Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-03-09 11:17 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Min bil knackar.

Teknisk info:
Standard B200F Block.
530topp planad, portad o dubbla ventilfjädrar.
H-kam med ställbart kamdrev.
Öppet luftfilter.
BTR.
E85.
Standard tändning o standard sprut.
Bredbandslambda.

Ligger på AFR 14.7 vilket jag vet inte är optimalt, men bilen knackar även vid bensindrift.

Tänkte jag någon stans på detta forum skulle hitta vilket lambdavärde jag bör ha och om det går att lura boxen eller programera om bredbandslambdan så den skickar annan signal.

Har googlat lite AFR verkar ska ligga runt 9,76.

Vad jag vet går inte tändningen ställa om, kommer inte ihåg nu om det är LE eller LH 2.2, men tror det är LU-jetronic.

Om jag inte kan ändra tändningen, är det kammen jag får skystera lite då? O om jag ska gör det ska jag vrida den med eller från motorns rotation?

Har en fundering till då jag mekar mycket med V8 så vet jag att den finns en ultimat tändningsinställning på alla cheva tex 36grader utan vakuum fullt öppen på bensindrift.
Har volvo något liknande?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 12:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det var många uppgifter du kom med här. Jag kan inte allt, men rent reflexmässigt frågar jag: Kör du på 100% E85 eller blandtankar du? I min värld minskar du knackningstendensen genom att köra på E85.
Kolla här:
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e Läs i slutet av bloggen. Det är visserligen en helt annan motor, men principen bör ju gälla.

Du säger också Öppet Filter. Du vet väl att etanol vill ha några tiotal fler värmegrader än bensin för att brinna effektivast? Alltså bör du återställa den luftförvärmning som fanns på motorn från början.

Jag vet för lite om dom olika insprutningssystemen, men motorstyrningen bör väl ha en knacksensor? Vet du om det finns och fungerar den? Det är ju i så fall en del av tändjusteringen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 12:31 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Jag tankar endast e85, men kan ju ändra bränsletrycket så det går att köra bensin med som det är just nu, det kommer förmodligen inte gå senare när bilen i stort sätt är helt klar för e85.

Om det är luftförvärmning den vill ha så bygger jag ett eget system då jag anser att 80talets sätt att bygga är förlegat, har redan planer hur man kan bygga det :)

Ingen knacksensor på denna modell. Tändningen går inte ändra och lamdan styr bränsleblandningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 13:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det låter väldigt konstigt att motorn knackar.
Är du helt säker på att tändning är i original och att det inte är fråga om några andra missljud, typ vevlagerglapp eller ventilspel?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 13:56 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Japp tändningen är original.

Jag funderar ju på om man har H-kam kanske man ska ha annan tändinställning eller ställa om kammen mer?

Jag skulle säga att jag tycker det låter som ventilglapp, men toppen är nyrenoverad och modifierad i höstas av kunnigt folk.

Inte för att jag hört varken ventilglapp, knackningar eller vevlagersglapp innan o har något att jämnföra med.

Kommer ihåg att tillverkaren av toppen sade när jag köpte den "om den spikar på 95 så tanka 98".

Men jag skulle ju kunna mäta ventilspelet och se vad det ligger på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 15:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mmm, om den verkligen knackar på E85 så har de lyckats bygga en väldigt högkompad motor...
Under vilka förutsättningar knackar den?
Hade du turbo?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 15:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Vid vilken belastning, varvtal, tid efter gaspådrag knackar den? Hur är tändstiftens värmetal? Vad är kompressionen?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 21:38 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Ska se om jag kan kolla lite av detta i helgen så jag har svar på alla frågor.

Jag tror fortfarande på att jag fått kammen lite fel, men vit inte åt vilket håll jag bör vrida den.

Det jag ska kolla är då följande:
Komp.
Tändstift.
När den knackar.

Ingen turbo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 22:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
sabelstrom skrev:
Jag tror fortfarande på att jag fått kammen lite fel, men vit inte åt vilket håll jag bör vrida den.


Det tror jag kan vara problemet. Hoppas du inte hör en ventil som slår i en kolv.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 23:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
B200F i Volvo 360 har insprutningssystemet LU-jetronic. Med det systemet är det mycket lätt att hålla koll på bränsleblandningen - mät spänningen i det testuttag som egentligen är till för att kontrollera tomgångsblandningen. Den ska normalt ligga runt 6 V och röra sig litegrann, "leva" då systemet fungerar normalt och lambdareglerar. När det går i open loop, t ex vid kall motor, fullgas eller motorbromsning (även vid vissa slags fel på lambdasonden), så lägger sig spänningen på ett fast värde, vanligtvis 5-5,5 V. Gränsvärdena ligger vid ungefär 1 V och 11 V.

Detta är mycket användbart när det gäller att justera in t ex en BTR eller ett piggybacksystem.
Börja med att köra i okonverterat skick på bensin och se till att spänningen vid tomgång är lika med det värde som står på bilens avgasskylt. Notera spänningsvärdet vid några kända belastningsförhållanden (t ex obelastad motor 2500 varv/min samt vid konstant fart t ex 90 km/h på planmark).
Koppla sedan in konverteringen, kör på E85 och justera in den så att du får samma spänningsvärden som tidigare vid bensindrift.

LU-jetronic har ganska primitiv övervakning av lambdasonden och en gammal trött lambdasond kan ge alla möjliga konstiga fenomen. Systemet utvecklades i början av 80-talet och på den tiden fanns såklart inga erfarenheter av åldrade lambdasonder. Det bästa sättet att kolla lambdasondens skick är att mäta spänningen från den med oscilloskop. När systemet lambdareglerar ska spänningen pendla tvärt och distinkt mellan 0-0,1 V respektive 0,8-1,0 V, det ska se ut som en oregelbunden fyrkantvåg. Om spänningen svävar omkring obestämt runt 0,5 V eller om den snarare ser ut som en sinus än som fyrkantvåg, så är det hög tid att byta lambdasond.

