Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: fre 13-04-05 12:04 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
nyfiken skrev:
Det finns ju enkla tändgnistprovare på Biltema, en sorts "penna" med en lampa i. Den håller man mot en tändkabel, man behöver inte öppna eller lossa något. Om det kommer en gnistpuls så blinkar en lampa i pennan. Den kostar bara ett par tjugolappar.
Om du har gnista hela tiden men motorn ändå stannar så måste ju felet ligga i bränsledelen.
Inför den här felsökningen krävs det att ni är två, en som håller i pennan och en som håller i startnyckeln.
Har ni funderat över någon annan konverteringsmetod? T.ex en Piggyback? Det kanske går bättre.


Det funkar ju med orginal spridarna som sitter i. Vi har inte hällt i etanol ännu men den borde ju starta med bensin bara?



Att den startar och sedan dör kan säkerligen bero på att ni bara kör bensin i systemet. Det brukar nämligen kunna tända till, men sen fullkomligt öser ju systemet in sås om du har 40% större spridare. Då kommer du dränka motorn och den surar ner sig


Jo iförsig, de märkliga är att det funkade på min 850. Hursom ska jag testa rengöra spridarna en gång sen prova det förgående skrev om att koppla ur spridarna. Men hur är det med sånt, sprutar han in när motorn går runt eller sprutar in när nyckeln är i läge 2 som pumpen?



Spridarna går först när motorn dras runt. Detta brukar triggas av nån tändsignal, tex från en vevaxelgivare som bekräftar för bilen att "ny snurrar motorn, så nu måste du öppna spridarna".

Det kan också vara idé att skruva ur tändstiften för att se hur motorn ser ut i förbränningrummet, och då även torka stiften om de är dyngsura

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: fre 13-04-05 23:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
nyfiken skrev:
Det finns ju enkla tändgnistprovare på Biltema, en sorts "penna" med en lampa i. Den håller man mot en tändkabel, man behöver inte öppna eller lossa något. Om det kommer en gnistpuls så blinkar en lampa i pennan. Den kostar bara ett par tjugolappar.
Om du har gnista hela tiden men motorn ändå stannar så måste ju felet ligga i bränsledelen.
Inför den här felsökningen krävs det att ni är två, en som håller i pennan och en som håller i startnyckeln.
Har ni funderat över någon annan konverteringsmetod? T.ex en Piggyback? Det kanske går bättre.


Det funkar ju med orginal spridarna som sitter i. Vi har inte hällt i etanol ännu men den borde ju starta med bensin bara?



Att den startar och sedan dör kan säkerligen bero på att ni bara kör bensin i systemet. Det brukar nämligen kunna tända till, men sen fullkomligt öser ju systemet in sås om du har 40% större spridare. Då kommer du dränka motorn och den surar ner sig


Jo iförsig, de märkliga är att det funkade på min 850. Hursom ska jag testa rengöra spridarna en gång sen prova det förgående skrev om att koppla ur spridarna. Men hur är det med sånt, sprutar han in när motorn går runt eller sprutar in när nyckeln är i läge 2 som pumpen?



Spridarna går först när motorn dras runt. Detta brukar triggas av nån tändsignal, tex från en vevaxelgivare som bekräftar för bilen att "ny snurrar motorn, så nu måste du öppna spridarna".

Det kan också vara idé att skruva ur tändstiften för att se hur motorn ser ut i förbränningrummet, och då även torka stiften om de är dyngsura



Fick igång det:) Vet inte var det var men den hoppa igång till slut. Vet att ni alla säger att de är ofarligt att köra på Etanol, även om bensin också har sin negativa sida.

Innan jag börjar köra helt på Etanol nu så vad är era tips på vägen? Kanske köra 70% etanol och 30% bensin även om E85 innehåller 15% bensin. Då folk säger att man ska köra vart 5:e tank på bensin men märkte redan nu hur dåligt han gick med dom här spridarna och orkar inte byta spridare vart 5:e tank.


