Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Etanolkonverting.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6782
Sida 8 av 8

Författare:  J.K Nilsson [ sön 13-08-11 14:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

torbjorn skrev:
Men jag har inte sett några pålitliga uppgifter om att något system från annan leverantör skulle uppföra sig på det sättet.

Finns i SAAB Trionic 5. En mapp som man själv kan välja vilket gaspådrag som ska generera i bränsleavstängning vid gående startmotor.

J.K Nilsson

Författare:  OskarJ [ mån 13-08-12 21:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

aryan skrev:
Vad tråkigt, men det är inte altid "kört" när kamremmen går av. Om inga ventiler slagit in i kolven så är det bara att sätta dit en ny kamrem.

Annars kan det räcka med att renovera/byta topen, då kan du passa på att plana topen (höja kompressionen) då utnytjar motorn etanolens höga oktantal bättre och får motorn bättre verkningsgrad.

/Aryan

Ps Hur många mil hade gamla kamremmen gått?


Som tur är hade en släkting en likadan motor löst, så fick köpa den billigt och han byter även ut motorn, han ska ha 3000:- för motorn ink bytet.

Det värsta med den här motorn är att han tickar väldigt(då menar jag ventilerna inte spridarna) min gamla gjorde det men denna ännu högre så det blir väll en liten "renovering" ändå med ventillyftare.


Köpte den förra året, då sa ägaren att han hade bytt kamrem för 2000 mil sedan och jag har bara högst kört 1000 mil sedan dess.

Författare:  OskarJ [ fre 13-08-23 14:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Ännu värre nyheter, toppen/topppackningen har gått på den här motorn. Någon som känner någon som kan renovera toppar?

Testades o provtrycka kylsystemet på verkstan då vatten försvinner och motorn rycker enormt mycket vitt och oljan börjar redan efter 20 mil bli grå geggig.

Helt otrolig tur jag har med bilen.

Författare:  Peter [ ons 13-12-11 11:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Gällande den typen (091B) av bränslevärmare som man även för egen del oftast enkelt eftermonterat bättre begagnande. Som riktigt är mycket effektiv som driftsäker.

Den jag nu har sittandes i egna micran och ja den får plats i motorrummet i den redan trånga utrymmet värmer upp motorn till nära på driftstemperatur inklusive kupé på runt 15-20 minuter. Om så det är 15 minus ute. Detta drivs med utan som helst problem av ett litet 45Ah batteri!

Visserligen har den bilen endast 4,5 liter kylvatten volym så är ventilkåpan ljummen efter den tiden. Har annars ett visst "lager" av reservdelar till denna typen.

Författare:  OskarJ [ ons 13-12-11 23:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Peter skrev:
Gällande den typen (091B) av bränslevärmare som man även för egen del oftast enkelt eftermonterat bättre begagnande. Som riktigt är mycket effektiv som driftsäker.

Den jag nu har sittandes i egna micran och ja den får plats i motorrummet i den redan trånga utrymmet värmer upp motorn till nära på driftstemperatur inklusive kupé på runt 15-20 minuter. Om så det är 15 minus ute. Detta drivs med utan som helst problem av ett litet 45Ah batteri!

Visserligen har den bilen endast 4,5 liter kylvatten volym så är ventilkåpan ljummen efter den tiden. Har annars ett visst "lager" av reservdelar till denna typen.


låter intressant, vad heter en sådan och var kan det köpas?

Författare:  torbjorn [ tor 13-12-12 06:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

OskarJ skrev:
Peter skrev:
Gällande den typen (091B) av bränslevärmare som man även för egen del oftast enkelt eftermonterat bättre begagnande. Som riktigt är mycket effektiv som driftsäker.

Den jag nu har sittandes i egna micran och ja den får plats i motorrummet i den redan trånga utrymmet värmer upp motorn till nära på driftstemperatur inklusive kupé på runt 15-20 minuter. Om så det är 15 minus ute. Detta drivs med utan som helst problem av ett litet 45Ah batteri!

Visserligen har den bilen endast 4,5 liter kylvatten volym så är ventilkåpan ljummen efter den tiden. Har annars ett visst "lager" av reservdelar till denna typen.


låter intressant, vad heter en sådan och var kan det köpas?


De där värmarna har sålts under olika varumärken, bl a Ardic och Volvo Flygmotor. Sitter ofta monterade i Volvo från 90-talet men har även använts av t ex Renault. Ska man köpa en begagnad sådan värmare bör man se till att man får plocka loss den själv ur bilvraket så man slipper t ex klippta kabelstammar eller att något vitalt tillbehör saknas. Tänk på att de finns i både bensin- och dieselutförande. På bilar där värmaren är fabriksmonterad är det vanligt att den inte har någon egen styrelektronik utan alla de funktionerna sköts av någon annan styrenhet som redan finns i bilen.

