Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-05-14 17:11 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Just ja du har ju fem burkar... För att vara nya spridare så är det helt okey pris. Jag hade dock siktat på begagnade av ekonomiska skäl :)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-20 21:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
Just ja du har ju fem burkar... För att vara nya spridare så är det helt okey pris. Jag hade dock siktat på begagnade av ekonomiska skäl :)


väldigt svårt o hitta dom här spridarna... Försökt hitta begagnade men hittar inga..

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-20 21:56 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Just ja du har ju fem burkar... För att vara nya spridare så är det helt okey pris. Jag hade dock siktat på begagnade av ekonomiska skäl :)


väldigt svårt o hitta dom här spridarna... Försökt hitta begagnade men hittar inga..



Snarare väldigt lätta att hitta, och billiga. Hittar du på blocket är det ju kanske 200-300 kr

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19879106

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: lör 13-08-03 22:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Just ja du har ju fem burkar... För att vara nya spridare så är det helt okey pris. Jag hade dock siktat på begagnade av ekonomiska skäl :)


väldigt svårt o hitta dom här spridarna... Försökt hitta begagnade men hittar inga..



Snarare väldigt lätta att hitta, och billiga. Hittar du på blocket är det ju kanske 200-300 kr

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19879106



Tack!!!! Nu går den så j*vla mkt bättre, gas responsen känns sjukt bra nu. Känner absolut inte någon skillnad emot bensin. :lol:


Men snart är det vinter tyvärr och vill förbereda mig. Såg att någon posta hur man skulle göra men förståd den inte(jag verkar vara en idiot :roll:), någon som har en bild guide hur man kan göra för att den ska starta på vintern med?

Med tanke på vintern är det 25% bensin i etanolen, måste jag byta spridare på vintern igen?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: sön 13-08-04 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu har jag inte detaljstuderat hela tråden pga opålitlig och långsam internetuppkoppling, men vilken av bilarna är det frågan om nu?

Rent allmänt kan man säga att skillnaden mellan E85 av sommar- och vinterkvalitet inte är större än vad skillnaden mellan olika tillverkningspartier av samma kvalitet kan vara, och det bör inte vara några problem för lambdaregleringen att korrigera för skillnaden i bensinhalt om du inte ligger mycket nära endera gränsen för reglerområdet. Om du har möjlighet att läsa av "fuel trim" -värdena via ett OBD-uttag eller något liknande, så kan de säga en hel del om huruvida du ligger rätt. LTFT (long term fuel trim) bör stabilisera sig på mindre än ± 10 % efter någon timmes sammanhängande landsvägskörning, men vid stadstrafik, småkörningar etc kan värdet tillfälligt avvika mer utan att det är något fel.

Beträffande kallstartlösningar så är ju den absolut enklaste och bästa lösningen att använda motorvärmare. Har man inte möjlighet till detta så bör man gärna själv prova vad den aktuella bilen har för kallstartegenskaper i konverterat skick innan man börjar spåna på några åtgärder. Ofta är problemen faktiskt som störst i svenska sommartemperaturer, dvs då det i stort sett inte alls behövs någon kallstartanrikning på bensin. Vintertid verkar det inte vara sträng kyla som är det största problemet utan snarare när det är riktigt fuktigt väder. Det brukar aldrig vara några problem med kallstart om bilen bara har stått 3-4 timmar, utan det är först när den har stått och kallnat t ex en hel arbetsdag eller över natten som det kan behövas åtgärder.
För att i nödfall få igång en bil som är omöjlig när det är kallt så brukar det fungera bra med startgas.
Annars är den vanliga lösningen att använda s k kallstartmotstånd, dvs ett motstånd som kopplas in i serie med motortempgivaren för att lura styrsystemet att motorn är kallare än den verkligen är, samt en strömbrytare för att koppla förbi motståndet när motorn har startat. Det finns många trådar om detta på forumet. Observera dock att det finns en del udda motorstyrsystem (bl a på Renault och Volvo 400-serie) där kallstartmotståndet istället måste läggas parallellt med motortempgivaren.
Moderna piggybacksystem brukar ha en inbyggd kallstartfunktion, så om man har ett sådant behöver man inte bekymra sig om kallstartproblemen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: sön 13-08-04 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
torbjorn skrev:
Nu har jag inte detaljstuderat hela tråden pga opålitlig och långsam internetuppkoppling, men vilken av bilarna är det frågan om nu?

