Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Volvo 740 89
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6105
Sida 1 av 1

Författare:  MrRandom [ mån 11-11-14 17:27 ]
Inläggsrubrik:  Volvo 740 89

Hejsan alla Etanolfantaster. jag kolla en grej med er... de är nämligen så att min volvo 740 från 89 insprut kan köra på 100% e85 utan att krångla. då är frågan: varför konverterar man?

Författare:  nyfiken [ mån 11-11-14 19:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 89

Alla bilar kan dessvärre inte köras på 100% E85. Men det är ju bara att tacka och ta emot om man kan det.
Det vanliga är ju när man funderar på detta att man blantankar först och ser hur högt (i procent) man kan gå. Man för bok på tankningarna och om bilen börjar visa att den går dåligt så vet man var gränsen går. Vill man gå vidare från det läget så konverterar man.

Har du kört länge med 100%?

Författare:  torbjorn [ tis 11-11-15 08:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 89

Normalt får man finna sig i lysande motorelektronikvarningslampa och diverse felkoder för mager bränsleblandning mm om man kör en bil med motorstyrsystemet LH 2.4 (som man rimligtvis bör hitta på en 740 '89) på E85 utan att göra någon slags konvertering. Möjligen kan det ju tänkas finnas något fel på just din bil som medför fet bränsleblandning och en så att säga oavsiktlig och okontrollerad konvertering.

Bilen blir förmodligen nödtorftigt körbar om man inte ställer några stora krav på prestanda, körbarhet och kallstartegenskaper. Framför allt brukar svaret på försiktigt gaspådrag från tomgång bli dåligt, det är mycket irriterande att köra i tät stadstrafik. Segdragningsegenskaperna blir inte heller vad de borde vara utan man måste växla ner i tid och otid, vilket ju inte är bra för bränsleförbrukningen.
Om man vill att bilen ska gå så bra och ekonomiskt som den har förutsättningar att göra, så måste man genomföra en konvertering.

Okonverterat kommer den inte heller att klara en besiktning eftersom den då förmodligen inte klarar att lambdareglera utan lambdavärdet blir för högt.

Författare:  MrRandom [ tis 11-11-15 09:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 89

Okej tack så mycket :) jag har kört 50/50 i början sen ökade jag till 30/70 och sedan till 10/90 och igår när jag fick soppatorsk så tankade jag bara etanol. vid 0 gradigt är den nästan omöjlig att starta. funderar på att koppla in motorvärmare.

Författare:  torbjorn [ tis 11-11-15 11:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 89

Har du kollat om du får några felkoder? Kom ihåg att läsa av separat för både insprutnings- och tändsystem.

Författare:  MrRandom [ tis 11-11-15 12:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 89

Nej inte än, tror de inte är något fel direkt. men motor har gått 40.000 och har varit isbil så den är ganska slut

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/