Läst en hel del om andra erfarenheter, men det mesta inom att köra etanol är mest rykten, faktan med inga källor alls förutom "min kompis bil gick sönder pga etanol" men till 99% kan dom inte säga vad som gått sönder eller hur och då kan dom ju inte veta att de är etanolen som gjort det. Hur många gånger har inte en 2 takts motor gått sönder pga bensin eller överhuvudtaget bil motorer?

Läs lite här:

http://www.vibilagare.se/node/36241

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-04-09 08:37 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Vad jag förstår det som så är det egentligen ingen på forumet som rek endast spridarbyte (?)
Brukar väl bara spridare och BTR
Eller en signalbox.

Signalboxen så går det iaf ändra till bensindrift enkelt ( var 5e tank)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-04-09 09:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Glöm det där med var 5e tank.
Det är desinformation i syfte att få folk att tro att E85 är ett problemdrivmedel som man helst ska akta sig för.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-04-09 23:47 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Bara tuta och köra på, att köra var 5:e tank bensin behövs knappast!

Är man "orolig" för kladd i spridarna så är det ju bara ta bort spridarna i samband med service och göra rent dessa om det behövs :)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-05-09 18:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Har kört ett tag nu och märker inte direkt någon skillnad mellan att åka på bensin o etanol(förutom att den drar något mer), så de är ju posetivt. Den bara går och går :lol:

Men har tänkt på en sak, har pratat med en några som har konverterat sina bilar till etanol.

Dom tycker att jag kör med för små spridare men borde inte bilen gå dåligt då?
Dom berättar vad som kan hända om jag kör på för små spridare och att motorn kan skadas rejält om det är så.
Hur vet jag att jag kör med rätt spridare?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-05-09 22:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Njaaa. Nu har jag inte läst hela tråden från början, men vi måste nog reda ut lite. Större spridare är en av fyra vanliga konverteringsmetoder. Dom andra tre är en bränsletrycksregulator som ger mer mottryck i fuelrailen och mer bränsle i dom befintliga spridarna. Sedan finns metoden med en Piggyback, en elektronisk dosa som förlänger spridarpulserna och ger mer bränsle. Det har skrivits mycket om den metoden här på forumet. Och till sist att mappa om styrdatorn så att den ger mer bränsle.
Man kan ju också ha några kombinationer av dom här metoderna, men om bilen går bra och avgasvärdena är inom gränserna (Lambda 1) så finns det väl knappast någon anledning till mer konvertering?
Vilken metod har du valt?
Det som vanryktena vanligtvis säger är skadligt handlar nog om att bilen skulle gå magert, alltså en mager bränsleluftblandning. Men då borde din motorlampa tändas långt innan det har blivit någon kris i det fallet. Om du känner till någon bilverkstad med en sympatisk och etanolvänlig personal så kan du ju åka dit och be att få avgasvärdena testade. Om allt är OK så kan du "sova gott om natten". Något elände kommer knappast att drabba din bil som inte går att hänvisa till vanligt slitage av ålder och miltal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: fre 13-05-10 00:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
nyfiken skrev:
Njaaa. Nu har jag inte läst hela tråden från början, men vi måste nog reda ut lite. Större spridare är en av fyra vanliga konverteringsmetoder. Dom andra tre är en bränsletrycksregulator som ger mer mottryck i fuelrailen och mer bränsle i dom befintliga spridarna. Sedan finns metoden med en Piggyback, en elektronisk dosa som förlänger spridarpulserna och ger mer bränsle. Det har skrivits mycket om den metoden här på forumet. Och till sist att mappa om styrdatorn så att den ger mer bränsle.
Man kan ju också ha några kombinationer av dom här metoderna, men om bilen går bra och avgasvärdena är inom gränserna (Lambda 1) så finns det väl knappast någon anledning till mer konvertering?
Vilken metod har du valt?
Det som vanryktena vanligtvis säger är skadligt handlar nog om att bilen skulle gå magert, alltså en mager bränsleluftblandning. Men då borde din motorlampa tändas långt innan det har blivit någon kris i det fallet. Om du känner till någon bilverkstad med en sympatisk och etanolvänlig personal så kan du ju åka dit och be att få avgasvärdena testade. Om allt är OK så kan du "sova gott om natten". Något elände kommer knappast att drabba din bil som inte går att hänvisa till vanligt slitage av ålder och miltal.


