Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Lista piggybacksystem
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6352
Sida 3 av 5

Författare:  karlmb [ sön 12-05-20 09:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

aryan skrev:
karlmb skrev:
Tja, jag vet faktiskt inte om ngn annan gör så, bredbandslambdan kan t.ex emulera en vanlig lambdasond, men bara med verkliga värden, upptäckte jag besviket när jag ville börja labba med magerkörning.


Är du säker på det? Mit bredbandslamda kit kan simulera smalbandsignal rund vilket värde som helst, den har flera konfigurerbara utgånger så jag skulle kunna mappa en som en vanlig lambda sensor och en annan med en map som ger mager körning. Men för att det ska bli praktisk så skulle man isf villja ha lite automatik; att styrsystem/piggiback systemet känner av att motorn är varm, går i jämnhastihet och dellast och då byter till mager körning helst i kombination med mera tändförställning iom att mager blandning brinner långsammare.

/Aryan


Hmm, vilket kit har du?
Jag har AEM.

Författare:  aryan [ mån 12-05-21 00:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Jag har (byggd) denna http://WBo2.com/2y/default.htm

Författare:  karlmb [ mån 12-05-21 07:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

aryan skrev:
Jag har (byggd) denna http://WBo2.com/2y/default.htm


Ah, ja just det ja!
Men var står det att den kan emulera en vanlig lamda1-signal till ECU?

Författare:  aryan [ mån 12-05-21 21:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Direkt på sidan jag länkade till ;-)
Citat:
There are also three analog outputs: WBlin (Lambda/AFR), SVout and NBsim

Citat:
All configurable outputs are under software control and may be modified with the free Tech Edge utility WButil
WBlin Configurable lambda/AFR 0-5 Volt output (12-bit accuracy).
SVout Configurable 9.5-bit general-purpose output (set by default to suit our old LD01 display).
NBsim Configurable 9.5-bit general-purpose output (set by default to simulate a Narrow Band sensor).


Jag skulle alltså kunna kallibrera de som tre NBsim utgånger med olika ”lambda 1” lägen en neutral och två olika mager mappar till ex.

Författare:  karlmb [ mån 12-05-21 21:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Citat:
simulate a Narrow Band sensor


Ungefär så står det i min manual också, men det betyder ju inte nödvändigtvis att den ska kunna simulera en NB vid konstant lambda 1....har jag upptäckt.

Författare:  aryan [ mån 12-05-21 22:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Se http://WBo2.com/2y/userman.htm

Citat:
NBsim (NarrowBand simulate) is another analog voltage output. It is also on the 10-way green connector (Y3p3) and the RJ45 sockets (Y1Ap6 and Y1Bp6). By default, it is set to simulate the output voltage from an old narrowband sensor (see image at right).

NBsim is produced the same way as SVout, with identical hardware, but using a different 65-word lookup table with linear interpolation. NBsim also has about 9.5 bits of relative accuracy. The full 0 to 5 Volt output is available (by changing the lookup table), but restricting the output to 0 to 1 volt (as needed for narrowband simulation) reduces the number of possible steps to around 200 (~5 mV per step).

The NBsim output is designed to be compatible with the raw output of a Bosch LSM-11 sensor. Refer to this Excel spreadsheet for the graph of the default NBsim vs AFR.

As NBsim can be re-programmed, it is possible to do a number of interesting things, such as fooling the engine's ECU (if equipped with a narrowband sensor) into running richer or leaner than it would do otherwise.


200 steg från 0-1V räcker nog för att simulera smalbandlambda!

Författare:  karlmb [ tis 12-05-22 19:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

aryan skrev:
Se http://WBo2.com/2y/userman.htm

Citat:
NBsim (NarrowBand simulate) is another analog voltage output. It is also on the 10-way green connector (Y3p3) and the RJ45 sockets (Y1Ap6 and Y1Bp6). By default, it is set to simulate the output voltage from an old narrowband sensor (see image at right).

NBsim is produced the same way as SVout, with identical hardware, but using a different 65-word lookup table with linear interpolation. NBsim also has about 9.5 bits of relative accuracy. The full 0 to 5 Volt output is available (by changing the lookup table), but restricting the output to 0 to 1 volt (as needed for narrowband simulation) reduces the number of possible steps to around 200 (~5 mV per step).

The NBsim output is designed to be compatible with the raw output of a Bosch LSM-11 sensor. Refer to this Excel spreadsheet for the graph of the default NBsim vs AFR.

