Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: ons 12-04-11 03:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Det är lätt att blanda ihop enheterna. Speciellt som den nya "EU-standarden" att ange bränsleförbrukningen är liter per 100km.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: ons 12-04-11 09:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
I Finland har de "alltid" talat om liter på 100 km. Undrar om vårt l/mil beror på vårt bruk av mil? Finnarna talar bara om km.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: ons 12-04-11 11:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
"Undrar om vårt l/mil beror på vårt bruk av mil?"

Så är det säkert. En bekant som ofta MC-semestrar ute i Europa, påpekar att där "ute" använder man bara kilometer. Och vägskyltar m.m skrivs ju alltid i kilometer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: mån 12-04-16 21:58 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 08:59
Inlägg: 6
Jaha, lite mer "blandad" körning och "E65" så är jag uppe på 10,5L/100km... Kallstarter och kortkörning verkar påverka förbrukningen mycket mera med etanol än motsvarande bensin... 9 mil ToR via essingeleden är nog ganska etanolvänliga så länge det inte är för mycket köer... Men helgkörning (kort / stadstrafik etc) är sämre...

Bilen går iallafall bra på etanol (om den "mår" bra är svårt att veta än) och jag fick tipset att kolla på Amul-värdet i färddatorn, om pumpen börjar tveka eller filtret sätter igen kommer systemet vilja feta på blandingen och höja Amul (multiplikativ berikning tror jag det är) och just nu ligger jag mellan -200 och +200 vilket betyder +/-2%.

Det jag nu funderar på är utspädningen av olja som sägs kunna ske vid kallstarter och om T7 motorns komplexa och bristfälliga vevhusventilationskonstruktion kan må sämre av etanoldrift. Borde vara värt att kolla status på alla backventiler (det oavsett om man bara kör på bensin). Har iallafall en uppgraderad vevhusvent på min bil. Den bästa infon om detta har jag hittat här, http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml - rätt skött håller nog en saabmotor "tillräckligt länge", men att hålla koll på oljenivån och oljebytesintervallet är vitalt.

Påverkar etanol oilsludge?
Sotet borde minska? Positivt isåfall... Sätter inte igen kolvringarna?
Utspädningen av oljan borde öka? Negativt? Eller spelar det ingen roll, förångas etanolen?

Sen är det nog att göra det lätt för sig att analysera såhär pass enkelt. Om inte SAAB (och andra tillverkare med liknande problem) själva hittade problemet med oilsludge i sina tester så vore det otroligt om man direkt kunde se att det påverkas av etanol (om inte något är helt galet).

På ett annat forum rekommenderades att ta ned oljesumpen och kolla att det ser ok ut "nerifrån" och att oljesilen är ren och fin. Frågan är om etanolen löser upp ev slude och det i sin tur leder till problem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: tis 12-04-17 10:49 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Citat:
Utspädningen av oljan borde öka? Negativt? Eller spelar det ingen roll, förångas etanolen?

Etanolen förångas långsammare och vid högre temperatur än bensin. Om man bara kör korta turer med mycket kallstarter så blir oljan utspädd. Men kör du längre turer så förångas etanolen och du ska kunna köra på oljan lika länge som med bensin. Vissa bilmärken har olika bytesintervall beroende på körsätt, bilen känner av och säger till när det är dags för service.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: ons 12-04-18 10:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Utan att ha full koll på SAABs problem med oilsludge, så vill jag hävda att olja mår bättre i en etanolmotor än i en bensinmotor.
Man får bara komma ihåg att saker o ting ändras drastiskt om man misshandlar bilen och bara hänger sig åt kortkörningar kombinerat med många kallstarter.
De kortare bytesintervallerna för vissa etanolbilar kommer ifrån det faktum att en biltillverkare alltid måste tänka på värsta fallet, därför såg man det som en billig garanti, ja om inte även en extra inkomst för eftermarknadsavdelningen, att rekommendera kortare bytesintervall.
Kunderna accepterar det också om de räknar in hur mkt billigare deras körning blir totalt sett.

Själv byter jag olja mer sällan nu än med bensin, när jag ser hur ny oljan ser ut efter några tusen mil på ren E85..
Inget sot o lägre temperaturer rent generellt än med bensindrift, det kan inte skada en motorolja!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: ons 12-04-18 20:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
erikn skrev:
Etanolen förångas långsammare och vid högre temperatur än bensin. Om man bara kör korta turer med mycket kallstarter så blir oljan utspädd.


