Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

dieselmotor
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6192
Sida 1 av 2

Författare:  svante [ fre 12-01-06 10:53 ]
Inläggsrubrik:  dieselmotor

hur skulle en modern dieselmotor klara E85?
vet de som feltankat flera liter bensin i sin dieselbil utan att det märktes...
det säga att dieselpumpen säger upp sig p.g.a. dålig smörjning, om det blir för lite diesel, men det borde gå att åtgärda mha ngn tillsats i bränslet...
men hur är det med själva motorn? fungerar den öht?
ngn som vet?

Författare:  karlmb [ fre 12-01-06 12:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

svante skrev:
hur skulle en modern dieselmotor klara E85?
vet de som feltankat flera liter bensin i sin dieselbil utan att det märktes...
det säga att dieselpumpen säger upp sig p.g.a. dålig smörjning, om det blir för lite diesel, men det borde gå att åtgärda mha ngn tillsats i bränslet...
men hur är det med själva motorn? fungerar den öht?
ngn som vet?


Det stora problemet med för mycket bensin blir att topptrycket blir alldeles för högt, verklig explosion, vilket skadar lager, ventiler och packningar. Mindre mängder är ingen fara, upp till 20% bensininblanding är väl vad man reckommenderar vid sträng kyla.
Gällande etanol så vore det intressant att prova, blandar sig etanol i diesel till att börja med?
Isåfall kan man ju testa gradvis mer och mer inblandning av E85 i dieseln, Scania kör ju dieselmotorer på ED95.
Får man det bara till att tända så kanske det kan fungera på varm motor.
Kallstart blir kanske svårt, kanske man kan tillsätta 5% glykol..
Testa på en gammal motor som du inte behöver, för vetenskapens skull!!

Författare:  nyfiken [ fre 12-01-06 13:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

BSR i Växjö har ju byggt en SAAB för ED95. Dom berättar lite mer, men kanske inte allt?:
http://sv.bsr.se/about/ethanol-powered-diesel-car/

Författare:  ahto [ fre 12-01-06 13:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

Brasilians have been working a lot on this matter.
I think anhydrous ethanol + cetane booster (like TEGDN - triethylene glycol dinitrate, CAS 111-22-8, made from ethanol!) + anhydrous oil for lubrication should work. If I remember correctly numbers were 85...87%/3...5%/10%
Have seen video how old KUBOTA compact tractor works on hydrous ethanol in Brasilia without any modification.

Författare:  aryan [ fre 12-01-06 15:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

En lösning är annars att låta motorn gå på lite diesel (tomgång) och sedan gasa med Etanol ur en separat tank med egna spridare.

Författare:  svante [ fre 12-01-06 15:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

provade just, E85 blandar sig helt med 50% diesel, vätskan blir helt klar....
så långt är det ju positivt.

ahto:
85% ethanol + 5% TEGDN + 10% oil

TEGDN = EGDN ? ignition booster?

har bara min pendlarbil en skoda TCI som redan har gått på 10% e85 utan att det märktes ngn skillnad....
problemet är om pumpen inte pallar...
den går ju inte sämre som en bensinbil som får för mycket E85 utan den ger ju upp tvärt.
så man får kanske ha i lite olja när man närmar sig högre andel E85.

om inte ngn här har en gammal avställd TDI som kan misshandlas?

det man läser om de som råkat tanka E85 istf diesel....
vissa åker på 60 000 i verkstadsräkning?
andra får rådet att omedelbart tömma tanken, även om det bara är lite....

Författare:  ahto [ fre 12-01-06 16:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

TEGDN and EGDN are different animals. CAS numbers are also different. As much as I understand cetane booster helps ignition of mixture under pressure. Wiki sayes TEGDN is somewhat similar to nitroglycerin.

Författare:  svante [ fre 12-01-06 17:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

går en vanlig dieselbil att köra på ed9?
har ngn provat?

