bjornqvist skrev:
Visst, IPE är för hemmapularen - och man måste vara stadig på handen.
Intressant karlmb, har du kommit på det själv? Minskar man enbart pulsförlängningen börjar ju bränsledatorn protestera men genom att simulera god lambdafeedback så borde det inte orsaka mer än en svagare bil och högre motortemperatur... Det är värt att testa. Det enda som krävs är väl ett relä, en spänningsreferens och en knapp (relät skulle kunna utgå) - sedan kan man börja dra ner pulsförlängningen (enkelt på min IPE ju).
Tja, jag vet faktiskt inte om ngn annan gör så, bredbandslambdan kan t.ex emulera en vanlig lambdasond, men bara med verkliga värden, upptäckte jag besviket när jag ville börja labba med magerkörning.
Piggybacken jag har i AMG kan ge en valfri spänning ut på en utgång, eller t.ex dra ifrån eller lägga till en spänning till en befintilig signal.
Jag har ingen smalbandare i bilen just nu så därför är det enda jag kommit på att ge en konstant spänning.
Dock skullle man inte kunna ha en smalbandare o typ höja signalen 0.2V, om man vill köra magert, för då slutar ju sonden att pendla. Man skulle alltså behöva en oscillator som fejkade en sond i typ 5 Hz plus/minus runt 0.45V om man har en känsligare, modernare ECU som anar oråd och ger felkod som stoppar en i besiktningen.
Gällnade högre temperaurer kan man vara helt lugn, en magerkörd etanolmotor går svalare magert än stök., Definitivt om man kör på lambda 1,3 vilket är fulllt möjligt.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.