Rent allmänt kan man säga att skillnaden mellan E85 av sommar- och vinterkvalitet inte är större än vad skillnaden mellan olika tillverkningspartier av samma kvalitet kan vara, och det bör inte vara några problem för lambdaregleringen att korrigera för skillnaden i bensinhalt om du inte ligger mycket nära endera gränsen för reglerområdet. Om du har möjlighet att läsa av "fuel trim" -värdena via ett OBD-uttag eller något liknande, så kan de säga en hel del om huruvida du ligger rätt. LTFT (long term fuel trim) bör stabilisera sig på mindre än ± 10 % efter någon timmes sammanhängande landsvägskörning, men vid stadstrafik, småkörningar etc kan värdet tillfälligt avvika mer utan att det är något fel.

Beträffande kallstartlösningar så är ju den absolut enklaste och bästa lösningen att använda motorvärmare. Har man inte möjlighet till detta så bör man gärna själv prova vad den aktuella bilen har för kallstartegenskaper i konverterat skick innan man börjar spåna på några åtgärder. Ofta är problemen faktiskt som störst i svenska sommartemperaturer, dvs då det i stort sett inte alls behövs någon kallstartanrikning på bensin. Vintertid verkar det inte vara sträng kyla som är det största problemet utan snarare när det är riktigt fuktigt väder. Det brukar aldrig vara några problem med kallstart om bilen bara har stått 3-4 timmar, utan det är först när den har stått och kallnat t ex en hel arbetsdag eller över natten som det kan behövas åtgärder.
För att i nödfall få igång en bil som är omöjlig när det är kallt så brukar det fungera bra med startgas.
Annars är den vanliga lösningen att använda s k kallstartmotstånd, dvs ett motstånd som kopplas in i serie med motortempgivaren för att lura styrsystemet att motorn är kallare än den verkligen är, samt en strömbrytare för att koppla förbi motståndet när motorn har startat. Det finns många trådar om detta på forumet. Observera dock att det finns en del udda motorstyrsystem (bl a på Renault och Volvo 400-serie) där kallstartmotståndet istället måste läggas parallellt med motortempgivaren.
Moderna piggybacksystem brukar ha en inbyggd kallstartfunktion, så om man har ett sådant behöver man inte bekymra sig om kallstartproblemen.


Nu pratar vi om Volvo 850in. Har inte motorvärmare tillgänglig då jag jobbar ute på landet där det är knappt parkeringar:P, att starta den på morgonen är inga problem för mig då den står i värmegarage, men de är att starta den efter en arbetsdag när den stått ute i 8-11 timmar.

Har bara bytt spridare så jag har ingen kallstartsfunktion. Såg det med motortempgivaren, ska söka hur man kopplar senare.

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: sön 13-08-04 22:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
På 8-11 tim brukar motorn sällen hinna bli så kallt att den inte går att starta.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: sön 13-08-04 23:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
aryan skrev:
På 8-11 tim brukar motorn sällen hinna bli så kallt att den inte går att starta.


Jo iförsig men ändå, ifall jag måste ställa bilen någonstans blandannat på helger då man inte har den direkt i garage.

När man pratar om motortempgivare menar ni då denna?

Har felkod på den sedan länge(försökt få bort koden men den bara kommer tillbax) och den ska bytas snarast ändå.

Bild

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-08-05 08:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du har säkert fått höra det tidigare, men det finns ju bränsledrivna motor- och kupévärmare. En ny kostar många tusen men på skrotarna finns dom till mer överkomligt pris. Volvo Flygmotor 091B var en pålitlig modell som var monterad med modellspecifik monteringssats.
Om du avser att behålla bilen framöver kan det kanske vara något? Och den fungerar lika bra på E85, T.o.m bättre eftersom det sotar mindre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-08-05 08:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
nyfiken skrev:
Du har säkert fått höra det tidigare, men det finns ju bränsledrivna motor- och kupévärmare. En ny kostar många tusen men på skrotarna finns dom till mer överkomligt pris. Volvo Flygmotor 091B var en pålitlig modell som var monterad med modellspecifik monteringssats.
Om du avser att behålla bilen framöver kan det kanske vara något? Och den fungerar lika bra på E85, T.o.m bättre eftersom det sotar mindre.