När det gäller BTR så finns det många dåliga erfarenheter (och några bra) av sådana. De justerbara BTR som finns på marknaden är ofta opålitliga och ger ett bränsletryck som varierar kraftigt beroende på flödet i returledningen.

Jag har för mig att B200F-motorn i 360 har ett tändsystem med knackreglering (Bendix REX). Jag är inte så hemmastadd på det, men jag föreslår att du kollar grundligt att allt som har med tändsystemet att göra verkligen fungerar som det ska. Knackning pga för tidig tändning borde egentligen inte kunna förekomma om knackregleringen fungerar som den ska, men jag vet inte hur systemet beter sig vid fel på knacksensorn (exempelvis ställer Bosch EZ-K då tändningen ca 15° senare än normalt för säkerhets skull, men det är inte självklart att alla tillverkare har valt att införa sådana säkerhetsfunktioner). Kolla att vakuumslangen till tändstyrdonets tryckgivare är hel och rätt ansluten (jag vet inte om den ska kopplas till ett vakuumuttag på insugningsröret eller till ett uttag vid gasspjället), samt att det inte är stopp i vakuumuttaget.
På en del Bendix tändsystem sitter en elektrolytkondensator vid tändspolen, den åldras med tiden och om den är i dåligt skick kan systemet bete sig konstigt på helt oförutsägbara sätt. Jag har för mig att rätt värde är 470 uF. Om man ska byta den bör man välja en kondensator av god kvalitet (specad för minst 105 °C och gärna s k låg-ESR-typ), märkspänning i storleksordning 25-50 V.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 23:21 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Nu har jag ju en helt ny bredbandslamda i stället för original och där har jag en kabel som ger signal till boxen, och under körning pendlar det mellan 14.3 och 15.1 beroende lite på hur man rör pedalen och hur vägen är. så det stämmer nog bra med tanke på att boxen vill ligga sig på ca 14.7. Och det skulle även kunna vara btr:en som har svårt att håll jämnt tryck då det bara är en 600kr variant med mätarhus.

Bilen går bra o är pigg så skulle ventilerna nudda kolvarna så är de inte krökta i alla fall, men sådant märker jag ju lätt med en komp mätning.

Och om det nu är kammen som står lite fel, bör jag då skystera den med eller mot motorns rörelse, en kunnig kanske vet med tanke på att bilen går bra.

Men har ju grejer till att mäta upp hur mycket 4:ans insug är öppen i ÖD om det skulle vara så, om jag inte minns fel så är den på en B230 VOC öppen 2.4mm vid ÖD.

Men har tänkt mycket på det där med volvos ÖD, är det inte märkligt att dom lagt märkningen 0 på kåpan så långt ifrån remhjulet? Eller finns det andra sätt att se 0 med mer precision utan att plocka bort toppen o mäta på kolvara?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-10 18:52 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Nu har jag i alla fall lyssnat när det knackar.

Värst är det vid gaspådrag när bilen är kall, men låter även på jämn gas, detta håller i sig i ca 5min och när jag började åka var det nog 5grader ute.
När motorn är varm hörs inget vid jämn gas men det hörs lite vid gaspådrag


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-10 20:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En bensinmotor knackar inte när den är kall.

Du kanske hör ventilspel, vilket är normalt när motorn är kall och det försvinner när motorn blir varm men om det är för mycket ventilspel låter det fortfarande när motorn är varm.
Har du spänd kamremmen som den ska? Kanremmen eller kamremskåpan som slamrar kan också låta.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-10 21:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
"Eller finns det andra sätt att se 0 med mer precision utan att plocka bort toppen o mäta på kolvara?"

Om du vill kolla ventilspel så behöver du bara lyfta ventilkåpan. Vill du kolla insidan i cylindrarna, kolvarna och ventilerna, så finns det *endoskop på Conrad för ca 350 kr. Jag har ingen erfarenhet av sådant, men kan tänka mig att du kan stoppa in ett sådant i tändstifthålet och försiktigt vrida runt motorn. http://www.conrad.se/USB-ENDOSKOP-BS-15 ... ireusocl=1

Det kanske är billigare och enklare att lyfta av toppen ändå?

*Endoskop: Ett "tittinstrument" med optofiber och böjlig (något i alla fall) slang för att titta inuti något vanligtvis stängt objekt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-10 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nyfiken skrev:
"Eller finns det andra sätt att se 0 med mer precision utan att plocka bort toppen o mäta på kolvara?"

Om du vill kolla ventilspel så behöver du bara lyfta ventilkåpan. Vill du kolla insidan i cylindrarna, kolvarna och ventilerna, så finns det *endoskop på Conrad för ca 350 kr.


Jag tror han menar hitta ÖDP?

Det kan man göra genom att skruva in ett "för långt tändstift" -ett ombyggt tändstift med en skruv igenon i stället för porcelinet och mittelektroden t ex- och sedan vrida motorn jätteförsiktigt tills kolven slår i tändstiftsskruven markera svänghjulets position vrida om motorn åt andra hållet försiktigt tills kolven tar i skruven igen och markera svänhjulspositionen igen.

Mitt i mellan dina markeringa har du ÖDP!

/Aryan

PS Conrads endoskopen har jag faktist, det är svårt att uppfatta vad man ser med den tycker jag.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011