Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Hur viktig är spridarbilden?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6180
Sida 2 av 3

Författare:  aryan [ ons 12-02-01 21:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

So 6 Ohm (12 + 12 Ohm) is not too much load for one channel?

/Aryan

Författare:  Dr. Mabuse [ tor 12-02-02 03:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

I successfully used 160ohm on my Peugeot (Motronic(?) MP7.0) -98



Edit: I've double-checked the resistance used, as edited above.

Författare:  aryan [ tor 12-02-02 09:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

Vi talar om olika saker verkar det som.
1 Motståndet för att emulera en spridare och värdet den måste ha för att det inte ska bli felkoder ("resistor" på obermots bild nedan), det är nog inget större problem.
2 Lägsta motståndet som etanol konverteringsboxen klarar. Om man kopplar två spridare parallellt på en utgång belastas utgången givetvis med ett lägre motstånd än om det bara är en spridare kopplat till den. Därför undrade jag vad bioadaptern klarar som lägsta motstånd/högst belastning på en utgång.

Obormot skrev:
Bild


Jag har fått intrycket att bilar med mycket effekt oftare har lågohmiga spridare (med stort flöde). Dr. Mabuse, vet du motståndet i spridare i din bil?

Författare:  Obormot [ tor 12-02-02 10:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

bioadapter can be used with low-impedance injectors, mosfets IRFZ44N inside.

Författare:  torbjorn [ tor 12-02-02 16:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

På någotsånär moderna konstruktioner förekommer nog enbart högohmiga spridare.

I begynnelsen (D-jetronic i slutet av 60-talet) så använde Bosch lågohmiga spridare tillsammans med förkopplingsmotstånd inbyggda i styrdonet.
När L-jetronic kom kring 1974 så fortsatte man med lågohmiga spridare men då med externt förkopplingsmotstånd. Ganska snart övergick Bosch till strömbegränsande slutsteg på L-jetronic för motorer med 6 eller fler cylindrar och den tekniken dök så småningom också upp på vissa styrdon för 4-cylindriga motorer.
I början av 80-talet dök högohmiga spridare upp i Bosch-världen, då i första hand ihop med LE-jetronic -systemet som tack vare dessa spridare klarade sig utan dyra strömbegränsade slutsteg även på 6- och 8-cylindriga motorer. Samma sak gällde även för mikroprocessorstyrda system (LH-jetronic och de flesta tillämpningar av Motronic). Dock föredrog många biltillverkare ändå lågohmiga spridare + förkopplingsmotstånd på turbomotorer (i en del fall behöll man "gammaldags" L-jetronic med strömbegränsat slutsteg ända fram mot 1985-86, t ex på turbomodellerna av Peugeot 505 och Citroën CX) medan sugmotorer, även sådana med höga prestanda, hade högohmiga spridare från ca 1983 och framåt.

En intressant sak är att det amerikanska Bendix insprutningssystem som användes på en del Cadillac och Oldsmobile i mitten av 70-talet redan då hade högohmiga spridare.

Författare:  aryan [ tor 12-02-02 20:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

Volvo 960 med 4-cyl turbo har också låg-ohmiga spridare.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 12-02-03 04:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

aryan skrev:
Jag har fått intrycket att bilar med mycket effekt oftare har lågohmiga spridare (med stort flöde). Dr. Mabuse, vet du motståndet i spridare i din bil?

De är högohmiga.

Inprutningsmunstycken: 0280 155 968
Flöde @ 3,0 Bar: 443 ml/min (310 g/min)
Godkänd för E85.

Volvon går med 3,8 bar.
Hur var formeln nu igen, hur man räknar fram flödet på spridaren om man ökar eller sänker trycket?
Funderade på om man skulle byta upp spridarna för etanolkonvertering, och sedan lägga en extra bränsletrycksregulator med 3 bar och en avstängningskran.
Etanol - stängd kran, och 3.8bar regulatorn reglerar
Bensin - öppen kran och 3bars regulatorn blöder bort det högre trycket och spridarna flödar mindre.
Vad tror ni om den idén?

Författare:  aryan [ fre 12-02-03 11:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

Flödet ökar med roten av tryckhöjning; dubbel tryck (2x) = ca 1,4 ggr flöde (roten ur två).

3,8 isf 3,0 bar ger alltså inte så stor förändring, ca 12,5% större flöde dvs ca 498 ml/min

Om du skulle öka trycket till 5 bar fick du 14,7% större flöde, dvs ca 572 ml/min men det kan räcka med bilens egen adaption.

