Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

EcoFlexiFuel konvertering?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6342
Sida 1 av 1

Författare:  Jura Lindkvist [ lör 12-03-10 20:22 ]
Inläggsrubrik:  EcoFlexiFuel konvertering?

Någon som har erfarenhet av konvertering från EcoFlexiFuel ?
http://www.ecoflex.nu/text1_7.html

Författare:  Jura Lindkvist [ ons 12-03-14 09:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: EcoFlexiFuel konvertering?

Ingen som har provat *EcoFlexiFuel* konvertering??
Intresse finns men vill veta mer :shock:

Författare:  gt-i [ ons 12-03-14 11:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: EcoFlexiFuel konvertering?

nej jag har inte provat den, tycker den verkar lite dyr. Funkar säkert lika bra som alla andra piggy-back.
Jag kör med bioadapter.com. Helt ok, kostade en bit under 1000-lappen.

Författare:  Jura Lindkvist [ ons 12-03-14 20:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: EcoFlexiFuel konvertering?

Intresseklubben antecknar. Bioadapter version 3.1 ser intressant ut, hur fungerar den? vilken bil motor har du monterat den i ?
Och är det bara att plugga in den?
Många frågor jo jo. :lol: .Hittade denna länken, vet inte om det finns någon mer lokalt;http: //bioadapter.com/product_info.php?products_id=45

Författare:  ahto [ tor 12-03-15 11:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: EcoFlexiFuel konvertering?

If you want the best piggy pack try this - http://e85power.hu/
Fully PC programmable for each vehicle, 6 different conversion modes up to your own 3D rpm/TPS dependant enrichment map. ECO mode on low rpm and engine load.

Författare:  gt-i [ tor 12-03-15 12:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: EcoFlexiFuel konvertering?

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6100&hilit=colt
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=16&t=6191&p=62168#p62168

Sök på mig och bioadapter så hittar du mina öden och äventyr med den. Nu är jag nöjd med den, klart prisvärd, men vill man ha något som funkar utan lite trix kanske man skall köpa någon annan.

Den sitter i en colt 1.3 -04.

Det lokalaste som fanns när jag köpte den var hemsidan, från Ukraina. Inga problem där, men det tog ca 3 veckor för posten.

Författare:  Lymerus [ lör 12-03-24 19:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: EcoFlexiFuel konvertering?

Jag har köpt en sådan EcoFlexiFuel box. Har än så länge bara testat koppla in den o startat bilen med den. Ligger nu i bagaget. Jag väntar med konvertering tills jag fixat allt med bilen först så allt är i någurlunda perfekt skick. Jag har bytt båda bränslepumpar och slangar o filter med mera. Det som är kvar att fixa så att säga är en lätt orolig tomgång. Ligger på 600-700 varv som sedan kan falla ner 1-2 sekunder. Jag ska lämna in den för felsökning. Kan ju va någon vakumslang eller läcka i avgasröret nånstans. Hört även att det kan vara tomgångsmotorn som behöver rengöras o smörjas. Lamdasondens skick vet jag inte. Ska be dom kolla den med. Om ett par veckor är det nog klart. Då kan jag höra av mig igen =)

Min bil: Volvo 944 -92 SE, B230FB motor. 46000 mil 8)

Författare:  Jura Lindkvist [ lör 12-03-24 21:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: EcoFlexiFuel konvertering?

Lymerus skrev:
Jag har köpt en sådan EcoFlexiFuel box. Har än så länge bara testat koppla in den o startat bilen med den. Ligger nu i bagaget. Jag väntar med konvertering tills jag fixat allt med bilen först så allt är i någurlunda perfekt skick. Jag har bytt båda bränslepumpar och slangar o filter med mera. Det som är kvar att fixa så att säga är en lätt orolig tomgång. Ligger på 600-700 varv som sedan kan falla ner 1-2 sekunder. Jag ska lämna in den för felsökning. Kan ju va någon vakumslang eller läcka i avgasröret nånstans. Hört även att det kan vara tomgångsmotorn som behöver rengöras o smörjas. Lamdasondens skick vet jag inte. Ska be dom kolla den med. Om ett par veckor är det nog klart. Då kan jag höra av mig igen =)

Min bil: Volvo 944 -92 SE, B230FB motor. 46000 mil 8)

Var det bara och plugga in den?

Författare:  torbjorn [ lör 12-03-24 22:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: EcoFlexiFuel konvertering?

Lymerus skrev:
Det som är kvar att fixa så att säga är en lätt orolig tomgång. Ligger på 600-700 varv som sedan kan falla ner 1-2 sekunder. Jag ska lämna in den för felsökning. Kan ju va någon vakumslang eller läcka i avgasröret nånstans. Hört även att det kan vara tomgångsmotorn som behöver rengöras o smörjas.


Det är också vanligt att gasspjällkontakten krånglar. Ohmmät den och kolla att det blir pålitlig kontakt mellan mittstiftet och det ena ytterstiftet vid tomgång, men att kontakten bryts så snart man gasar det minsta lilla. Kolla också att det är rent och fritt från fukt och oxid i kontaktdonet, samt att alla hylsor sitter i rätt läge. Det händer att kabeln är så hårt sträckt att hylsorna rycks ur med tiden, speciellt när allting börjar bli gammalt och plastisoleringen styv.

Att tomgångsventilen (det är ingen motor på LH 2.4 och liknande insprutningssystem, tomgångsmotorer förekommer däremot på t ex centralinsprutningssystemet Mono-Jetronic och en del elektroniska förgasare) kläggar igen är mycket vanligt på Volvo, eftersom den sitter långt ner så att all möjlig smuts från vevhusventilationen samlar sig i den. Det är lätt gjort att borsta ren den invändigt med bensin och en gammal tandborste, blås rent med tryckluft efteråt. Prova den genom att koppla in den till en variabel likspänning 0-10 V och se att ventilsliden följer med snällt och fint utan att kärva eller haka fast någonstans då spänningen ändras.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/