Nu vet inte jag skillnaden på 16-ventilspridare och vanliga 8-ventilspridare, men antag att dom ger ca 30-40% mer bränsle så bör det gå. Sök
spridartabeller här på forumet så kanske du får reda på skillnaden. Sedan tillkommer ju arbetet med köldstartanpassning. Men som det påpekas i tråden, det är ganska krångligt om du av någon anledning skulle tvingas tanka bensin igen.
Därför blir i alla fall mitt råd att du tittar på en Piggyback i stället. T.ex Flexitune. Det finns en handfull andra också, men alla har ungefär samma grundfunktion, dom förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle. Sedan kan olika tillverkare ha egna lösningar på konstruktionen etc. etc. Men du får i alla fall en färdig produkt som du endast behöver montera efter anvisningar. Och några laborationer behöver du knappast ägna dig åt. Flera av dom här Piggyback har dessutom köldstartfunktion och omkopplare i fall du behöver tanka bensin.
Här är tabellen:
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm Som du ser, det blir verkligen som att leta efter en nål i en höstack.
Du skall få en länk till, men jag lovar inte att du blir hjälpt av den. Jag har försökt hitta mina spridare i min V70, men det gick inte. Så sidan är svårnavigerad och användarovänlig:
http://www.volvopartswebstore.com/