Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-11-23 22:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: ons 13-02-27 10:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
1.3 är dessutom ett snitt över året, på sommaren kyler inte etanol "för mkt" så då blir det ofta bättre förbrukningssiffror än under vintern om man inte gör något för att minska överkylningen då.
Man kan t.ex förvärma bränslet med en vvx mot kylvattnet till kupevärmen.
Man bör också föröska använda motorvärmare så ofta det går.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: ons 13-02-27 11:04 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
karlmb skrev:
1.3 är dessutom ett snitt över året, på sommaren kyler inte etanol "för mkt" så då blir det ofta bättre förbrukningssiffror än under vintern om man inte gör något för att minska överkylningen då.
Man kan t.ex förvärma bränslet med en vvx mot kylvattnet till kupevärmen.
Man bör också föröska använda motorvärmare så ofta det går.



Fast på vintern har man ju 25% BF95 i etanolen vilket kompenserar lite

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: ons 13-02-27 13:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Echonator skrev:
karlmb skrev:
1.3 är dessutom ett snitt över året, på sommaren kyler inte etanol "för mkt" så då blir det ofta bättre förbrukningssiffror än under vintern om man inte gör något för att minska överkylningen då.
Man kan t.ex förvärma bränslet med en vvx mot kylvattnet till kupevärmen.
Man bör också föröska använda motorvärmare så ofta det går.



Fast på vintern har man ju 25% BF95 i etanolen vilket kompenserar lite


Inte mkt tycker jag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-02-28 05:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
karlmb skrev:
Echonator skrev:
karlmb skrev:
1.3 är dessutom ett snitt över året, på sommaren kyler inte etanol "för mkt" så då blir det ofta bättre förbrukningssiffror än under vintern om man inte gör något för att minska överkylningen då.
Man kan t.ex förvärma bränslet med en vvx mot kylvattnet till kupevärmen.
Man bör också föröska använda motorvärmare så ofta det går.



Fast på vintern har man ju 25% BF95 i etanolen vilket kompenserar lite


Inte mkt tycker jag.



Bytte spridare igår och tanka i 20 liter E85 för att sedan prova, jag lät den stå på tomgång tills den blev varm(tills fläkten hoppa igång) den gick jätte dåligt första 2-3km sedan gick den skit bra, den känns märkligt nog piggare nu än innan.

Men lambda lampan började lysa(det har den gjort innan) men inte på ett tag nu. Ska kolla koderna senare.

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-02-28 08:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6007
Ort: Hindås
Du måste köra runt en del för att den ska hinna adaptera sig och släcka lampan. Kanske någon dag iaf.
Helt normalt att den känns piggare!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-02-28 14:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
karlmb skrev:
Du måste köra runt en del för att den ska hinna adaptera sig och släcka lampan. Kanske någon dag iaf.
Helt normalt att den känns piggare!


Ok:)

Hur enkelt är det att etanol registrera en bil?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-02-28 16:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1963
Ort: 08- och Småland
Det är en hel del byråkrati med det. Några har försökt, men bara något fåtal har lyckats om man skall tro vad som har skrivits i media. Här kan du läsa om några som lyckades, men dom kör dock inte på etanol: http://www.vedbil.se/
Det krävs bl.a ett avgasintyg (som naturligvis måste visa rätt värden) och utfört på en motorprovare, en så kallad rullande landsväg. Detta lär vara mycket dyrt. Sedan skall man ha några intyg på vissa ingående detaljer, bl.a bränsleslangar.

Har man en nyare bil, max 5 år, så kan man vända sig till ett par firmor, bl.a biltrimfirman BSR i Växjö. Dom är certifierade för att konvertera bilar till miljöbilar. Om det förra var dyrt för en privatperson, så blir det här ännu dyrare.
Bara för information kan du läsa mer här: http://sv.bsr.se/ Det finns några till som du hittar i länksamlingen om du bläddrar i rullgardinsmenyerna här på startsidan.

Fabriksfärdiga FFV-bilar har ju funnits ett antal år nu så om man har seriösa avsikter med ett miljöbilsregistrerat fordon, så är det säkert enklare och billigare att köpa en begagnad. Kolla på t.ex Kvarndammen, http://www.kvd.se/ där får man ett hum om prisbilden. Det är visserligen lite nyare bilar, runt 3 år (f.d. tjänstebilar), men det förekommer nog någon äldre också ibland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-04-02 17:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Vi bytte spridare på en kompis 850 med dom saab spridarna min bil går bra med. Men hans bil tänder bara till och inget annat händer, så vi prova dom spridarna som funkar på min bil och hans 850 tänder bara fortfarande...