Har bara bytt spridare, från spridare 0280150779 till 0280150431 (Bosh).

Men ända sen jag börja köra etanol så har bilen börjat ryka mycket vitt när den är kall men det försvinner när bilen blir varm(vatten försvinner men pumpen läcker, ska byta det nästa månad, men de försvinner inte mer vatten nu än då)

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: fre 13-05-10 07:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
OskarJ skrev:
Dom tycker att jag kör med för små spridare men borde inte bilen gå dåligt då?
Dom berättar vad som kan hända om jag kör på för små spridare och att motorn kan skadas rejält om det är så.
Hur vet jag att jag kör med rätt spridare?


Risken för motorskador pga mager bränsleblandning är en egenhet som ENDAST förekommer när man kör på bensin och liknande bränslen. Och även då föreligger risken bara vid mycket stora effektuttag, dvs stort gaspådrag samtidigt med högt varvtal under en längre tid.
Anledningen till detta är redan utredd i många andra trådar på forumet. En del klent dimensionerade motorer är nämligen beroende av extra kylning från förångning av bränslet när de belastas hårt. Och bensin har så pass dåliga kylande egenskaper att man måste tillföra en "onödigt" fet bränsleblandning för att få någon nämnvärd kylande effekt. E85 kyler betydligt bättre (formellt säger man att det bränslet har en större förångningsentalpitet), vilket i praktiken innebär att den magraste E85/luft-blandning som det överhuvudtaget går att få motorn att gå på kyler motorn bättre än den fetaste bensin/luft-blandning som är praktiskt användbar.
I sammanhanget bör man också komma ihåg att bränslen som redan är i gasform (LNG, LPG, gengas m fl) när de blandas med luften och tillförs till motorn inte har någon kylverkan alls, oavsett om blandningen är mager eller fet.

På en bil med så pass "modernt" motorstyrsystem som en Volvo 850 kan du som sagt lita på att motorelektronikvarningslampan tänds i god tid om systemet börjar närma sig de gränser för lambdaregleringen som konstruktörerna har valt att sätta. Vill du vara ännu mer på den säkra sidan kan du läsa av felkoder då och då för att kolla att det inte börjar dyka upp några sådana som verkar ha med felaktig bränsleblandning att göra. Jag vet inte om det finns någon möjlighet på en 850 att få ut ett värde på hur mycket lambdaregleringen måste korrigera i genomsnitt, men det skulle i så fall också kunna vara intressant. På modernare bilar med OBD-II kallas det LTFT, Long term fuel trim.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: fre 13-05-10 08:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En fråga i sammanhanget: Det finns ju lambdamätare till överkomligt pris, t.ex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32257/
Det finns fler på marknaden. Men en sådan skulle väl i alla fall ge en fingervisning om hur det fungerar. Den är visserligen inte graderad i siffror, men har ett "godkänt" läge och två lägen, över och under marginalerna.
Det kunde ju vara en billig investering (om den räcker till?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: fre 13-05-10 10:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En sån där lambdamätare är bortkastade pengar om bilen ändå har lambdareglering. Då kan man lita på att man får felkod och, en tid senare, tänd motorelektronikvarningslampa, så snart lambdaregleringen inte längre klarar att korrigera. Och fram till dess går det inte att läsa ut av lambdavärdet var inom reglerområdet systemet arbetar, det går alltså inte att via lambdamätaren få reda på att man är nära ett gränsvärde. Denna information måste man som sagt plocka ut ur motorstyrsystemet på något annat sätt - t ex via OBD-kontakten och LTFT-värdet på en modern bil eller i form av ett spänningsvärde som talar om aktuell regleravvikelse på de gamla analoga motorstyrsystemen LU-jetronic, K-lambda, KE-jetronic m fl.

