Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 10-03-02 22:00 
Offline

Blev medlem: tis 10-03-02 21:49
Inlägg: 4
Hello,

i am new to this board. I apologize that i dont speak swedish.
I am from Germany and drive a VW Golf 3 Engine Number ABU 1,6l with a Monomotronic fuel injection.

Since a few years E85 is availabale here in Germany.

I tested it in my car an everything seemed ok. Even with almost 100% E85.

My concern is that the engine will be running lean on full throttle. Is there any thing i could do to prevent this?
Is there a building plan for a self made box for E85 use?

Thanks a lot!

Regards David


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-02 23:01 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Leaning out on E85 is usually not a big problem because of the cooling properties of the fuel. However, in order to be on the safe side, and to get better emissions, you might want to equip a piggy back device that lengthens the injector pulses. Moreover, usually when the ECU senses WOT (Wide Open Throttle), open loop mode is entered and extra fuel is injected. This enrichment is needed for gasoline but probably not for E85, since this function is inactivated on certain flexible fuel engines (when running on E85 of course).

Many kinds of piggy back boxes are commercially available but if you want to create one by yourself, you could take look at this thread:
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=4592

From there, you can find a link to bjornqvist's homepage, which is in English: http://web.comhem.se/esstronic/index.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-03 00:24 
Offline

Blev medlem: tis 10-03-02 21:49
Inlägg: 4
Thanks for your answer.

So it is not necessary to run a piggy box. I am afraid of burning my exhaust valves on 100% E85 and full throttle.

So people tell so in german forums. some tell that E85 burns cooler.
I never heard of a engine damage due to E85.

I read somewhere that a Monomotronic is very E85 pure friendly!

A usefull modifycation could be a 1,9mm shim to rise the fuel pressure in the injection unit!

Regards David


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-03 08:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
det finns flexitune II med tysk byggvägledning
http://flexitune.se/
se upp !! insprutningsventilen är lågohmig ca 1-2 ohm

förkopplingsmotstånd finns i kabelhärvorna före och efter isprutningsventilen
lämpligen kopplar man in flexitunen i kontaktdonet för ECU:n

så här ser det ut när det är installerat på en Polo 1991

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... 5314#35314

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-03 11:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
In many cases, VW with Mono-jetronic or Mono-motronic run very well on 100 % E85 without any modifications. In other cases - more dependant on tolerances and individual variations than on differences from various engine models - there is a tendency for the engine to run lean. Usually no problems at full throttle, but idling can become unreliable and some hesitation can be noted at part throttle.
A very simple method of solving the problem is to increase the fuel pressure slightly by placing a suitable washer on top of the fuel pressure regulator spring. A standard plain washer for M10 or M12 bolts can be used, just chamfer the edge of the hole so that it sits firmly against the spring holder and make sure that the washer's outer edge does not block the vent hole in the spring holder.
Furthermore, make sure that the spring does not get fully compressed. However, using a simple piggyback system will usually give a more controlled enrichment.

Cold starting on E85 is another problem, however most VW with Mono-jetronic or Mono-motronic have a electric preheater in the intake manifold which can be used to help cold starting.
On Mono-jetronic cars, the preheater is controlled by a thermal switch so that it will switch on as soon as ignition is switched on when the engine is cold. On such cars, you just have to switch ignition on 30 seconds before starting.
However, on Mono-motronic, the preheater is controlled by the ECU and will not get switched on until the engine has started. To use the preheater for cold starting a such car, you will have to arrange a manual switch for it. Most easily, a switch can be connected to activate the preheater relay (connect it from the lead between ECU and relay coil to ground). In emergency cases, when no proper installation has yet been made, just take a thick cable (4-6 mm²) and connect it temporarily from the battery + pole and the cable splice for the preheater which usually is located behind the throttle housing.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-03 12:18 
Offline

Blev medlem: tis 10-03-02 21:49
Inlägg: 4
Thanks for your answers!

What would be a simple piggyback system. Flexitune?

The car runs just normal on a high concentration of E85 maybe it is E80 oder something, because there was still a little bit benzine in the fuel tank.

Maybe i try the washer method. How thick should the washer be? I read about 1,5mm?

My biggest concern is a lean burning and high engine temps. But after reading here this seems not to be a big deal.

Regards David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-12-02 23:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
You're welcome!

