Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-10-31 16:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flexitune vs Bioadapter?
InläggPostat: mån 12-04-02 14:15 

Jag har sonderat marknaden lite snabbt och fastnat för dessa två: Flexitune X4 och Bioadapter

Nu tänkte jag höra om någon har erfarenhet och åsikter om de två. Jag har läst lite om X4 här i forumet och många verkar nöjda, inte minst med kallstartsegenskaperna.

Fördelen med Bioadapter är förstår priset (~900 kr) och att den kommer kontakterad och klar. Flexitune X4 kostar ~1 500 kr inklusive frakt och då behöver man dessutom köpa till lämpliga kontakter, vilket förmodligen blir några hundralappar till. Ungefär dubbla kostnaden alltså.

Nu är ju inte 900 kr i skillnad hela världen, om det motiveras av bättre funktion och det är väl litegrann det som är frågan.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

InläggPostat: mån 12-04-02 20:50 

kallstartsfunktionen, är bättre på x4. bioadapter har nedräkning under 1 minut, vilket på min bil ger oscillerande gång.
Ett skönhetsfel dock, funktionen är helt ok.

InläggPostat: mån 12-04-02 21:34 

Jag har nyligen kopplat in Bioadapter i min Citroen C5:a och den har funkat aldeles utmärkt än så länge. beställningen gick på en vecka utan problem och själva inkopplingen tog 20min. Eftersom jag nyligen har installerat den så har jag inte haft någe "vinter problem" men rådande utetempratur har inte vollat några problem. Priset blev avgörande för mig, mindre lullul men helt nöjd så här långt.

InläggPostat: tis 12-04-03 11:10 

kajplats9 skrev:
Jag har nyligen kopplat in Bioadapter i min Citroen C5:a och den har funkat aldeles utmärkt än så länge. beställningen gick på en vecka utan problem och själva inkopplingen tog 20min. Eftersom jag nyligen har installerat den så har jag inte haft någe "vinter problem" men rådande utetempratur har inte vollat några problem. Priset blev avgörande för mig, mindre lullul men helt nöjd så här långt.

Hur kallt har det varit som lägst när du har startat bilen?

Har du kopplat in lambdasonden? Hur fungerar det, följer det med någon kontakt för det?

InläggPostat: tis 12-04-03 20:30 

Det har varit en bit under 0 på mårnarna, men så är det vinter etanol i tanken, det hjälper nog till lite. Det är ingen sladd varken till Lambdan eller till en tempgivare (där av inget lull lull).

InläggPostat: tis 12-04-03 22:03 

min startade utan problem i -17 grader. problemet är att motorn oscillerar en minut efteråt.

InläggPostat: fre 12-04-06 05:53 

Hej
Har en Yaris 06 med 3 cyld 1.0 liters motor.

Bioadaptor funkar toppen till att börja med men sedan får jag problem, motorn tappar kraft vid när man gasar på och börjar oscillerar vid normal drift. Har fått en ny låda gratis men har inte varit någon skillnad. Dock är det version 3.0 på den också.

Så den har inte funkat toppen för mig.

InläggPostat: fre 12-04-06 09:53 

Du kanske ska testa byta bensinfilter? Det kan ju sätta igen om man byter till E85. På en sån liten bil kanske det är litet filter också?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme