Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

flextronic 2 s60?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6354
Sida 1 av 1

Författare:  younaz [ fre 12-03-16 17:52 ]
Inläggsrubrik:  flextronic 2 s60?

om jag fattat det rätt kan man koppla in flextronic 2 till s60?? har en -00 2.4
eller rekommenderar ni någon annan variant av konvertering mvh younaz

Författare:  nyfiken [ fre 12-03-16 19:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: flextronic 2 s60?

Jag måste få fråga dig, Flextronics. Är det namnet på en Piggyback?
Min fråga beror på att jag jobbade under flera år i företaget Flextronics: http://en.wikipedia.org/wiki/Flextronics
I och för sig ett elektronikföretag, men att dom skulle tillverka en piggyback för etanolkonvertering låter märkligt.
Om det stämmer att det är en piggyback, så länka till den eller någon annan info om den. Jag har inte hört talas om den. Jag är pensionär sedan en handfull år, därför kan jag ha missat det.

Författare:  younaz [ tor 12-03-22 21:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: flextronic 2 s60?

Sry my bad flexitune menar jag sitter på mobilen hehe tacksam för svar

Författare:  nyfiken [ tor 12-03-22 22:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: flextronic 2 s60?

Jag har ingen erfarenhet av just ditt fall, men enligt den här tycks det gå bra:
http://www.flexitune.se/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=78

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 12-03-23 02:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: flextronic 2 s60?

Auto X4 bör vara det bästa alternativet.
Tidiga 5-cylindriga motorer hade en kanal som öppnade alla insprutare samtidigt, men Volvo bytte sedan till sekventiell styrning för att hålla nere utsläppen (det blir effektivare så).

Skillnaden i timing-offset på sista cylindern om man kopplar ihop cyl4 & cyl5 (om det är dessa som ska kopplas, jag är inte säker för jag har inte verifierat själv ännu) är ganska liten, och vid större belastning är skillnaden helt försumbar. Vid duty-cycle över 25% matar alla spridare på mot stängda ventiler, och i det läget blir det ingen skillnad alls.

Edit: Jag antar att det i och för sig skulle kunna fungera med en flexitune II om man kopplar tre cylindrar till en kanal, och två cylindrar till den andra. Kallstartsegenskaperna och utsläppen vid kallstart kommer nog att påverkas negativt. Man får titta i en Haynes manual eller något för att se vilka cylindrar som ska kopplas till vilken kanal.
Man tar ECU-signalen från cylinder 1 i tändordningen, och kopplar till insprutare 1, 2 & 3 i tändordningen. Sedan från cylinder 4 och delar ut till insprutare 4 & 5.

Vilken fysisk cylinder det sedan blir får man alltså slå upp.

Författare:  younaz [ sön 12-04-08 23:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: flextronic 2 s60?

haha jag fattar ingenting just nu... om ni skulle rekommendera hur skulle ni säga att jag skulle göra? asså vilket alternativ är bäst för mig med s60.... jag har försökt att sätta mig in i allt detta nu men fattar inte...

Författare:  torbjorn [ mån 12-04-09 07:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: flextronic 2 s60?

Om det alltså är frågan om en Volvo med 5-cylindrig motor så kan du gärna ta en titt på andra trådar om konvertering av sådana fordon, t ex denna: viewtopic.php?f=10&t=6055

Men se till att du har koll på motortypbeteckning, vilket motorstyrsystem som sitter i din bil osv, för följande diskussioner.

Författare:  frippis [ mån 12-04-09 11:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: flextronic 2 s60?

ecoflex.nu har färdiga kablage att koppla in sig direkt på spridarna för 5 cyl motorer. Borde ju vara lättast att installera.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/