Intressant, aldrig hört talas om sådant.

Svår att koppla in eller?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-08-05 11:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Njaaaäääeee...
Eftersom det är en helt fungerande sats om man tar en från en annan 850, så får man allt som behövs. Kablar och kontakter finns och kopplas på befintliga anslutningar. Kort sagt, bara att plugga in. Men riktigt så enkelt kanske det inte är. Lite får man nog "krypa runt" i bilen för att få den och kablarna på plats.
Den värmaren 091B är lite speciell. Den värmer ingen luft som gamla tiders kupévärmare gjorde. Den värmer bara kylvattnet, men det ingår en cirkulationspump som gör att varmvattnet går igenom kupévärmeelementet. En styrenhet ser till att fläkten snurrar och värmer kupén. Naturligtvis värms motorn också.

Om du skulle hitta en sådan på skroten, så se till att du får med förutom själva värmaren, cirkulationspumpen (som är slangmonterad), en styrenhet för hela värmesystemet, ett tidur, en bränslepump, en termostat (det blir bara omkring 22°C i kupén och det räcker) och hela kabelstammen med kontaktdon och eventuella reläer etc. etc.
Det är möjligt att det skulle fungera enbart styrt av ett tidur, men jag vet för lite detaljer om det.

Här är en bild som jag har lånat från Bildelsbasen, en postorder/näthandel på internet som säljer begagnade bildelar.
Bilden visar endast själva värmaren. Inga slangar och man har t.o.m klippt kablarna. :evil: Den är ungefär 30 - 40 cm lång.
Bild
I 850 har jag läst att den är avsedd att monteras framför ena bakhjulet!!! Men det kanske fungerar bra? Värmaren är välkänd och pålitlig. Egentligen är det numera Ebersprächer som har köpt hela konceptet av Volvo och tagit över den för omkring 10 år sedan. Men skulle man ha problem med den så är den så pass välkänd att vilken bilelektriker som helst vet vad som gäller för den.
Naturligtvis finns det några andra fabrikat också att välja på, men denna värmaren har jag goda erfarenheter av och eftersom den var framtagen av Volvo, så borde den vara perfekt för Volvo.


Senast redigerad av nyfiken mån 13-08-05 14:51, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-08-05 13:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Ja värmaren på bilden är ju långt ifrån komplett, och i princip bara skrot då kablarna har klippts. :roll:
Köper man en beg. så lär man se till så att den som har demonterat värmaren vet vad som ingår i en installation och hur prylarna hanteras!

Tyvärr så är det väldigt vanligt att vattenpumpen läcker, så den bör man nästan räkna med att behöva byta.
Flamvakten brukar också kunna lägga av eftersom det lätt kommer in fukt i den.

Bara för att skryta lite så kan jag nämna att jag har en GSM-styrd 091-B i vinterbilen. ;) Grymt smidigt att bara behöva skicka ett SMS eller ringa upp, så är bilen varm och go' med isfria rutor 15-20 minuter senare!
GSM-modulen jag använder har ett kontantkort som jag laddar på med en 50-lapp om året för att hålla det aktivt. Lätt värt det om jag säger så!..

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-08-05 14:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jo, cirkulationspumpen har ett eget kapitel. Nu är det så väl att den finns i fritidsbåthandeln till nästan 2/3 priset av vad Volvo tar som en regelrätt originalreservdel: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900
Detta är exakt samma pump som Volvo har monterat. (Jag har ett trasigt exemplar framför mig)
Så skulle du av någon anledning behöva köpa en ny pump, gå då till en fritidsbåtbutik.

Jag sökte pumpen i Volvos databas och hittar den i Engelskspråkiga upplagan (USA). Där tar dom 421 US $.
En dollar är mer än 6 kr. 6 x 4 = 24. Alltså mer än ~ 2 500 kr. + eventuell frakt och tull om man måste köpa från USA.
http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 14779.html
Jämför med båtbutikens 1800 kr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-08-05 15:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
OskarJ skrev:
aryan skrev:
På 8-11 tim brukar motorn sällen hinna bli så kallt att den inte går att starta.