Jag skulle tro att det går att få ut en motsvarighet till LTFT även ur de äldre digitala motorstyrsystemen som t ex Volvo har använt, men tyvärr finns det inte vidare bra dokumenterat. Helt klart är att t ex LH 2.4 och en del äldre versioner av Motronic, som ju "officiellt" bara stöder enkla blinkfelkoder, även har ett diagnossnitt som hårdvarumässigt stämmer med OBD-II. Det finns också rutiner i programvaran för att aktivera microcontrollerns serieport, men tyvärr verkar överföringsprotokollet inte följa någon känd standard. Förmodligen vore det hela ganska lätt utrett om man kan intressera någon programmerare som är van vid 8051-assembler för problemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: fre 13-05-10 13:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
torbjorn skrev:
En sån där lambdamätare är bortkastade pengar om bilen ändå har lambdareglering. Då kan man lita på att man får felkod och, en tid senare, tänd motorelektronikvarningslampa, så snart lambdaregleringen inte längre klarar att korrigera. Och fram till dess går det inte att läsa ut av lambdavärdet var inom reglerområdet systemet arbetar, det går alltså inte att via lambdamätaren få reda på att man är nära ett gränsvärde. Denna information måste man som sagt plocka ut ur motorstyrsystemet på något annat sätt - t ex via OBD-kontakten och LTFT-värdet på en modern bil eller i form av ett spänningsvärde som talar om aktuell regleravvikelse på de gamla analoga motorstyrsystemen LU-jetronic, K-lambda, KE-jetronic m fl.

Jag skulle tro att det går att få ut en motsvarighet till LTFT även ur de äldre digitala motorstyrsystemen som t ex Volvo har använt, men tyvärr finns det inte vidare bra dokumenterat. Helt klart är att t ex LH 2.4 och en del äldre versioner av Motronic, som ju "officiellt" bara stöder enkla blinkfelkoder, även har ett diagnossnitt som hårdvarumässigt stämmer med OBD-II. Det finns också rutiner i programvaran för att aktivera microcontrollerns serieport, men tyvärr verkar överföringsprotokollet inte följa någon känd standard. Förmodligen vore det hela ganska lätt utrett om man kan intressera någon programmerare som är van vid 8051-assembler för problemet.



Kör på 100% E85 och inga lampor har tänds än så länge och kollade idag, har inga felkoder heller.

Men tycker ni att spridaren jag har på är stor nog eller är för stora?

Orginal spridarna flöder i 199.7 cc/min 143 grams/min 3 bars

dom jag har på nu flödar på:
350 cc/min 250 grams/min 3 bars

Filmade:

Kolla här https://www.youtube.com/watch?v=6zZQo4y-OY8

är det normalt?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: fre 13-05-10 18:01 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:

Kör på 100% E85 och inga lampor har tänds än så länge och kollade idag, har inga felkoder heller.

Men tycker ni att spridaren jag har på är stor nog eller är för stora?

Orginal spridarna flöder i 199.7 cc/min 143 grams/min 3 bars

dom jag har på nu flödar på:
350 cc/min 250 grams/min 3 bars

Filmade:

Kolla här https://www.youtube.com/watch?v=6zZQo4y-OY8

är det normalt?



Du flödar alltså 74% mer....tokfett bör den ju gå nu! Du länkade ett par andra spridare tidigare (0280150785) och dessa flödar 315 cc/min....och det var då jag rekommenderade dig röda Saab-spridare!

Du har alltså inte fått felkod än? Ditt system måste helt klart jobba långt ut i adaptionsregistret nu om den inte tänts. Hur som haver lär du knappast gå magert, snarare tvärt om ;) Hur mycket sås drar den per mil nu?

