Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6055
Sida 2 av 2

Författare:  torbjorn [ sön 13-12-15 19:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

En intressant tillämpning av glödlampor som spänningsberoende motstånd är i spänningsregulatorer för lyset på t ex snöskotrar och mopeder med växelströmssystem. Svänghjulsmagneten ger ju inte precis någon sinusformad växelspänning och när regulatorn griper in och kortsluter lysspolen med en tyristor under en del av perioden blir spänningen ännu längre från sinusformad. För att på ett billigt sätt kunna mäta spänningens effektivvärde används en spänningsdelare bestående av ett fast motstånd och en liten glödlampa i spänningsregulatorn.

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 13-12-17 14:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

aryan skrev:
Jag funderade då genast om inte 220V glödlampors livslängd också borde blir kortare om man triac-dimmar de tills de är mörka, men då är väll inte spänningstopperna så höga längre och en dimmer har kanske även en spole i serie med utgången som absorberar strömtopparna.

Till lampor som tänds och släcks ofta finns det små kopplingar med triac som kallas nollgenomgångsdetektor. När man slår till så ligger kretsen och blockerar strömmen tills växelspänningen passerar 0 volt innan den blir låg-ohmig och kopplar förbi strömmen. På det sättet får man inget tillslag med strömspik på samma sätt som när man ligger högt i spänning i sinus-perioden, utan strömmen och värmen byggs upp gradvis. Man får fortfarande en strömspik i tillslaget som ligger några gånger högre än arbetsströmmen, men den är mycket mindre än "ofiltrerad". Och man mångdubblar livslängden på glödlampan. :idea: :idea: :idea:

Citat:

Men jag undrar jag om inte lampornas glödspiral skulle förbli varma nog mellan tändningar för att höja motståndet i tråden när den går på tomgång.

Tänk på att det inte blir mycket värme i glödtråden vid låg belastning av motorn, och speciellt vid tomgång är duty-cycle någon procent bara...

Citat:
Om det ändå är problem borde väll även 24V eller 36V lampor (från 7 lampors-adventljus?) med lagom (kall)motstånd hålla
läng(r)e?

Absolut! Lampan är ju gjord att elda bort energi genom värme-strålning. Varför inte utnyttja lampan till vad den är bäst på... 8)

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/