Några idéer vad det kan vara för fel?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-04-02 18:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1963
Ort: 08- och Småland
Det finns ju enkla tändgnistprovare på Biltema, en sorts "penna" med en lampa i. Den håller man mot en tändkabel, man behöver inte öppna eller lossa något. Om det kommer en gnistpuls så blinkar en lampa i pennan. Den kostar bara ett par tjugolappar.
Om du har gnista hela tiden men motorn ändå stannar så måste ju felet ligga i bränsledelen.
Inför den här felsökningen krävs det att ni är två, en som håller i pennan och en som håller i startnyckeln.
Har ni funderat över någon annan konverteringsmetod? T.ex en Piggyback? Det kanske går bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-04-02 21:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
nyfiken skrev:
Det finns ju enkla tändgnistprovare på Biltema, en sorts "penna" med en lampa i. Den håller man mot en tändkabel, man behöver inte öppna eller lossa något. Om det kommer en gnistpuls så blinkar en lampa i pennan. Den kostar bara ett par tjugolappar.
Om du har gnista hela tiden men motorn ändå stannar så måste ju felet ligga i bränsledelen.
Inför den här felsökningen krävs det att ni är två, en som håller i pennan och en som håller i startnyckeln.
Har ni funderat över någon annan konverteringsmetod? T.ex en Piggyback? Det kanske går bättre.


Det funkar ju med orginal spridarna som sitter i. Vi har inte hällt i etanol ännu men den borde ju starta med bensin bara?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: ons 13-04-03 11:31 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
nyfiken skrev:
Det finns ju enkla tändgnistprovare på Biltema, en sorts "penna" med en lampa i. Den håller man mot en tändkabel, man behöver inte öppna eller lossa något. Om det kommer en gnistpuls så blinkar en lampa i pennan. Den kostar bara ett par tjugolappar.
Om du har gnista hela tiden men motorn ändå stannar så måste ju felet ligga i bränsledelen.
Inför den här felsökningen krävs det att ni är två, en som håller i pennan och en som håller i startnyckeln.
Har ni funderat över någon annan konverteringsmetod? T.ex en Piggyback? Det kanske går bättre.


Det funkar ju med orginal spridarna som sitter i. Vi har inte hällt i etanol ännu men den borde ju starta med bensin bara?



Att den startar och sedan dör kan säkerligen bero på att ni bara kör bensin i systemet. Det brukar nämligen kunna tända till, men sen fullkomligt öser ju systemet in sås om du har 40% större spridare. Då kommer du dränka motorn och den surar ner sig

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: ons 13-04-03 18:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4759
Ort: Sundsvall
Om nu motorn har surat ner sig, så prova att lossa elanslutningarna från samtliga spridare och starta i det läget. Om motorn då börjar komma igång på den bensin som redan finns i cylindrar och insugningsrör, så koppla snabbt in spridarna innan den stannar.
Du kan också prova att ersätta motortempgivaren med ett motstånd på ca 300 ohm för att lura styrdonet till att motorn är varm och inte behöver någon kallstartanrikning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-04-04 14:01 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Nu vet jag inte hur Volvo fungerar, men på Ford Flexifuel så går inte spridarna alls om man trycker gasen i botten när man drar på startmotorn. Så det kan vara värt att testa det och sedan släppa gasen helt när den tänder

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tor 13-04-04 18:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4759
Ort: Sundsvall
Echonator skrev:
Nu vet jag inte hur Volvo fungerar, men på Ford Flexifuel så går inte spridarna alls om man trycker gasen i botten när man drar på startmotorn. Så det kan vara värt att testa det och sedan släppa gasen helt när den tänder


Den funktionen finns inte bara på Flexifuel utan vad jag vet på alla bilar med Fords EEC-IV eller EEC-V motorstyrsystem. Men jag har inte sett några pålitliga uppgifter om att något system från annan leverantör skulle uppföra sig på det sättet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: fre 13-04-05 07:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
nyfiken skrev:
Det finns ju enkla tändgnistprovare på Biltema, en sorts "penna" med en lampa i. Den håller man mot en tändkabel, man behöver inte öppna eller lossa något. Om det kommer en gnistpuls så blinkar en lampa i pennan. Den kostar bara ett par tjugolappar.
Om du har gnista hela tiden men motorn ändå stannar så måste ju felet ligga i bränsledelen.
Inför den här felsökningen krävs det att ni är två, en som håller i pennan och en som håller i startnyckeln.
Har ni funderat över någon annan konverteringsmetod? T.ex en Piggyback? Det kanske går bättre.


Det funkar ju med orginal spridarna som sitter i. Vi har inte hällt i etanol ännu men den borde ju starta med bensin bara?



Att den startar och sedan dör kan säkerligen bero på att ni bara kör bensin i systemet. Det brukar nämligen kunna tända till, men sen fullkomligt öser ju systemet in sås om du har 40% större spridare. Då kommer du dränka motorn och den surar ner sig


Jo iförsig, de märkliga är att det funkade på min 850. Hursom ska jag testa rengöra spridarna en gång sen prova det förgående skrev om att koppla ur spridarna. Men hur är det med sånt, sprutar han in när motorn går runt eller sprutar in när nyckeln är i läge 2 som pumpen?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011