Jag håller inte med, etanol kan inte späda ut oljan eftersom olja och etanol inte blandas, etanol och olja kan bara bli en emulsion (sludge/majonäs) som liksom olja och vatten flyter på oljan och hamnar under påfyllnadslocket mm. Etanol kokar redan vid 78°C så om/när motorn blir varm nog förångas det och leds som ånga tillbaka in i motorn via vevhusventilationen och förbränns.

Bensin blandas utmärkt med oljan och späder ut den vilket gör att oljans viskositet sänks och oljefilmen försvagas. De flyktigare bensinkomponenter har låg kokpunkt och förångas när oljan blir varm men de tyngre delar förångas inte för än vid 200°C, hälften av beståndsdelen av bensin har en kokpunkt över 100°C vilket gör att en del av bensinen aldrig "kokas" bort ens när motorn blivit genomvarm. Att oljan späds ut med bensin gör också att man inte ser någon oljeförbrukning eftersom oljan allt eftersom ersätt av de bensin vilket gör det extra lömskt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: tis 12-05-01 09:07 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Utan att ha full koll på SAABs problem med oilsludge, så vill jag hävda att olja mår bättre i en etanolmotor än i en bensinmotor.
Man får bara komma ihåg att saker o ting ändras drastiskt om man misshandlar bilen och bara hänger sig åt kortkörningar kombinerat med många kallstarter.
De kortare bytesintervallerna för vissa etanolbilar kommer ifrån det faktum att en biltillverkare alltid måste tänka på värsta fallet, därför såg man det som en billig garanti, ja om inte även en extra inkomst för eftermarknadsavdelningen, att rekommendera kortare bytesintervall.
Kunderna accepterar det också om de räknar in hur mkt billigare deras körning blir totalt sett.

Själv byter jag olja mer sällan nu än med bensin, när jag ser hur ny oljan ser ut efter några tusen mil på ren E85..
Inget sot o lägre temperaturer rent generellt än med bensindrift, det kan inte skada en motorolja!

Oljan i sig mår bra, det är tillsatserna i oljan som oljetillverkarna inte garanterar att de håller lika länge som på bensindrift. På enT7-motor så anser jag att oljebyte varje vår är av nöden tvunget oavsett bensin eller etanol. Dessutom om man köper finolja på rätt ställen så kommer man undan rätt bra i pris och bytesintervallen är ändå rätt så normala för oljebyten.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: tis 12-05-01 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Utan att ha full koll på SAABs problem med oilsludge, så vill jag hävda att olja mår bättre i en etanolmotor än i en bensinmotor.
Man får bara komma ihåg att saker o ting ändras drastiskt om man misshandlar bilen och bara hänger sig åt kortkörningar kombinerat med många kallstarter.
De kortare bytesintervallerna för vissa etanolbilar kommer ifrån det faktum att en biltillverkare alltid måste tänka på värsta fallet, därför såg man det som en billig garanti, ja om inte även en extra inkomst för eftermarknadsavdelningen, att rekommendera kortare bytesintervall.
Kunderna accepterar det också om de räknar in hur mkt billigare deras körning blir totalt sett.

Själv byter jag olja mer sällan nu än med bensin, när jag ser hur ny oljan ser ut efter några tusen mil på ren E85..
Inget sot o lägre temperaturer rent generellt än med bensindrift, det kan inte skada en motorolja!

Oljan i sig mår bra, det är tillsatserna i oljan som oljetillverkarna inte garanterar att de håller lika länge som på bensindrift. På enT7-motor så anser jag att oljebyte varje vår är av nöden tvunget oavsett bensin eller etanol. Dessutom om man köper finolja på rätt ställen så kommer man undan rätt bra i pris och bytesintervallen är ändå rätt så normala för oljebyten.

J.K Nilsson


På en motor man vill skona, och med lite högre trimmningsgrad så byter jag också på hösten innan avställning. Har också hittat Mobil1 till vettigt pris :-) Vill ngn köpa så kan jag ordna det via min firma..
Har du ngn länk till de där påståendena från oljetillverkarna?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab OG9-3 BioPower
InläggPostat: tis 12-05-01 19:29 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Har du ngn länk till de där påståendena från oljetillverkarna?

Inte nu, läste det i någon referens som "Saabjohan" på Saabturboklubbes forum lade fram för några år sedan.

Men Mobil1 ja tack, PM.ar :P

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011