As NBsim can be re-programmed, it is possible to do a number of interesting things, such as fooling the engine's ECU (if equipped with a narrowband sensor) into running richer or leaner than it would do otherwise.


200 steg från 0-1V räcker nog för att simulera smalbandlambda!


Japp!
Hmmm

Författare:  aryan [ tis 12-05-22 21:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Har dock fortfarande inte monterat kittet i bilen eftersom jag tänkte svetsa in en ny lamdamutter i avgasröret så att jag kan ha kvar befintlig sensor kvar iaf till en början och se hur bilen går nu.

Det kan ju vara intressant att se hur den reglerar med original sensor i closed och open loop. Man kan koppla in flera analoga signaler (t ex temperatur sensorer, TPS) och varvtals signal och logga det till en fil för analys.

Och jag vill egentligen också testa och se om man kan manipulera smallbandsensor signalen så att bilen kan köras mager utan bredbandsensor.

Lite för många projekt...

/Aryan

Författare:  karlmb [ ons 12-05-23 06:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Vad kostade kitet?
Manipulera magerkörning med smalbandare blir svårt, du vet aldrig var du är, de enda man kan göra är att magra ut en viss mängd (pulslängd) utan återkoppling.
Så kör jag nu, men det bygger på att originalECU är lugn o fin och bara går i sin originalmapp utan att adaptera ngt.

Författare:  aryan [ ons 12-05-23 10:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Minns inte men det står också här http://WBo2.com/2y/default.htm Jag köpte kittet med gds display LD02 och LSU 4.9 sensor som ska vara bäst för att läsa mager blandning. Det kommer tydligen en nyare modell DIY kitt med display inbyggd. Siten har här http://WBo2.com/lsu/default.htm också mycket information om sensorena, alternativa OEM nr osv.

Jo jag vet att smalbandslambda sensorn inte kan mäta magra blandningen. Jag är nyfiken hur långt man kan komma genom att modifiera sensorsignalens svängningar. Å andra sidan verkar priserna på bredbandssensorer vara på väg ner och det blir såklart bättre och enklare med en riktig sådan + smallbandslambda emulator.

Författare:  karlmb [ ons 12-05-23 13:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Citat:
Jag är nyfiken hur långt man kan komma genom att modifiera sensorsignalens svängningar.


Signalen slutar ju svänga...finns inget att modifiera..

Författare:  aryan [ ons 12-05-23 15:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Man kan t ex testa att modifiera signalen från sensorn till ECU så att pulsbredden över 0,45V förlängs (och givetvis motsvarande perioden under 0,45V förkortas), då behåller man svängningen men motor lär gå lite magrare. En annan tänkbar variant skulle vara om man (i signalen till ECU-n) hoppade över varannan svängning under 0,45V

Författare:  karlmb [ ons 12-05-23 16:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

aryan skrev:
Man kan t ex testa att modifiera signalen från sensorn till ECU så att pulsbredden över 0,45V förlängs (och givetvis motsvarande perioden under 0,45V förkortas), då behåller man svängningen men motor lär gå lite magrare. En annan tänkbar variant skulle vara om man (i signalen till ECU-n) hoppade över varannan svängning under 0,45V


Det blir ju högst minimala förändringar eftersom en smalbandare på ett mkt tidigt stadium helt bara slutar att svänga för att visa typ 0.1V..

Författare:  aryan [ ons 12-05-23 20:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Jo min tanke är inte att motorn skulle gå snålt permanent utan bara oftare och längre än vanligt, alltså så här:
ff1ssss1ff1ssss fortfarande med 1 Hz i stället för vanliga fff1sss1fff1sss (s < 0,45V, f > 0,45V, 1 = 0,45V) när man byter ut ettorna i nedåtgående flanken mot en f och första s mot en 1 i signalen till ecun.
Eller om man ger ECU en pulserande ff / fet signal med ungeför 0,5 Hz och 50% pulskvot så skulle motorn i genomsnitt också kunna gå mera magert och ändå svänga över till fet varannan secund; ecun ser då ungefär vanliga fff1sss1fff1sss imedan motorn och sensor gör fff1sssssssssss osv, det var i varje fall min tes som man skulle kunna kontrollera med bredbandsmätning.

Författare:  karlmb [ tor 12-05-24 07:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Svänger du äver till fet så ofta så blir också den genomsnittliga blandningen...inte mkt magrare än vanligt

Sida 3 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/