Att den ryker sådär kan min också göra om den stått still länge med hög luftfuktighet, eller om det har varit väderomslag från någon plusgrad till svinkallt! När den är varmkörd (du har värmt bort all kondens ur avgaset) så skall det inte ryka alls med nuvarande väderläge....

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: lör 13-05-11 00:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:

Kör på 100% E85 och inga lampor har tänds än så länge och kollade idag, har inga felkoder heller.

Men tycker ni att spridaren jag har på är stor nog eller är för stora?

Orginal spridarna flöder i 199.7 cc/min 143 grams/min 3 bars

dom jag har på nu flödar på:
350 cc/min 250 grams/min 3 bars

Filmade:

Kolla här https://www.youtube.com/watch?v=6zZQo4y-OY8

är det normalt?



Du flödar alltså 74% mer....tokfett bör den ju gå nu! Du länkade ett par andra spridare tidigare (0280150785) och dessa flödar 315 cc/min....och det var då jag rekommenderade dig röda Saab-spridare!

Du har alltså inte fått felkod än? Ditt system måste helt klart jobba långt ut i adaptionsregistret nu om den inte tänts. Hur som haver lär du knappast gå magert, snarare tvärt om ;) Hur mycket sås drar den per mil nu?

Att den ryker sådär kan min också göra om den stått still länge med hög luftfuktighet, eller om det har varit väderomslag från någon plusgrad till svinkallt! När den är varmkörd (du har värmt bort all kondens ur avgaset) så skall det inte ryka alls med nuvarande väderläge....


så vilka spridare borde jag köra på?

Den drar runt 1,5-2 liter milen nu och gasresponsen är inte direkt bra:P

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: lör 13-05-11 09:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
OskarJ skrev:

så vilka spridare borde jag köra på?

Den drar runt 1,5-2 liter milen nu och gasresponsen är inte direkt bra:P


Har du läst av felkoder och kollat att det inte dyker upp några sådana?

Går den bra på tomgång och delgas? Fungerar övergång från tomgång vid mycket försiktigt gaspådrag bra?

Svarar den bättre på gaspådrag om du inte gasar till fullgas utan bara gasar tvärt t ex från tomgång till 3/4 gaspådrag? På en del 90-tals bensinbilar förekommer det att fullgasanrikningen är för kraftig för E85 så att motorn nästan surar ner sig på fullgas efter en konvertering. Ett bra exempel på detta är Fords 1,8 l Zetec-E -motorer från mitten av 90-talet.

Kolla att den verkligen lambdareglerar under alla normala driftförhållanden genom att mäta spänningen från lambdasonden under körning. Normalt ska den pendla mellan 0 och 1 V några gånger per sekund , om den ständigt ligger på 1 V är blandningen för fet och om den ständigt ligger på 0 V är blandningen för mager. Fet blandning är fullt normalt vid fullgas och/eller kall motor, mager blandning är normalt bl a vid motorbromsning.
Om spänningen svävar obestämt kring 0,5 V utan att pendla tydligt så är förmodligen lambdasonden trasig. Vissa slags lambdasondsfel kan också medföra att den lägger sig på 0 V.

Tänk på att i och med att lambdaregleringen är adaptiv så kan man bli lurad av hur systemet beter sig direkt efter att man har gjort någon ändring. Om man har gjort någonting som kan påverka bränsleblandningen eller reparerat ett fel så bör man radera felkoder och genomföra en adapteringskörcykel innan man börjar fundera på om det blev en förbättring eller inte.
Om du inte hittar några specifika uppgifter om körcykel som gäller för just din bil så kan du prova med standardkörcykeln för gamla Bosch-system:
Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm.
Stäng av, starta om omedelbart utan att röra gasen. Låt den gå på tomgång två minuter utan att någonsin röra gasen och stäng av igen. Starta om omedelbart och ta en provtur. Under provturen ska du köra minst en minut med konstant gaspådrag och konstant hastighet minst 70 km/h. Kolla efter körcykeln att det inte har dykt upp några felkoder från vare sig insprutnings- eller tändsystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011