Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-09-16 09:51 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag vet att den samlade expertisen här förordar piggyback, men jag skulle vilja prova att konvertera med höjt bränsletryck.

Vi blandtankar idag vår Polo. 10 liter bensin och sedan resten E85, hamnar på mellan 30 och 45 liter. 75-80 % E85 alltså. Jag har provat att köra den två tankar i rad på ren E85, det går, men den är lite svagare och är grinig som bara den när den är kall.

Original BTR heter 0280160557 och är på 3.0 bar. Jag skulle vilja ha en exakt likadan som är 3.5 eller 4.0 bar, och bara byta ut. Men jag lyckas inte hitta någon när jag googlar. Finns det inte eller letar jag på fel ställe?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-16 12:07 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Tror att jag har hittat rätt nu. En 0280160587 som är på 3.8 bar.

Men jag hittar inga mått på vare sig originalet eller ersättaren. Någon som har tillgång till mer data som kan säga om den nya passar?

http://au.bosch-automotive-shop.com/en/ ... 4C806A37C8

/Erik

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-16 12:41 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Med tanke på att priset för BTR ligger på runt 1000 kr, får du piggyback för mindre peng samt bättre funktion. Men vill du nödvändigtvis ha en BTR så varsågod.

Mina (pirat) BTR konverteringar har suttit på returslangen, dvs orginal-BTR får vara kvar, och kommer öppna fullt då trycket i returslangen kommer överstiga orginalets öppningstryck. Betydligt enklare än att byta originalet. Dessutom väldigt enkelt att skruva ner extra-BTR:en till noll och på så sätt kunna köra med bensin om nöden uppstår.

Priset blir dessutom betydligt lägre än boch-varianten du tittar på.

Jag har två begagnade BTR:er om du är intresserad :oops:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-16 13:27 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Intresserad? Både ja och nej, har sådan BTR på ena volvon, och jag ville slippa extra slangar m.m. Nu har jag inte kollat var den sitter på Polon, men på Volvon sitter den ju föredömligt åtkomligt.

300 kr på skroten, ska se var man kan hitta en ny för bästa pris. Sitter på Mercedes, Smart och Ssang-Young vad jag har sett hittills. Men jag vet fortfarande inte om den passar. Vill ju inte köpa en på chans.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-16 14:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag är inte 100% säker men tror att måtten är likadana på alla Bosch btr som sitter i fuelrailen.

Här kan du se olika datasheets med mått http://www.bosch-motorsport.de/content/ ... l/2829.htm
t ex FPR mini 3,8 bar part number:0 280 160 616

http://www.bosch-motorsport.de/en-US/li ... 190155.pdf
Citat:
Connector supply Diam. 25 mm, O-ring
Connector reflow Diam. 9.15 mm, O-ring


Förut fanns det inlägg i forumet att man helt enkelt kan trycka ihopp toppen av en btr i ett skruvstäd (med en hylsa för att skydda underdelen?) för att höga bränsletrycket, det kostar ännu mindre…

Räcker det med 3,8 bar? Om originaltryck är 3 bar så ger 3,8 bar endast 12,5% större flöde (roten ur 3,8/3 ≈ 1,125).

Det innebär väll att Polon ska klara sig bra på 78% E85 utan konvertering om det ska räcka med 3,8 bar isf 3.0 bar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-16 15:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Med tanke på att priset för BTR ligger på runt 1000 kr, får du piggyback för mindre peng samt bättre funktion.


Det finns ifs billigare http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... tor-79741/

Citat:
Bränsletrycksregulator
I ett bränsleinsprutningssystem används en bränsletrycksregulator för att upprätthålla ett jämt tryck till spridarna. Denna bränsletrycksregulator är linjär (1:1) och jan justera trycket mellan 1–6 bar. Monteringsadapter medföljer.

399:-

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-16 15:21 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Javisst, men nu syftade jag på priset för den länkade BTR:en.

Har en billig och en dyr BTR. Med den billiga kom motorn lätt in i självsvängning, medan den dyra (malpassi) bara funkade.

300:- på skroten är ett bra pris, då kan inga piggyback konkurrera :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-16 17:11 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Citat:
Det innebär väll att Polon ska klara sig bra på 78% E85 utan konvertering om det ska räcka med 3,8 bar isf 3.0 bar.


Jag skrev det i första inlägget, att jag tankar just så mycket. Jag kan köra på bara E85 också, men då är den som sagt riktigt grinig kall och man känner att man saknar några hästar. Inte alls samma "klös", om man nu får använda det uttrycket om en Polo...

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011