Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Volvo 740 -90
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6303
Sida 1 av 1

Författare:  Isac91 [ ons 12-02-15 16:25 ]
Inläggsrubrik:  Volvo 740 -90

Hej, jag har en volvo 740 vanligt gl i årsmodell 90:a.

Då undrar jag vad jag ska göra för att köra på etanol?
Har jag hört att man kan sätta in volvo 850 turbo spridare och efter det ska det funka köra på etanol?

Är det något mer man ska tänka på?

Vore trevligt ifall nån kunde hjälpa mig. :wink:

Författare:  aryan [ ons 12-02-15 16:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

Du kan höja bränsletrycket eller montera en elektronisk box som förlänger spridartider. Jag skulle rekommendera det senare i dit fall.

T ex flexitune II se http://www.flexitune.se/products.php är en billig och bra box för din bil.

Författare:  Isac91 [ ons 12-02-15 16:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

Byter man ut hela bränsleboxen rakt av mot den eller?

Författare:  nyfiken [ ons 12-02-15 17:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

Nej, du kopplar in den i det befintliga systemet. Manual och anvisningar har du i länken. Det gäller alltså Flexitune II.

Författare:  Isac91 [ ons 12-02-15 18:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

Okej, jag såg det nu! tack för hjälpen.

Författare:  Volvo245GLT [ lör 12-02-18 19:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

Kan verkligen rekommendera en lösning som t.ex. Flexitune! Inkopplingen kräver lite elkunskaper, men inget jätteavancerat.
Fördelen med en "flexbox-konvertering" är att du får kallstartshjälp, och du kan enkelt byta mellan bränslen ifall du vill det.

Spridarbyte funkar också, men räkna med att det kan krävas flera startförsök när motorn är kall om du inte gjort något åt kallstarten. (startbensin, lura motorns tempgivare)
Det blir även lite mer jobb om du plötsligt vill fylla tanken med bensin igen.

Konvertering med bränsletrycksregulator (BTR) rekommenderas inte, iaf inte som en permanent lösning.
Ingrepp i bränslesystemet med egna kopplingar och slangar innebär alltid en läckagerisk.
De olika BTR som finns på marknaden håller varierande kvalité och kan ge problem med läckage eller att det inställda trycket ändras.

Författare:  slain [ mån 12-04-23 20:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

hallå! Ställer min fråga här istället för att starta en ny tråd.. Funderar på att konvertera min bil också (745 gl -90 med 2.4 sprut). Kan jag ta spridare från en 16v och sedan bygga någon egen form av kallstart å sedan tanka etanol eller behöver något mer göras?

Författare:  karlmb [ mån 12-04-23 21:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

slain skrev:
hallå! Ställer min fråga här istället för att starta en ny tråd.. Funderar på att konvertera min bil också (745 gl -90 med 2.4 sprut). Kan jag ta spridare från en 16v och sedan bygga någon egen form av kallstart å sedan tanka etanol eller behöver något mer göras?


Då får ta reda på vad dina originalspridare ger och skaffa andra som ger iaf 20% mer. (om nu ditt styrsystem bara klarar att feta upp ca 20% av de 40% som krävs)
Vet du vilka spridare du jämför så finns det flera ställen på internet som har siffror för hur mycket de flödar.
Sedan kan du bygga ngn form av kallstart ja.
Men jag tror det allra enklaste och billigaste trots allt blir att montera en bra piggyback, tex Flexitune AutoX4.

Författare:  nyfiken [ mån 12-04-23 21:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

Nu vet inte jag skillnaden på 16-ventilspridare och vanliga 8-ventilspridare, men antag att dom ger ca 30-40% mer bränsle så bör det gå. Sök spridartabeller här på forumet så kanske du får reda på skillnaden. Sedan tillkommer ju arbetet med köldstartanpassning. Men som det påpekas i tråden, det är ganska krångligt om du av någon anledning skulle tvingas tanka bensin igen.
Därför blir i alla fall mitt råd att du tittar på en Piggyback i stället. T.ex Flexitune. Det finns en handfull andra också, men alla har ungefär samma grundfunktion, dom förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle. Sedan kan olika tillverkare ha egna lösningar på konstruktionen etc. etc. Men du får i alla fall en färdig produkt som du endast behöver montera efter anvisningar. Och några laborationer behöver du knappast ägna dig åt. Flera av dom här Piggyback har dessutom köldstartfunktion och omkopplare i fall du behöver tanka bensin.

Här är tabellen: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm Som du ser, det blir verkligen som att leta efter en nål i en höstack.
Du skall få en länk till, men jag lovar inte att du blir hjälpt av den. Jag har försökt hitta mina spridare i min V70, men det gick inte. Så sidan är svårnavigerad och användarovänlig: http://www.volvopartswebstore.com/

Författare:  torbjorn [ tis 12-04-24 07:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

På en Volvo med LH 2.4 klarar man sig gott och väl med den enkla Flexitune II, det är överflödigt att kosta på en Auto X4 på en bil som ändå inte har sekvensiellt motorstyrsystem.

Se här för detaljerade inkopplingsanvisningar, lämpligen tar man av kåpan från LH-styrdonets kontakt och gör alla anslutningar där (lödskarvar + isolering med eltejp eller krympslang). viewtopic.php?f=10&t=3122&p=25907&hilit=+lh+kraftjord#p25907

Författare:  svante [ tis 12-04-24 09:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

karlmb skrev:
slain skrev:
hallå! Ställer min fråga här istället för att starta en ny tråd.. Funderar på att konvertera min bil också (745 gl -90 med 2.4 sprut). Kan jag ta spridare från en 16v och sedan bygga någon egen form av kallstart å sedan tanka etanol eller behöver något mer göras?


Då får ta reda på vad dina originalspridare ger och skaffa andra som ger iaf 20% mer. (om nu ditt styrsystem bara klarar att feta upp ca 20% av de 40% som krävs)
Vet du vilka spridare du jämför så finns det flera ställen på internet som har siffror för hur mycket de flödar.
Sedan kan du bygga ngn form av kallstart ja.
Men jag tror det allra enklaste och billigaste trots allt blir att montera en bra piggyback, tex Flexitune AutoX4.


har 50% större och det ger en så stor kallstartsanrikning att ngt annat inte behövs.
och glöm inte förkopplingsmotståndet om du får tag på lågohmiga spridare,
jag har ett motstånd för alla spridarna, då de alla sitter på samma kabel.

Författare:  karlmb [ tis 12-04-24 11:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 740 -90

torbjorn skrev:
På en Volvo med LH 2.4 klarar man sig gott och väl med den enkla Flexitune II, det är överflödigt att kosta på en Auto X4 på en bil som ändå inte har sekvensiellt motorstyrsystem.

Se här för detaljerade inkopplingsanvisningar, lämpligen tar man av kåpan från LH-styrdonets kontakt och gör alla anslutningar där (lödskarvar + isolering med eltejp eller krympslang). viewtopic.php?f=10&t=3122&p=25907&hilit=+lh+kraftjord#p25907


Problemet jag ser med Felxitune II är att kallstartsfunktionen inte är i närheten av så bra som den är i AutoX4.
Annars hade det förstås varit ett billigare alternativ.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/