/Aryan

Författare:  aryan [ fre 12-02-03 14:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

Dr. Mabuse skrev:
[Funderade på om man skulle byta upp spridarna för etanolkonvertering, och sedan lägga en extra bränsletrycksregulator med 3 bar och en avstängningskran.
Etanol - stängd kran, och 3.8bar regulatorn reglerar
Bensin - öppen kran och 3bars regulatorn blöder bort det högre trycket och spridarna flödar mindre.
Vad tror ni om den idén?


Det funkar säkert (men du får ingen kallstartsanrikning).

Du har inte funderat på alternativet att montera en centralmonterad 6:e spridare i stället? Då skulle du kunna använda en 1-kanals flexitune för att driva den och kan du ställa in hur mkt extra du vill ha.

Men enklaste tror jag blir ett piggyback system.

/Aryan

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 12-02-03 22:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

En komplett mappning för både BF95 och E85 inklusive ODB-II handenhet för att växla mellan mapparna skulle kosta ~12000-13000kr på en motorfirma i Trollhättan (de enda som kan/vill/vågar köra 4-hjulsdriften i testbänk) och ytterligare 5000kr för en uppsättning spridare.
Det är för mycket för att kännas ekonomiskt motiverat.

Jag ska börja med att mäta upp duty-cycle på spridarna för att se hur stora marginaler som finns.
Oscilloskop har jag redan hemma (ett st. HP 54502A, 2ch 400MHz digitalt), och har precis skaffat en GPIB-till-USB adapter som gör att jag kan använda en laptop för att styra den och göra mätningar. Just nu håller jag på att plugga mig igenom Programmers Reference för att lära mig hur alla kommandon fungerar. GPIB-adapten är busenkel, pluggade in den - laddade drivrutinerna till den - och nu kan jag knappa kommandon direkt i terminal-fönstret!

Jag har också laddat ner ett open-source program som gör att man kan köra script-filer i Pascal för att göra automatiserade mätningar och man borde kunna dumpa mätvärden/mätloggar till text-filer för senare analys.
Betydligt exaktare än att ropa ut varvtal och låta en co-pilot läsa av oscilloskopet och plotta in duty-cycle på ett rutat block... :shock: :lol:
Tur i alla fall att han inte lätt blev åksjuk...

Nu kan jag dumpa ex. 1000 poster med samplade varv- och duty-cycle-värden och plotta en riktig kurva.


Det jag behöver i hårdvaruväg just nu är lite kablage med spridarkontakter, både hona och hane, så jag kan löda ihop en piggy-back-plugg för anslutningen till oscilloskopet. Jag tar gärna emot tips var man kan köpa dem till vettigt pris, gärna via Paypal.

Författare:  Obormot [ fre 12-02-03 22:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

i have. which type do you need?

Författare:  aryan [ lör 12-02-04 00:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

Om du skaffar ett OBDiII interface t ex denna viewtopic.php?f=7&t=6129 kan du se om motorn går för magert någon gång samt long- & short-time fuel map.

Författare:  Obormot [ lör 12-02-04 01:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

i mean i have injector connectors of all types, male and female.

Författare:  ahto [ lör 12-02-04 12:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

Hello!
Aryan is talking the right thing! I have ELM OBDII USB (115k) logger and I record data (rpm, intake air temperature, coolant temperature, O2, absolute throttle position, LTFT, STFT, ignition angle, MAP pressure ect.) with it for short up to 30 km trips. After data recorded I build up based on raw information 3D map like TPS/RPM/LTFT. I use PCMSCAN software to do all this.

By the way I have few questions. I have slightly elevated fuel pressure and as a result LTFT average is -10% when I drive on RON95 gas which is quite logical but when building up 3D map there is anomaly at low TPS (about 10%) and rpm 1200...1800. LTFT cells show values +50 and even more. Why?
Another question is about after cat lambda. What is normal reading for this lambda and why?

Författare:  Dr. Mabuse [ lör 12-02-04 20:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hur viktig är spridarbilden?

ahto skrev:
Hello!
Aryan is talking the right thing! I have ELM OBDII USB (115k) logger and I record data (rpm, intake air temperature, coolant temperature, O2, absolute throttle position, LTFT, STFT, ignition angle, MAP pressure ect.) with it for short up to 30 km trips. After data recorded I build up based on raw information 3D map like TPS/RPM/LTFT. I use PCMSCAN software to do all this.

This information seems important enough to start a new thread about:ECU - data acquisition: hardware and software.

One question though, ahto...
Can you record duty-cycle on the injectors with this set-up?

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/