Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-03-13 08:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
sabelstrom skrev:
Nu har jag i alla fall lyssnat när det knackar.

Värst är det vid gaspådrag när bilen är kall, men låter även på jämn gas, detta håller i sig i ca 5min och när jag började åka var det nog 5grader ute.
När motorn är varm hörs inget vid jämn gas men det hörs lite vid gaspådrag


Som Aryan säger, detta är inte knack.
Tror du har stort kolvspel, eller möjligen för stora vevlager.
Kan det vara för mycket honat i cylindrarna och original (std) kolvar?
Sedan när kolvarna blir varma blir de större och missljudet försvinner.
Isåfall inget att bry sig om, har haft långmilarmotorer som varit sådär och de har gått tusentals mil efter att de började låta så.

Förresten, är det inte B200F som har de sk Hero-kolvarna, dvs helt plant topplock och hela förbränningsrummet i kolven i en grop?
Dessa motorer är ju kända för just detta fenomen, eftersom en sådan kolv värms upp mer än en vanlig plan kolv, och man måste kompensera för det genom att ha större kolvspel..
Jfrt med en kallstartad fuldiesel så avtar dock oljudet snabbare...där kan man prata om knack..
Jo, så var det: http://sv.wikipedia.org/wiki/B200

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-23 19:05 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Uppdatering.

Knackandet fortsätter men har lite mer info nu.

Nya spridare 0 280 150 431, 346cc vid 3bar, Använder dom mer original btr på 2.5bar.
Luftmängdmätaren ändrad 13kugg.
Tändstiften jag har är BPR6E med 0,85mm gap.
Vakuum tomgång 900-1000rpm 9in/hg, 3000rpm 18in/hg, 5000rpm 20in/hg.
Komp 1:an 14bar, 2:an 13,8bar, 3:an 14,3bar, 4:an 14,6bar.
Vänt på kablarna till givaren på svänghjulet.

Bredbandslambdan visar typ 14,7 fortfarande, det bör den vell göra eller, för lambda 1 är vell fortfarande samma eller har jag det där helt om bakfoten?

Har inte kollat hur kammen är inställd, eller ventilspelt detta blir nästa sak om ingen har några andra idéer.


Angående plan topp så är det K motorerna som har detta.

Kolvar original o inget honat.

Lät jobbigt det där med att ställa helt 100% på 0, bara undrade detta för ställde in kammen på min 240 och fick inte exakt samma värde på hur mycket fyrans ventil öppnade när jag mätte vid noll varv efter varv, men då valde jag att ha ett bladmått mellan 0 markeringen och remhjulets markering.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-23 22:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det stämmer förmodligen bra beträffande bredbandslambdasonden.
Men jag tycker att du också ska mäta spänningen i LU-styrdonets testuttag för att se att du ligger någotsånär mitt i dess område för lambdareglering.

Blir verkligen tändningen tidigare för att man polvänder den induktiva givaren på ett sådant här Bendix-tändsystem? Det är helt klart så på Bosch EZ116K som används på B230F i Volvo 200 och 700-serie, men det är inte alls självklart att andra liknande tändsystem beter sig på samma sätt.

Skulle du kunna översätta undertrycksvärdena till någon begriplig enhet, t ex kPa eller bar?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-24 09:53 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Ok, var sitter detta styrdon?

Översätter här med denna sida som hjälp: http://www.sensorsone.co.uk/pressure-units-conversion/bar-to-psi-inhg-mh2o-fth2o.html

9inHg = 30,5kPa, 18inHg = 61kPa, 20inHg = 67,5kPa.

Ska kolla runt lite om det hjälper att skifta kablarna eller inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-24 22:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag vet inte var testkontakten sitter på en Volvo 360, men på Citroën och Peugeot med samma insprutningssystem så är det helt enkelt en isolerad flatstiftshylsa som hänger ut ur kabelstammen, oftast i närheten av bränslepumprelät eller på något annat lättåtkomligt ställe i motorrummet.
Med lite tur står det på "avgasskylten" var testkontakten sitter, annars borde det stå i verkstadshandbok eller gå att luska ut av elschema.
Om inte annat så finns signalen tillgänglig på pinne 22 i insprutningsstyrdonets kontakt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-03-27 16:17 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Knackningarna verkar inte vara något allvarligt i allafall, ventilerna eller något, ljudet försvinner i alla fall när bilen blir varm och det var ju det tråden handlade om.

Fortsätter i denna tråd om min E85 konvertering: viewtopic.php?f=10&t=6379


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011