Författare:  aryan [ fre 12-01-06 18:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

I ED95 ingår en ignition booster men jag vet inte om det räcker för alla dieselmotorer. Kanske de behöver högre kompression för att fungera bra.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 12-01-06 21:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

aryan skrev:
I ED95 ingår en ignition booster men jag vet inte om det räcker för alla dieselmotorer. Kanske de behöver högre kompression för att fungera bra.

Om jag inte minns fel pratade de om en kompression en bra bit över 20. Kan till och med ha varit 1:28. Eller om det var Scania Etanol-dieslarna som hade den kompressionen.
BSR-artikeln talade ju om ändrade förbränningsrum, så den kan ju absolut vara kompressionshöjd.

Författare:  karlmb [ lör 12-01-07 20:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

Scania har höjt kompressionen i sina etanoldieslar.
Hmm gällande smörjningen så kanske inblandning av kompatibel 2-takts olja kan ordna den?
Skulle vara intressant att prova ala bosse bildoktorn gjorde i en gammal utsliten dieselbil vad som händer egentligen.
Kanske ingenting...

Författare:  svante [ sön 12-01-08 11:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

oljeblandat i tanken som på gamla tvåtaktstiden.... :lol:

om jag visste att det som värst kan hända att den inte går?
det som är mest kritiskt är ju pumpen, vad händer om den skär? kamremmen slits av? kolvar/ventiler ? :oops:

man kanske ska köpa en pump på skroten och testköra den på bänk i några dar....
eller ngn här kanske har en pump liggande som kan göra en test och repportera...

hur är eg moderna dieselpumpar uppbyggda?
är det som på gamla tiden med pumpelement med någon tusendel tolerans mellan stål mot stål?

Författare:  aryan [ sön 12-01-08 12:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

Om pumpen skär så stannar motorn, det är jobbigt men tror inget annat går på tok.

Castor (och jag tror även rapsolja) klarar högre tryck än mineralolja utan att oljefilmen pajar. Därför är castorolja populär som raceolja och i modellflygmotorer som gör 20.000 vpm.

Dieselmotorer klara oftast inte ren rapsolja för att den blir för trögflytande när det är kallare än 10 plusgrader och då blirmotorn också svårstartad. Men bladas det med ethanol borde man få mycket lägre viskositet, en blandning av 10%-30% rapsolja och 90%-70% E85 kanske funkar bra i en vanlig dieselmotor?

När jag hade en dieselbil med förkammardiesel körde jag med 80% rapsolja och 20% diesel i den. När glödstiften gick sönder gick det hur bra som helst att starta bara på kompressionsvärmen genom att hälla en skvätt bensin i insuget, så bensinen i E85 kanske kan fungera som tändförstärkare för etanol / rapsblandningen?

Författare:  karlmb [ sön 12-01-08 12:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

Blandar sig RME med E85 perfekt?
Tror dock det kan fungera med E85 och typ 20% diesel.
Gällande smörjningen så är det orenheter som är största problemet om jag fattat det rätt. E85 har knappast några större mängder partiklar i sig.
Den gamla typen av radpumpar tålde mer experiment än dagens fördelningspumpar.
Dessa fanns även i bensinversion på 30-60-talet (Mercedes) så tekniken i sig med små toleranser hindrar inte att man kör med annat än diesel.
Men, har ju också läst om problemen som vissa dieselmotorer fått när man gått över till tunnare sk miljödiesel eller citydiesel, så visst kan det finnas problem med att byta till ett annat bränsle.
Samtidigt har vi ju inte sett något annat än möjligen visst ökat kolslitage i våra egna bensinbilars bensinpumpar så rent mekaniskt är E85 iaf inte sämre än bensin.

Finns här ingen med äldre Merca som man kan testa typ E85/Diesel 60/40 blandning, några hundra mil med till att börja med?

Författare:  svante [ sön 12-01-08 19:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: dieselmotor

eller bara ett pumpelement av godtycklig typ, om man bara jämför hur fritionen känns med ren E85 resp diesel kan man få hum om
man ska blanda i diesel eller kanske raps/2taktsolja i E85.

ska kolla med bilskroten om man kan köpa en dieselpump, eller delar av en, för typ metallvärdet..

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/