den regelbundet medan man kör på startmotorn men den orkar inte hålla sig igång själv. När jag körde den på E85 (BTR-konverterat, inget kallstartmotstånd) så krävdes mycket lång värmning med motorvärmare (3-4 timmar) för att den skulle vara lätt att starta. Det räckte inte med att kylvattnet var varmt, värmen måste sprida sig även till insugningsröret. Hade man bråttom med att starta fick man lägga en kupévärmare under huven, då räckte det med 15-30 minuter även om man inte hade värmt kylvattnet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 11:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Hade den motorn vattenvärmd insugsrör? Om inte det kanske delvis förklarar varför motorvärmare inte hjälpte så mkt.

Sedan var väl inte BTR konverteringen så att den i sig gav 40% mera bränsle för då skulle du behöva dubbla trycket 6 bar? Alltså fick styrsysmet adaptera vilket det lär göra rätt bra även okonverterad men det blir då säkert inte tillräckligt för kallstarten.

Å andra sidan förklarar bl a knacksensorn varför denna motor sägs gå väldigt bra på E85 när den har blivit varm.

Skulle varit intressant att testa hur denna skulle gå med en elektronisk konverteringsbox med ordentligt kallstartsanrikning, ännu intressantare hade de varit med högre kompressionen från motorn utan kat.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011