Men det finns ju också många andra vattenvärmande bensinvärmare, t ex Webasto och Eberspächer.

Författare:  nyfiken [ tor 13-12-12 16:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Ett par tillägg: Värmaren heter just 091B, eller D, för diesel. Den tillverkades av Volvo Flygmotor. Dom hade även tidigare en egen avdelning för bil och båtvärmare. Då hette produkterna Ardic. Senare blev det enbart Volvo Flygmotor. Ännu senare, för 10 - 15 år sedan köpte Ebersprächer hela konstruktionen och tillverkningen av 091B och D. Dom har alltså service och reservdelar, om det skulle behövas?
Och Volvo Flygmotor i sig själv finns inte längre kvar som det var tidigare.
Det är viktigt som Torbjörn skrev, se till att du får med dig ALLT till värmaren, kablar och styrenhet, både bränslepump och cirkulationspump, tidur, termostater och eventuella reläer när du plockar ur någon donatorbil på skroten. Klipp inga kablar. På Volvoforum Jag rullar, kan du läsa många trådar om denna värmaren.

Författare:  OskarJ [ tor 13-12-12 22:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Aha ok, letar efter sådan nu, varit nere på några skrotar och frågat men inge resultat ännu. Den går sjukt bra på etanol även om mätaren visar lite sjuka siffror, den drar 0,9 landsväg och 1,15 stadskörning(om man går efter bränsleförbruknings mätaren). Men det tror jag inte på då den hade en liknande förbrukning på bensin på ett ungefär 0,85 landsväg och något över litern stadskörning.

Det sjuka är att (tror det är) lambda lampan som lyser på en kompis 850 hela tiden när han kör sin nu på etanol men den har inte lyst en ända gång på min.

Jag som ungdom vill ju köra med lite grovare avgassystem och sportluftfilter så bilen låter gött.

Men tänkte höra med er, något som kan vara en negativ inverkan på etanolkörningen?

Författare:  torbjorn [ fre 13-12-13 06:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Sportluftfilter är definitivt INTE att rekommendera på en bil med LMM av varmtråds- eller varmfilmstyp, som jag antar att du har. Det brukar leda till att man får byta LMM ofta.
Sen har väl 850:n termostatstyrd luftförvärmning? Den är absolut nödvändig för att bilen ska gå bra på E85, och den bör inte tas bort.

Lita inte på att allt är i ordning bara för att motorelektronikvarningslampan (lambdalampan på Volvo-språk) håller sig mörk, utan läs av felkoder regelbundet för att se vad som eventuellt är på gång.

Författare:  OskarJ [ lör 13-12-14 23:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

torbjorn skrev:
Sportluftfilter är definitivt INTE att rekommendera på en bil med LMM av varmtråds- eller varmfilmstyp, som jag antar att du har. Det brukar leda till att man får byta LMM ofta.
Sen har väl 850:n termostatstyrd luftförvärmning? Den är absolut nödvändig för att bilen ska gå bra på E85, och den bör inte tas bort.

Lita inte på att allt är i ordning bara för att motorelektronikvarningslampan (lambdalampan på Volvo-språk) håller sig mörk, utan läs av felkoder regelbundet för att se vad som eventuellt är på gång.


Inga felkoder fanns:)

Har tänkt byta till 2,5" rör och till denna http://www.ebay.com/itm/STAINLESS-STEEL-SS-EXHAUST-HEADER-MANIFOLD-94-97-VOLVO-850-GLT-S70-V70-2-4-5CYL-/181084173788?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo%7CModel%3A850%7CSubmodel%3AGLT&hash=item2a297535dc&vxp=mtr

Något som kan påverka motorn negativt om man kör på etanol?

Författare:  aryan [ sön 13-12-15 14:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

OskarJ skrev:
torbjorn skrev:
Sen har väl 850:n termostatstyrd luftförvärmning? Den är absolut nödvändig för att bilen ska gå bra på E85, och den bör inte tas bort.


Har tänkt byta till 2,5" rör och till denna http://www.ebay.com/itm/STAINLESS-STEEL-SS-EXHAUST-HEADER-MANIFOLD-94-97-VOLVO-850-GLT-S70-V70-2-4-5CYL-/181084173788?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo%7CModel%3A850%7CSubmodel%3AGLT&hash=item2a297535dc&vxp=mtr

Något som kan påverka motorn negativt om man kör på etanol?


Luftförvärmningen (från avgas-grenröret) bör du alltså se till att ha kvar.

Sida 8 av 8 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/