Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-03-18 00:25 
Offline

Blev medlem: sön 12-03-18 00:06
Inlägg: 6
hej har en bmw 528 e39 -98 som jag vill etanol konvertera. vad är billigaste och enklaste sättet?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-18 14:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du behöver ge lite mer detaljer om motorn, men det enklaste är defintivt ett piggybacksystem.
Detta eftersom du får en bra kallstartsfunktion.
Vi har listat de vi känner till här:
viewtopic.php?f=10&t=6352
Personligen har jag mkt bra erfarenhet av Flexitune Autox4, men det är ett 4-kanaligt system och jag misstänker att din bil är fullsekventiell och då alltså har 6 separata kanaler för spridarna.
Då behöver du 2 st Flexitune Autox4, men det kostar ju att ligga på topp.
En budgetlösning är att driva 2 eller 3 spridare parallellt och bara använda en Flexitune Autox4.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-18 14:50 
Offline

Blev medlem: sön 12-03-18 00:06
Inlägg: 6
går det inte att fixa ett nytt chip till styrboxen i stället ?

karlmb skrev:
Du behöver ge lite mer detaljer om motorn, men det enklaste är defintivt ett piggybacksystem.
Detta eftersom du får en bra kallstartsfunktion.
Vi har listat de vi känner till här:
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6352
Personligen har jag mkt bra erfarenhet av Flexitune Autox4, men det är ett 4-kanaligt system och jag misstänker att din bil är fullsekventiell och då alltså har 6 separata kanaler för spridarna.
Då behöver du 2 st Flexitune Autox4, men det kostar ju att ligga på topp.
En budgetlösning är att driva 2 eller 3 spridare parallellt och bara använda en Flexitune Autox4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-18 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
tobba__90 skrev:
går det inte att fixa ett nytt chip till styrboxen i stället ?



Jovisst, om systemet är krackat och ngn med etanolkompetens har programmerat.
Tyvärr är det ofta som dessa båda saker saknas i kombination.
Dessutom oft mkt dyrare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb sön 12-03-18 21:54, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-18 20:07 
Offline

Blev medlem: sön 12-03-18 00:06
Inlägg: 6
något mer förslag på en billig enkel konvertering?

tobba__90 skrev:
hej har en bmw 528 e39 -98 som jag vill etanol konvertera. vad är billigaste och enklaste sättet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-18 21:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Utan att veta hur just din bil är bestyckad och styrd, så kan man säga att en Piggyback är den enklaste och samtidigt billigaste metoden. Det du frågar om, ommappning är den klart dyraste metoden.
Det kan möjligen bli billigare (?) med en BränsleTrycksRegulator, men det är en tämligen dålig precision och omständig att återställa om man någon gång behöver tanka bensin. Den metoden är "ute" och omodern numera.

Nu har vi redan nämnt tre metoder av fyra, Piggyback, ommappning och BTR. Den fjärde är större spridare som flödar mer. Nya spridare är inte billigt och samma sak som BTR, det är omständigt att byta bränsle.

Det finns färska trådar här på forumet om olika Piggyback och "vi" håller på att sammanställa en lista. Följ med i den tråden. Jag gissar att du kommer att hitta din lösning där.

En annan sak kan du förbereda själv. Se till att du har en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha lite högre lufttemperatur än bensin för att förbrännas effektivt. Detta gäller om du inte har en turbo. Och jag vet som sagt vad för lite om din bil, så du får ha överseende med mina "höftskott". Men berätta mer om styrsystemet etc. etc. så kanske du får mer exakta råd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-18 22:07 
Offline

Blev medlem: sön 12-03-18 00:06
Inlägg: 6
vet inte exakt vilken fakta du vill ha? men motor styrdonet är siemens motronic ms41.0

nyfiken skrev:
Utan att veta hur just din bil är bestyckad och styrd, så kan man säga att en Piggyback är den enklaste och samtidigt billigaste metoden. Det du frågar om, ommappning är den klart dyraste metoden.
Det kan möjligen bli billigare (?) med en BränsleTrycksRegulator, men det är en tämligen dålig precision och omständig att återställa om man någon gång behöver tanka bensin. Den metoden är "ute" och omodern numera.