Jo iförsig men ändå, ifall jag måste ställa bilen någonstans blandannat på helger då man inte har den direkt i garage.

När man pratar om motortempgivare menar ni då denna?

Har felkod på den sedan länge(försökt få bort koden men den bara kommer tillbax) och den ska bytas snarast ändå.

Bild



Det är givaren för motorstyrsystemet du ska ge dig på, INTE givaren för tempmätaren. Nu vet jag inte hur det är på just Volvo 850, men troligen har den givaren gänga M12x1,5 och ett fyrkantigt kontaktdon med två smala flatstift av samma typ som på spridare. D-format rundstiftskontaktdon som på din bild brukar Volvo bara använda på givare för instrumentändamål. Gänga M10x1 förekommer vad jag vet hos Volvo bara på de VAG-tillverkade dieselmotorerna i 200, 700 och 900-serien.

Förresten, har 850:n separata styrdon för insprutning och tändning (LH-jetronic + EZ-K) precis som 700- och 900-serien? I så fall bör du kolla vilket av de systemen som sätter felkod för tempgivaren eftersom det brukar vara separata givare, dock ofta fysiskt hopbyggda till en dubbelgivare. Jag har flera gånger varit med om att kabelfel har lett till felkoder för motortempgivare på 700- och 900-serierna, orsaken till detta har varit att isoleringen på ledningar inne i kabelstammen i motorrummet har förstörts av olja + värme under lång tid, Volvo använde tydligen kabel av en kvalitet som inte alls var oljebeständig under ett antal år på 80- och 90-talet, dessutom kan det hända att vassa kanter på skarvhylsor inne i kabelstammarna skaver sönder ledare i närheten. Enda åtgärden mot detta är att ta ur kabelstammen ur bilen, skära upp plastslangen runt den på misstänkta ställen, tvätta ren ordentligt från oljerester inne i kabelstammen och byta ut skadade ledare. Om man inte vill lägga ner så mycket arbete och bilen inte ska gå så många år till så kan man nöja sig med att isolera med eltejp på skadade ställen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-08-05 19:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
nyfiken skrev:
Njaaaäääeee...
Eftersom det är en helt fungerande sats om man tar en från en annan 850, så får man allt som behövs. Kablar och kontakter finns och kopplas på befintliga anslutningar. Kort sagt, bara att plugga in. Men riktigt så enkelt kanske det inte är. Lite får man nog "krypa runt" i bilen för att få den och kablarna på plats.
Den värmaren 091B är lite speciell. Den värmer ingen luft som gamla tiders kupévärmare gjorde. Den värmer bara kylvattnet, men det ingår en cirkulationspump som gör att varmvattnet går igenom kupévärmeelementet. En styrenhet ser till att fläkten snurrar och värmer kupén. Naturligtvis värms motorn också.

Om du skulle hitta en sådan på skroten, så se till att du får med förutom själva värmaren, cirkulationspumpen (som är slangmonterad), en styrenhet för hela värmesystemet, ett tidur, en bränslepump, en termostat (det blir bara omkring 22°C i kupén och det räcker) och hela kabelstammen med kontaktdon och eventuella reläer etc. etc.
Det är möjligt att det skulle fungera enbart styrt av ett tidur, men jag vet för lite detaljer om det.

Här är en bild som jag har lånat från Bildelsbasen, en postorder/näthandel på internet som säljer begagnade bildelar.
Bilden visar endast själva värmaren. Inga slangar och man har t.o.m klippt kablarna. :evil: Den är ungefär 30 - 40 cm lång.
Bild
I 850 har jag läst att den är avsedd att monteras framför ena bakhjulet!!! Men det kanske fungerar bra? Värmaren är välkänd och pålitlig. Egentligen är det numera Ebersprächer som har köpt hela konceptet av Volvo och tagit över den för omkring 10 år sedan. Men skulle man ha problem med den så är den så pass välkänd att vilken bilelektriker som helst vet vad som gäller för den.
Naturligtvis finns det några andra fabrikat också att välja på, men denna värmaren har jag goda erfarenheter av och eftersom den var framtagen av Volvo, så borde den vara perfekt för Volvo.


Bra förklarat till och med jag fattade haha!:D

Nej skämtosido så hur långt tid tar det för en sådan att göra en motor varm och hur mycket drar en sådan?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011