Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

B230F 90% E85
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6064
Sida 1 av 1

Författare:  MrRandom [ mån 11-10-24 10:41 ]
Inläggsrubrik:  B230F 90% E85

Hej på er! Jag är ny här och ny med etanldrift och tänkte fråga lite om etanoldrift.

Jag har en 740 b230F som jag börjat experimenterat lite med och jag har kunnat tanka 90% E85 utan att konvertera och den hostar nästan ingen. bara lite på låga varv när den är kall. jag funderar på att köpa en ställbar BTR och testa lite olika inställningar. nu till frågan: Eftersom jag kan köra på 90% E85 utan att den hostar då borde jag inte behöva ställa upp trycket mer en 0.2-0.4 bar för att kunna åka på 100% E85 eller tänker jag helt fel? Jag är inte ute efter effekt, utan bränslesnålt körande.

Författare:  Andreas_ace [ mån 11-10-24 11:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: B230F 90% E85

MrRandom skrev:
Hej på er! Jag är ny här och ny med etanldrift och tänkte fråga lite om etanoldrift.

Jag har en 740 b230F som jag börjat experimenterat lite med och jag har kunnat tanka 90% E85 utan att konvertera och den hostar nästan ingen. bara lite på låga varv när den är kall. jag funderar på att köpa en ställbar BTR och testa lite olika inställningar. nu till frågan: Eftersom jag kan köra på 90% E85 utan att den hostar då borde jag inte behöva ställa upp trycket mer en 0.2-0.4 bar för att kunna åka på 100% E85 eller tänker jag helt fel? Jag är inte ute efter effekt, utan bränslesnålt körande.


Ditt system går på 3bar och om du ska har rätt tryck med btr så är det över 4.5bar om du ska ha rätt förhållande.

b230f brukar fungera ganska bra upp till a 70% e85.
Även om det går så bör man inte gå över, för ju mindre bränsle du får in i motorn desto högre temperatur får du. Så det kan gå riktigt illa.

Är väldigt säker också om du kör med mer än 70% e85 så komemr den inte gå igenom besiktnign pga avgaskraven.

Författare:  aryan [ mån 11-10-24 11:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: B230F 90% E85

Nej 0,2-0,4 bar mer har knappt någon effekt om du har 3-3.5 bar idag?

Flödet i spriderna ökar med roten ur tryck höjningen. Om du höjer trycket med 9% från 3 bar till 3,27 bar blir flödesökningen bara 4,4% (roten ur 1,09 = 1,044).

Att bilen klarar 90% nu beror på att styrsystemet myter syrehalten in avgaserna med lambdasensorn och ökar tiden som spriderna står öppna när syrehalten är hög pga att du har mera etanol i tanken. Teoretiskt behöver man öka bränslemängden / flödet med 41% om man går från bensin till E85, alltså behöver man nästan dubbel så hög tryck (1,41 ^2 = 1,998).

Ökar du trycket med 36% (t ex från 3 bar till 4,1 bar) så blir flöde endast 16% större (roten ur 1,36 = 1,16) men det skulle kunna räcka för att köra på E85 om bilen har tillräckligt stort adaptionsförmåga.

[edit] lite beräkningsfel

Författare:  MrRandom [ mån 11-10-24 16:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: B230F 90% E85

Okej tack så mycket. ska testa mig fram och se vad som händer

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/