Nu har vi redan nämnt tre metoder av fyra, Piggyback, ommappning och BTR. Den fjärde är större spridare som flödar mer. Nya spridare är inte billigt och samma sak som BTR, det är omständigt att byta bränsle.

Det finns färska trådar här på forumet om olika Piggyback och "vi" håller på att sammanställa en lista. Följ med i den tråden. Jag gissar att du kommer att hitta din lösning där.

En annan sak kan du förbereda själv. Se till att du har en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha lite högre lufttemperatur än bensin för att förbrännas effektivt. Detta gäller om du inte har en turbo. Och jag vet som sagt vad för lite om din bil, så du får ha överseende med mina "höftskott". Men berätta mer om styrsystemet etc. etc. så kanske du får mer exakta råd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-18 22:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Fekzen höll väl på med omprogrammeringar av BMW?
Men det var ett tag sedan han postade något på forumet.
viewtopic.php?t=4023

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-19 00:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
tobba__90 skrev:
vet inte exakt vilken fakta du vill ha? men motor styrdonet är siemens motronic ms41.0


Motronic är ett varumärke som Bosch använder för de flesta "moderna" motorstyrsystem, det är uteslutet att de namnet skulle få användas på ett Siemenssystem. Däremot kan det mycket väl tänkas att en del av de komponenter som syns i motorrummet (t ex spridare eller diverse givare) är tillverkade av Siemens även om det är Bosch som är systemleverantören.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-19 00:21 
Offline

Blev medlem: sön 12-03-18 00:06
Inlägg: 6
torbjorn skrev:
tobba__90 skrev:
vet inte exakt vilken fakta du vill ha? men motor styrdonet är siemens motronic ms41.0


Motronic är ett varumärke som Bosch använder för de flesta "moderna" motorstyrsystem, det är uteslutet att de namnet skulle få användas på ett Siemenssystem. Däremot kan det mycket väl tänkas att en del av de komponenter som syns i motorrummet (t ex spridare eller diverse givare) är tillverkade av Siemens även om det är Bosch som är systemleverantören.


Bilagor:
motor styrdon.png
motor styrdon.png [ 12.06 KiB | Visad 10098 gånger ]
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-19 08:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tillåt mig misstänka att den som ligger bakom den där tabellen har fått något om bakfoten.
Vad står på insprutningsstyrdonets typskylt?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-19 11:00 
Offline

Blev medlem: sön 12-03-18 00:06
Inlägg: 6
Motor styrdonet har en etikett med simens och även stämplad med motronick har haft ur boxen och kollat

torbjorn skrev:
Tillåt mig misstänka att den som ligger bakom den där tabellen har fått något om bakfoten.
Vad står på insprutningsstyrdonets typskylt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-19 13:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Skumt. Många andra källor anger att den där bilen ska ha Siemens MS41 eller MS42, utan att nämna något om Motronic. Se t ex tabellerna i slutet av www.obitasia.com/manual/OBIT_Engine_man ... tem_en.doc .
När Siemens motorstyrsystem ska förses med något namn, så brukar de heta saker i stil med Simos eller Simtec.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-19 20:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
528i
E39
M52/B28
96-->
Bosch Motronic MS41.1 (OBD-II)

Från http://www.bimmerboard.com/forums/posts/93519

Men
BMW E36 / M52B20 engine, Motronic motor control, with Siemens MS41.0 ECU.

Från http://www.race-technology.com/forum/vi ... b860889e0e

Mera
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/628241

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-19 23:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad står i BMW:s egen dokumentation (verkstadshandböcker, självstudiehäften etc)?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011