Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

FlexiTune AutoX4 ges toppbetyg
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=5559
Sida 2 av 2

Författare:  torbjorn [ mån 10-01-04 14:02 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Hade den motorn vattenvärmd insugsrör? Om inte det kanske delvis förklarar varför motorvärmare inte hjälpte så mkt.

Sedan var väl inte BTR konverteringen så att den i sig gav 40% mera bränsle för då skulle du behöva dubbla trycket 6 bar? Alltså fick styrsysmet adaptera vilket det lär göra rätt bra även okonverterad men det blir då säkert inte tillräckligt för kallstarten.

Å andra sidan förklarar bl a knacksensorn varför denna motor sägs gå väldigt bra på E85 när den har blivit varm.

Skulle varit intressant att testa hur denna skulle gå med en elektronisk konverteringsbox med ordentligt kallstartsanrikning, ännu intressantare hade de varit med högre kompressionen från motorn utan kat.

/Aryan


Nej, den har ingen vattenvärmning av insugningsröret. Och det är en mycket stor och tung aluminiumklump.
Adapteringsgränserna verkar inte vara särskilt vida i och med att blandtankningsgränsen okonverterat tycks ligga vid ca 30 % E85.

Just nu står den där bilen med några krokiga ventiler efter kamremshaveri (andra gången på det här exemplaret, och remmen som nu havererade hade bara gått 3000-4000 mil). Det finns dock en reservmotor att plocka delar från. Dessutom borde man åtgärda bakre länkarmslagren innan man sätter bilen i trafik igen.

Författare:  Dr. Mabuse [ mån 10-01-04 22:15 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
PSA-gruppens 1,9 l 16V-motor utan katalysator gav 160 hk oavsett ...

Där ser man. Man lär sig nya saker hela tiden. Jag måste ha missförstått något jag läste för länge sedan.

:oops:

Författare:  karlmb [ sön 12-02-05 15:37 ]
Inläggsrubrik:  FlexiTune AutoX4 ges toppbetyg i Subaru Legacy 2.0

Rapport efter kallstartjustering av Flexitune AutoX4 på en Subaru Legacy 2.0
Bilen har fungerat utmärkt på 100% E85-E75 sedan installationen av Flexitune i Augusti-september 2011.
Bilen misshandlas lite grann och kallstartas nästan vare dag (ingen motorvärmare) för att åka t brevlådan o hämta tidningen, nedanför en brant backe. En total sträck på kanske 600 m, fast mkt brant då.
Den milda vintern verkar dock räddat situationen, oljan var varken stor till mängden eller extremt spritdoftande, bara lite rödaktig som sig bör.
Sedan kör han väl iaf ngn gång i veckan typ 2 mil o då kokar väl iaf ev etanol i vevhuset av verkar det.

Nu blev det äntligen lite kallare och ägaren ringde då bilen var svårtartad.
Jag hade ställt både kall-crank och nachstart på ca 50% vilket nu var för lite.
Han kunde få igång den men det var mkt malande på startmotorn och lite grundgas.
Jag vet inte var han tankar men det är iaf 100% E75-E85 hela tiden.

Igår morse var det närmare -20 och vi puttade ut bilen ur carporten.
Jag ställde först upp kall-crank till 60% vilket var lite för lite då den bara gick igång efter 10-15 varv.
Justerade upp till 75% och bilen går igång efter 2-3 varv utan gaspådrag.
Sedan stannar den igen efter 1-2 sekunder så jag ställde upp även nachstart till 75%.
Thats it! Startar nu direkt och håller sig igång.
Inga självsvängningar och bra körbarhet direkt.
Efter ca 2 minuter började dioden blinka o rapportera cloosed loop och alltså lambda 1.
Mission completed.

Flexitune AutoX4 är en mkt stabil piggyback!

Författare:  Baggis [ mån 12-02-06 12:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: FlexiTune AutoX4 ges toppbetyg

Har ju också en sådan och har (ofrivilligt) hamnat att kallstarta i -20, helt utan problem det med. Så håller med föregående talare :D

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/