Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Kallstartsmotstånd VAG 1.8T
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6070
Sida 1 av 1

Författare:  reez [ tor 11-10-27 21:37 ]
Inläggsrubrik:  Kallstartsmotstånd VAG 1.8T

Hej,

Kör min Skoda 1.8T konverterad med vagcom. Tyvärr går cranking enrichment inte att höja tillräckligt för kallstarter så jag tänkte ge den ett kallstartsmotstånd.

Problemet är att tempgivaren är gemensam för instrument och ECU, 4-polig.

Någon som vet vilken/vilka pinnar/sladdar som går till ecu och har värden för resistansen vid några givna temperaturer?

mvh
Alex

Författare:  torbjorn [ fre 11-10-28 09:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsmotstånd VAG 1.8T

I en sån där dubbeltempgivare har NTC-motståndet för motorstyrsystemet ungefär dubbla resistansen jämfört med det för motortempmätaren (vid +20 °C ungefär 2,5 respektive 1 kohm), så enklaste sättet att ta reda på saken är nog att lossa kontakten från givaren och ohmmäta.

Med största sannolikhet är har givaren för motorstyrsystemet Bosch's gamla standardkaraktäristik, se http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_09/L ... __K220.pdf .
Tyvärr står resistanserna vid olika temperaturer inte riktigt i klartext utan man får ta Rt/R25-värden ur tabellen på sida 4 och multiplicera med R25-värdet på sida 2.

Författare:  reez [ tor 11-11-03 22:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsmotstånd VAG 1.8T

Tackar!

Blir semester, besök på elfa och lite mekande i morgon.Vilken effekt ska extramotstånden tåla för att man ska vara på den säkra sian?

mvh
Alex

Författare:  torbjorn [ fre 11-11-04 09:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsmotstånd VAG 1.8T

Effektutvecklingen är helt försumbar, så vanliga 0,25 eller 0,6 W hålmonterade motstånd duger utmärkt.

Författare:  reez [ fre 11-11-04 19:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsmotstånd VAG 1.8T

Verkar stämma, har 2kOhm och 4kOhm vid ca 10 plusgrader.

/A

Författare:  reez [ ons 11-11-09 21:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsmotstånd VAG 1.8T

Kopplat in ett motstånd som vid ca 5 plusgrader lurar styrsystemet och tro att det är -14 grader, nu startar bilen klockrent iaf net till nollgradigt. Inte heller verkar motorstyrer så intelligent så det sätter felkod av att motortempen hoppar upp ca 20 grader då man släpper knappen. Någon som råkat ut för dylik felkod?

/A

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/