:D

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-17 11:07 
Offline

Blev medlem: mån 12-04-16 23:17
Inlägg: 4
Tjena! Då jag också har en Golf III 1.8 med mono motronic, tänkte jag mig att jag skriver här istället för att öppna en ny tråd....har lite frågor!
Det är så att jag funderar att konvertera min Golf III så att jag kan köra den på etanol. om jag förstått rätt så skall ju mono motronic och den mono jetronic vara rätt så etanol-friendly! Stämmer det att om jag konverterar min Golf, att den kommer behöva tid till den typ "vant" sig vid etanolen (dvs att jag måste tanka typ 80 % bensin-20% etanol, 70 %bensin-30% etanol....osv till kanske 90% etanol och 10 % bensin...)?
på den länken med flexitune såg jag att de sålde en sådan box. har jag förstått rätt att m.h.a. den boxen så sprutas mer etanol i motor? dvs. jag behöver ej större spridare eller liknade? för att unvika kallstart problemet är det väl bara att lägga in en switch till bränsle förvärmaren (då jag har mono motronic)?
Nu kommer min sista fråga, vilket jag orar mig mest över. om vi nu säger att min Golf mk3 vant sig vid etanolen, kan jag då tanka vanligt bensin emellan? om vi nu säger jag åker någon stans och behöver tanka (etanol) och bensinmaken ej erbjuder etanol (t.ex. i norge...), då är jag mer eller mindre tvungen att tanka bensin. hur skulle bilen bete sig då? läste på en annan tråd där man var tvungen att borra ett större hål i spridarna att man då bara kunde köra på etanol, och sedan var tvungen att byta tillbaks till de orginala spridarna för at kunna köra på vanligt bensin (man skulle säkert kunna köra på bensin med de etanol spridarna men motorn skulle väl gå på ett väldigt lågt lambda värde då.....)
jag vet att det säkert finns många som frågat samma grejer som jag tidigare, hoppas ni ändå förstår mig, att jag vill vara säker på allt innan jag meka....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-17 13:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nitefly, du har många frågor och det blir säkert flera svar, men jag som inte är hellärd, skall ändå kommentera lite av dina funderingar.
Det finns i princip 4 olika metoder för etanolkonvertering. Vissa bilar kanske passar bättre för den ena eller andra metoden. Det får du nog snart veta här. Hursomhelst, om vi ställer upp dom 4 olika så kan det bli så här:
1. Bränsletryckskonvertering. Man stryper bränslereturen från insprutningssystemet så att mer bränsle kommer till motorn. Detta anses vara en ganska "grovkornig" metod och på väg ut i dag, kanske? Omständig att återgå till bensin.
2. Piggybackonvertering. Man sätter in en elektronisk dosa på insprutningssystemet som förlänger insprutningspulserna då att man får mer bränsle. Detta är nog den enklaste och vanligaste metoden. Det finns möjligheter till vissa inställningar etc. etc. Den är även lätt att återställa till bensin om man av någon anledning vill göra det.
3. Större spridarmunstycken. Detta ger mer bränsle, men blir svårt att återgå till bensinläge.
4. Ommappning av motorstyrdatorn. Detta är nog den dyraste av metoderna, men den hålls för att vara den "ultimata" metoden (om den blir rätt utförd).
Det kan naturligtvis finnas kombinationer av några metoder, men det blir lite överkurs. Sedan finns ju även detta med blandtankning, men då har man oftast inte konverterat sin motor. Man kör på en blandning bensin/E85 som man har provat ut och som motorn normalt klarar att reglera (Lambda 1). Vissa bilmodeller, du hittar säkert tips om vilka det är här på forumet, klarar att köras på 100% E85 utan någon åtgärd. I dom fallen är det styrdatorn som är så generöst inställd så att detta fungerar.
Nu väntar vi bara på att du kommer att få fler goda tips, och kanske något speciellt om just din bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-17 22:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vanligtvis brukar VW med Mono-Motronic gå utmärkt på E85 utan konvertering men det kan förekomma individuella skillnader mellan olika exemplar, i en del fall kan en liten bränsletryckhöjning med en bricka under tryckregulatorns fjäder alternativt ett piggybacksystem vara lämpligt. Det finns redan många trådar om den saken, sök t ex på ADZ .

Kom ihåg att den elektriska insugningsrörsförvärmningen är en utmärkt kallstarthjälp, men till skillnad från VW med det äldre Mono-Jetronic, så slås den inte till förrän motorn har startat på Mono-Motronic. För att dra nytta av den vid kallstart måste man koppla in en manuell strömbrytare för att styra relät för förvärmningen.

Något du absolut bör göra, i synnerhet om bilen saknar motorelektronikvarningslampa, är att skaffa en VAG-COM -kabel och tillhörande programvara (några hundralappar på eBay) för att hålla koll på felkoder och annat data via bilens diagnosuttag.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-18 09:42 
Offline

Blev medlem: mån 12-04-16 23:17
Inlägg: 4
Tack för era svar!
@ torbjörn, jag sökte på ADZ men det finns inga sökresultat...
vet du om jag kan då bland-tanka, dvs om jag skulle bara köra på etnaol, kan jag då "bara" tanka vanligt bensin och köra (utan problem)?

vilket piggyback system skulle ni rekommendera?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-18 12:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En reflektion bara: Om du blandtankar, så kör du ju inom det området som styrdatorn klarar av att *reglera. Därför, som jag ser det, kan du om en situation uppstår, tanka bensin igen. Möjligen behöver datorn ställa om sig lite, adaptera som det brukar heta, men det märker man inte så mycket av. Det kan ta omkring 15 minuter eller någon mil på jämn landsvägsfart. Och som sagt, det är inget stort eller dramatiskt i detta.

*Vi förutsätter att du har hittat "max blandningsprocentläget" om det nu finns ett sådant i din bil. Du kanske hör till dom lyckligt lottade som kan köra på 100% E85? Och gör du det så behöver du ingen konverteringssats. Men en planerad blandtankning med stegvis ökad E85-inblandning ger svar på detta. Och kolla upp detta med en läsare som Torbjörn föreslår.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-20 00:07 
Offline

Blev medlem: mån 12-04-16 23:17
Inlägg: 4
ok, ursäkta mig,jag är ännu lite förvirrade.... :roll:

vad skall jag (helst) göra?

1. skaffa en sådan diagnos-box och börja bland tanka och stegvis öka etanolhalten i tanken för att hitta det %-läge med etanol jag kan köra? sedan fortsätta köra på det %-läge utan piggyback box??

2. skaffa piggyback box (ex. flexitune) och installera det och fixa kallstarten sen bara tanka etanol och köra, eller som "punkt ett" och sedan skaffa piggyback och fixa kallstarten och köra på det %-läge med etanol?

Tillbaks till det där med "bland-tankning".... vi säger nu att jag kör min golf med flexitune (och fixat kallstart) och min tank är tom, och vid närmaste bensinstation kan jag endast tanka vanligt bensin! kan jag göra det utan problem, eller behöver piggyback systemet (flexitune) någon switch så jag stänger av den (när jag endast kör på vanligt bensin)?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011