Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-02-12 16:46 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Jag undrar vart i lagen det står att det är fullt lagligt att köra på ett annat bränsle i en bensinmotor (t.ex diesel och E85)?
Jag har sökt och sökt och sökt men hittar det inte i lagen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-12 17:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Var det står överlåter jag åt någon annan. Kanslisvenska och byråkratiskt språk är inte så lätt. Det finns många och långa dokument, men om du börjar med Sveriges Riksdag och begränsar dig till sökning mellan 2006 och 2011 så tror jag att du kommer i närheten. Du hittar i alla fall motioner i ärendet. Jag tror att du kan komma fram till något som liknar en lag. Lämpliga sökord torde vara alternativbränsle eller biobränsle.
Kanske det blir lättare om du söker på Trafikverkets sidor? Dom är ju på något sätt mera direkt berörda eller "part i målet".
Sedan kan det ju vara så här också att det står ingenstans om det ändå inte finns något förbud. Alltså: Lagen kan ju innehålla allt som är förbjudet, medan det som är tillåtet behöver man inte skriva ner för det behövs ju inte påtalas på något vis.


Senast redigerad av nyfiken tis 13-02-12 18:40, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-12 18:20 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
nyfiken skrev:
Var det står överlåter jag åt någon annan. Kanslisvenska och byråkratiskt språk är inte så lätt. Det finns många och långa dokument, men om du börjar med Sveriges Riksdag och begränsar dig till sökning mellan 2006 och 2011 så tror jag att du kommer i närheten. Du hittar i alla fall motioner i ärendet. Jag tror att du kan komma fram till något som liknar en lag. Lämpliga sökord torde vara alternativbränsle eller biobränsle.
Kanske det blir lättare om du söker på Trafikverkets sidor? Dom är ju på något sätt mera direkt berörda eller "part i målet".
Sedan kan det ju vara så här också att det står ingenstans om det ände inte finns något förbud. Alltså: Lagen kan ju innehålla allt som är förbjudet, medan det som är tillåtet behöver man inte skriva ner för det behövs ju inte påtalas på något vis.


Jag har frågat bilprovingen om det gör något om man har t.ex diesel 50% i tanken om det går igenom om miljövärderna är OK.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011