Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-10-29 00:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-07-21 10:03 

Ursekta skrivningen, jag er norsk och provar at skriva svenskt :)

Jag har i dag en 1.8t (audi) motorkod AEB, Det betyder at det sitter en k03 turbo i den och 210 ml spridare som i dag er maxad med vanligt trim chip, chippad fran 150 til 190 hk.

Jag har dissa frågor och problemstelninger...

Jag har maxat spriderene mine så jag måsta vel ha nye, Er dom unoversala? Kan jag setta i nogon større och sen justera ned soppa trycket lite?

Hvis jag oppgradrar turboen med en K04 från vag sin 1.8 225 hk som sitter i audi tt och S3 vil den ladda ca 1.4-1.5 bar.
Skulle inte det vara et bra utgangspungt for vidare E-85 konvertering?

Hur blir det at mappa detta? hur mycket vil det kosta?
Er det muligt at få detta til selv? kansje med Megasquirt map box?

Hadde selvklart vore mycket kult om man kunne fiksa det bare med at justera soppa trykket... :?:

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-21 12:13 

Hallå,

Om du har maxxat spridarna så kommer du behöva byta ut dem i och med att E85 kräver minst 30% mer bränsle och gärna uppåt 40% vid full last.
Jag håller på med chiptrimning så jag vet hur ditt styrprogram är uppbyggt. Det är turbotryck börvärdes mappar och även turbotryck maxvärden. Det man gör är alltså att ange hur mycket turbon ska ladda, så att den inte slår i något maxvärde, plus att man då ställer upp maxvärdena en aning. Därmed kan du inte själv ställa trycket högre utan måste göra det i styrprogrammet. Alternativt byta ut det till ett eftermarknadssprut.
Du bör kunna byta ut dina spridare till 30-40% större och rakt av köra på E85, men du kan då få problem med kallstarts anrikningen. Vilket man kan lösa genom att justera till det i chipet.

Vilket som , om du planerar ladda mer med större turbo eller köra E85 osv, så kan jag hjälpa till att anpassa chipet utefter det.

Mvh//A

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-21 13:32 

Ok hørs bra ut,
Har du noget standard oppsett som du vet fungerer på 1.8 motoren?

Til ex. k04 turbo, 440ml spridare, soppatryck 4 bar osv?
Da tenker jag et ferdig program som er utprovad i benk, och et antall hester som er hentat ut?
Jag vil helst ha bra vrid i botten och mellan register, økonomisk kjørning i 90% av tiden, det er en bruksbil, til dagligt bruk.

Jag har en extra styrbox ligganda som jag kan senda for uppgradering til info...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 09:50 

Hallå,

Jag har inget färdigt standard program till en sådan, men har gjort en del specialanpassade program tidigare. Jag kan ställa laddtrycket som du vill ha det tex 1,4 bar. Sedan kan jag försöka kompensera för större spridare i mjukvaran, det vill säga ställa ner bränslet lite på låga varv innan den får laddtryck och ställa på lite på högre varv.

Jag kan även tex vässa tändningen lite i bottenregistret så att du får den att gå mer ekonomiskt.

Du kan behöva en bredbandslambda att testköra med så känner du någon som har en sådan eller skaffar en själv, kan vara en bra idé.

Mvh//A

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 09:54 

Har testkört en Audi A4 1,8t 150hk som jag programmerat om , med bredbandslambda nedan. Denna är dock original maskinellt, enbart med ett anpassat program från mig i och det borde röra sig om ungefär 190 hk nu. Ser även bra ut på bredbandslambdan :)
Kan förtydliga att denna går på bensin, inte E85. Tror inte originalspridarna klarar av E85 på ett högre laddtryck, men borde gå att köra E85 med original effekt och original spridare.

Bild

Mvh//A

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 17:58 

Men jag har ca 190 hk i dag med chip, jag behøver en map med k04 turbo nye spridare og lite mere, rundt 250-280 hk, med mulighet for e85 och bensin

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-24 19:35 

maxiice skrev:
Men jag har ca 190 hk i dag med chip, jag behøver en map med k04 turbo nye spridare og lite mere, rundt 250-280 hk, med mulighet for e85 och bensin

Hallå, jo jo , lade bara upp mitt AFR test som ett exempel.

Det borde gå att köra originalsprut och ställa på mer laddtryck och bränsle om du kompenserar med lite större spridare och så vidare. Men det kan bli lite lurigt att köra både bensin och E85 med samma program. Då kan man behöva bygga en switch som växlar mellan två Eprom.

Mvh//A

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-26 10:17 
Användarvisningsbild

Finns det inte risk att det blir strul med orolig tomgång om spridarna blir för stora?

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-26 10:42 

Dr. Mabuse skrev:
Finns det inte risk att det blir strul med orolig tomgång om spridarna blir för stora?

Ja, risken finns alltid, men det man gör är att justera till och anpassa även tomgången för de nya större spridarna så det ska inte behöva bli någon skillnad.

Mvh//A

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-26 18:33 
Användarvisningsbild

Det är väl de extremt korta pulstiderna som behövs för de större spridarna, som orsakar tomgångsproblemen. Den tid av den totala pulstiden som spridaren verkligen sprutar in bränsle, det mesta av tiden är öppning och stängningstider av spridaren.
Hur menar du med att "anpassa tomgången" för de större spridarna, Fekzen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-26 21:40 
Användarvisningsbild

Databoxen skrev:

Skulle gissa på att lägga tomgångsvarvtalet högre.
Jag menar... Har man en bil med 250+ hk är bränsleekonomi av underordnad betydelse.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-26 22:30 
Användarvisningsbild

Dr. Mabuse skrev:
Databoxen skrev:

Skulle gissa på att lägga tomgångsvarvtalet högre.
Jag menar... Har man en bil med 250+ hk är bränsleekonomi av underordnad betydelse.

Ja det finns väl inte så mycket mer att göra ... så sant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-27 16:35 

Hallå,

Jo jag menar att man kompenserar spridartiderna för tomgången i programmet för de större spridarna.

Inga konstigheter, har gjort det på turbokonverteringar där man använt sig av tre gånger större spridare än origial utan att det blir några problem.

Mvh//A

InläggPostat: mån 11-09-05 15:59 

Kolla vad denna kille har gjort han har ungefär 240 hk

http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=22&t=6591

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme