Hej igen!
Efter att ha kört med enbart större spridare ett tag så tröttnade jag på det usla bottendrivet som man får med den metoden och gav mig fan på att göra det ordentligt från grunden!
Nedan följer en beskrivning på hur jag gjorde!
Utrustning:
T5 databox, förslagsvis från en 900 2.0T
Motorkabelhärva från 900 2.0T 94-98
T5 tändkasett (röd)
Vevaxelgivare för T5-system (från 900 2.0T eller valfri 9000 efter 94)
Tändstift, NGK BCPR6ES-11 eller NGK BCPR7ES-11
Tomgångsmotor från 900 2.0T
Spjällhuslägesgivare från 2.0T
Lambdasond med 4 trådar
Insugslufttemperatur givare (tog min från en 900 2.0T)
Elschema över Bosch-systemet och Trionic 5 systemet
Röda 431-spridare (är kanske inte nödvändigt, men det är alltid skönt med marginaler, men tänk då på att anpassa mjukvaran efter dessa då 9000 2.3i har blå 432-spridare)
Sedan behövs såklart ny mjukvara. Jag fick hjälp med detta, men vi utgick från 900 2.0T och ersatte bränsle och tändmapparna från en 9000 2.3i. På detta så körde vi en vanlig automatiskt E85-konvertering i T5suite på filen.
Att riva ut kabelhärvan är inga problem och görs på under timmen. Inne i bilen passar nya boxen i hållaren bolt on, och kabelhärvan kopplas in i befintliga kontakter. Ute i motorrummet kan det bli lite bökigare. En hel del kontakter stämmer inte överens så det blir en hel del skarvande med skarvhylsor som bör täckas med krympslang. Tänk på att koppla kablarna rätt (det är här ett elschema nästan är ett måste för att koppla rätt då färgerna skiljer sig mellan de olika systemen.
Insugslufttemperaturgivaren placerade jag i kåpan ovanför insuget. Borra hål med 8 mm borr och gänga sedan i givaren.
Vevaxelgivaren måste bytas då den gamla ger en annan signal vilket gör bilen i stort sett omöjlig att starta utan rätt givare.
Jag valde att klippa kablarna från oljetryckskontakten, laddregulatorn osv bara för att det är så jävligt att komma åt. Dessa skarvades ihop sedan. Kablarna från tändspolen m.m som har med gamla tändsystemet att göra är bara låta vara.
Kabeln som går till magnetventilen på nya kabelmattan är bara låta ligga.
På med nya stiften och tändkasetten och montera tillbaka allt så är det bara att tuta och köra!
Med denna setup blir det ett helt annat bottendriv och klös i maskinen!
Fördelaren går att plocka bort, men då får man plugga hålet. Går att plocka från vilken annan turbo-kärra som helst, men jag kommer köpa nytt från saab. Det är del nr 26 och 27 man behöver. Art-nr på dessa är: 9135211 och 7519143