Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-07-09 02:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Jag har en BMW M50B25 vanos som jag konverterat med spridare från en M3:a. Har bredbandslambda (med mätare för bensin) och den visar AFR runt 14. Den går alltså lite fett. Allt funkar fint och den går bra och startar lätt.
Det jag undrar över är om jag bör byta tändstiften till någon annan sort eller om det inte spelar någon större roll?
Jag kör nu med NGK BKR6EK som är originalstiften till motorn.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-09 13:45 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
If your wideband lambda gauge shows AFR 14,0 then it means lambda value approx. 0,95. Stoichometric is lambda =1 and for gasoline it is AFR 14,7. For E85 (15% gasoline) stoich AFR is approx. 9,76 which means still lambda value =1. At the moment you are running littlebit rich because lambda value is 0,95 (AFR for E85 approx. 9,3).
You did not specified is it rich through all closed-loop. I would recommend leaner mixture at low rpm and engine load conditions (cruising) because using E85 results much higher torque.
My personal experience shows no much spark plug difference if engine is at operation temperature but HUGE difference on cold start and cold engine drive-away when E85 as fuel is used. The best plugs were PULSTAR but I think BRISK is also good.
Some SAAB models use spark plugs also as detonation determination sensors so only recommended by manufacturer spark plugs could be used.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-05 16:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Har bytt tändstift nu till BKR6EQUP som är ett fyrelektrodstift. Det rekommenderas av BMW även till lite äldre motorer.
Har skruvat åt en jordkabel också som det blixtrade lite om. Bilen går hur fint som helst och AFR ligger och pendlar runt 14,8-14,9 för det mesta nu.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011