Tja, har läst en hel del på denna sidan och fått en hel del idéer inför konverteringen av min B230F som nu har gått ca 500 mil efter helrenovering.
Fick en idé i jan då jag hade haft min 245GLE en månad att bygga om den till E85 drift då jag tröttnade att stå vid pumpen och se tankpumpen äta upp varenda kvarvarande krona på kontot varje gång.
Började söka på nätet och fann denna sida som har gett en hel del goda råd och idéer så tänkte dela med mig av mina erfarenheter och lösningar under min konvertering.
Grunden är som sagt en B230F med LH2.4 sprutet.
Började med att riva motorn, fick vev, stakar, kolvar, svänghjul och främre remhjul balanserad via broders jobb.
Motorn tvättades ur helt från gammal oljeslam och allt gjordes rent, blocket målades i Biltemas blåa bromsoksfärg "för tankarna på den blå E85 pumpen
".
Måste säga att jag blev helnöjd med färgen trotts att det är biltema, snabbtorkande, väl täckande och väldigt väldigt tålig, inte tagit nån som helst skada av värme eller oljespill.
Nåväl,, receptet på min motor blev efter en del forskande på denna sida, original block med nya lager och kolvringar.
En standard 530 topp planad 3mm med inslipade ventiler och VX3 kam.
Polvänd svänghjulsgivare, +3graders förställd tändning och moddad tändbox för ytterligare +6graders förställd tändning.
Kylfläkt demonterad och 850 elfläkt med omkapad kåpa monterad, perfekt passform på en 240 kylare rätt i original skruvhål.
Motorn monterades sedan ihop och det sattes i orangea 850 T5 spridare, nya tändstift och tänddelar.
!!Ska dock tilläggas att vid planing över 2+mm så rekomenderas att en fordkamrem användas som har 1 kugg mindre för att slippa en satans massa svordommar vid kamrems montering, blir för litet spel för spännhjulet att jobba med!!
Efter monteringen så kördes oljetrycket upp innan montering av tändstiften, sedan hoppade den igång ganska omgående.
Första veckan va den lite segstartad då det va runt -12-15 ute och jag hade inte tänkt ut hur ja skulle göra en kallstart än, men var aldrig så att jag behövde va orolig att den skulle bli ståendes med dött batteri.
(MS Paint bild nedan gjord i all hast OBS!!!! har förväxlat platsen på stift 87 och 87A!!!! ***Motståndet och den rena signalkabeln ska byta plats, nr30 och det inre 87A är ledat vid 0 läge och det yttre nr87 är ledat när reläet slår till, kablarna och numren stämmer men stift 87A sitter innerst och 87 ytterst på reläet***)
Kallstarten blev sedan bestående av en återfjädrande tryckknapp, i mitt fall en OD knapp från en M46 växelknopp som monterades bakifrån via ett borrat hål i choke-täckplasten på v-sida, ett motstånd på ca 20kOhm ihoplött av Claes Ohlsons resistorsats.
Detta drogs sedan via ett växlande relä med ström från säkringshållaren via knappen till nr85, jord ut på nr86.
Sedan drogs kabel nr13 från LH2.4 styrboxen skarvad till nr30, sedan drogs givarsidans del av kabel till nr13 till nr87 A och en kabel till nr87 med 20kOhm motståndet till givarkabel nr13,, därav blir effekten att givarsignalen från kabel nr13 går igenom reläet via nr87 A ifrån givaren igenom reläet och ut igenom nr30 till styrboxen,, vid knapptryck så tvingas signalen ist gå igenom 20kOhm motståndet in i nr87 och ut i nr30 till styrboxen vilket ger en fetare blandning vid kallstart.
Gjorde en mätning på 0.1 Ohm genom de extra kablarna, reläet och det lilla extra motståndet spelar 0 roll i signalen från givaren vid 0 läget på kallstarts kopplingen
Så summa sumarum blev en motorn som startat utan problem under senvintern, har inte varit mer än ca -15 sen den blev klar men inget malande eller flera startförsök, går som en klocka på ren E85, gick igenom besiktningen utan höjda ögonbryn (dock liten anmärkan på avgasvärdena vilket är förståligt då jag stod och väntade +1 timme på att komma in och katalysatorn kylts av och gick i ca 30 sek vid inkörningen).
Förbrukningen hamnade på ca 1.2 blandad körning med automatlåda, har i skrivande stund bytt till en 5 petad manuell låda vilket sänkte förbrukningen till 1.1 blandad körning och jag är ingen söndagsåkare.
Så efter allt jag läst om skräckexempel med krånglande spridare, kallstartsproblem, hög bränsleförbrukning och felkoder så är jag helnöjd med detta recept, varken haft igenkläggade spridare, startsvårigheter, felkoder (med T5 spridarna), exploderad bränsletank, havererad motor och gud vet allt man hört och läst, bara fått en bil med ett himla gott vrid, ork och styrka mot original bensinare som man dessutom kan åka in och tank på macken med ett leende istället för ångest
Även en liten notis, jag har varken grenrörsplåt, förvärmingssysten eller liknande kvar då ja avskyr allt sånt där plåtskrot i motorrummet, bland det värsta jag vet med vibrerande plåt å trassliga rör som ska va ivägen.
Kan tillägga att en ny topp är på G som ska planas 4,5mm vilket enligt uppgift ska ge ca 14.5 i komp och sänka förbrukningen ytterligare, även ställbart kamdrev för att kompensera planingen, siktar på under liten så är jag helnöjd med min gamle skrutt sen
Så får återkomma med mer info om det senare.
Ska även tillägga att felkoder för lambdan råkade även jag ut för när jag gjorde ett test med de vita 16v spridarna från 740GLT, vilket gav mycke slitna fingertoppar och förlust av hår efter allt kliande,, innan jag fick fram att de gav aningen för lite soppa som resulterade i lambda-felkod tack vare för mager blandning,, satte i T5 spridarna igen och vips, problemet ur världen.
Så ville bara dela med mig av min erfarenhet av E85 som 27-årig nybörjare då jag aldrig ens haft kontakt med det bränslet för 4 månader sen,, och nu väntar en likadan komplett drivlina till min gamla 245 -76 originalpärla, dock med automat då det är en bil värd att bara glida i
och sedan förmodligen hjälpa broder med konvertering av hans 245GL -88 och farsan med hans 745GLT 16v -88b, det blir dock enklare konverteringar, med spridarbyte och lite databox mixtrande.
Så hoppas någon har hjälp eller finner tips av detta inlägget
är det någon som har nån fråga så kan ja försöka besvara den så gott jag kan och har erfarenhet av.
Mvh Silver