Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Intermittenta motorstopp med äldre Flexitune II
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6928
Sida 1 av 1

Författare:  mbuhre [ tor 13-07-25 21:54 ]
Inläggsrubrik:  Intermittenta motorstopp med äldre Flexitune II

Hej! Länge sedan jag besökte forumet nu... tyvärr har jag drabbats av problem.

Vid två tillfällen, med 10-20 mil emellan, har motorn plötsligt tvärdött. Inga konstiga ljud eller förvarningar, inga särskilda förutsättningar, plötsligt bara avsomnad. Under stoppet fungerade all utrustning inklusive startmotor, allt lät normalt förutom att motorn inte visade minsta tecken på att starta. Efter att ha haft bilen avstängd under ett antal minuter fungerade sedan allt normalt igen och bilen kunde köras som vanligt.

Detta måste rimligen vara något centralt elektroniskt fel i tändnings- eller bränslesystemen och då är förstås min hemmalödda Flexitune II den främst misstänkta. Inga felkoder och inga glappkontakter runt Flexitunen. Vet ni om någon annan drabbats av liknande problem?

Ett stopp på våra moderna vägar (med dagens medtrafikanter) kan vara mycket obehagligt. Min hustru fick ett av stoppen på en 2+1-väg utan tillstymmelse till vägren, brant dike och passerande bilar i full fart...

Författare:  Volvo245GLT [ tor 13-07-25 22:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Intermittenta motorstopp med äldre Flexitune II

Hur beter sig varvräknaren då bilen "dör"? Fortsätter den att fungera eller dyker den ner på noll?

Jag har haft liknande problem, dock inte p.g.a. Flexitune.
Standardfel på 700/900 är dåliga och glappa lödningar i bränsle/systemreläet som är vitt och sitter i centralen bakom askkoppen.
Det svarta reläet på expansonskärlet i motorutrymmet kan också ställa till det när fukt och salt "käkar upp" ledarna på kortet inuti.
Reläet förser spridarna med ström.

Fel på svänghjulsgivaren är ganska vanligt också. Motorn rör ju på sig och tillslut så blir det avbrott i kabeln...

Glapp i elcentralen och säkringarna förekommer det med.. Kolla speciellt säkring nummer 1 efter tecken på varmgång i hållaren.

Kolla upp och löd om reläerna, eller för all del om någon lödning har blivit dålig i Flexitune.
Dyker varvräknaren så är det nästan garanterat givaren vid svänghjulet.

Författare:  mbuhre [ tor 13-07-25 23:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Intermittenta motorstopp med äldre Flexitune II

Oh tackar för snabbt svar!

Varvräknaren sjönk helt normalt, i takt med motorvarvtalet... precis som om man skulle ha trampat ur men hela vägen ner till noll förstås eftersom motorn var livlös. Och som sagt, detta har inträffat plötsligt vid två slumpmässiga tillfällen för att efter en stund vara som borttrollat igen. Idag gick bilen felfritt i sju mil. Om reläglapp kan yttra sig på detta sätt ska jag givetvis kolla upp det. Jag associerade snarare till åldrande komponenter i kombination med kitslig programvara men det kanske var helt fel.

Det är ju dessutom lite svårt att felsöka när man inte vet när det ska inträffa, och det varar så kort tid. Men reläerna kan jag ju titta på, de känns som rimliga felkällor om nu inte "glapp" borde yttra sig mer frekvent än vad jag sett hittills.

Författare:  GL [ lör 13-07-27 20:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Intermittenta motorstopp med äldre Flexitune II

Sliten bränslepump, dvs utslitna kol i pumpmotorn. Hände mig något liknande.

Författare:  mbuhre [ lör 13-07-27 21:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Intermittenta motorstopp med äldre Flexitune II

Har plockat ut bränslerelät och hittade ett antal lödningar som liknade exemplen här:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalCircuitsRelays.html

Sex lödningar gjorde jag om och har sedan dess hunnit köra 12 felfria mil.

Dessutom hittade jag den här beskrivningen som stämmer bra med vad jag själv upplevt.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=46352&st=0&sk=t&sd=a&sid=16c945a21defe49747207e007dc6179a&start=15

Jag tror alltså att Volvo245GLT hade helt rätt i den primära teorin och att misstankarna mot Flexitune var pinsamt obefogade :oops: Tackar och bugar. Får jag några fler stopp uppdaterar jag tråden!

Författare:  torbjorn [ ons 13-07-31 09:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Intermittenta motorstopp med äldre Flexitune II

Ett tips till om intermittenta stopp på Volvo är att vissa exemplar (jag tror dock det framför allt gäller 240, snarare än 700- och 900-serierna) har en hängsäkring i närheten av batteriet som sitter i serie med matningen till insprutningens huvudrelä. Den hängsäkringshållaren brukar ärga sönder med påföljd att bl a styrdon, spridare och bränslepump inte får någon matning. Men tändsystemet påverkas inte av detta, så varvräknaren bör göra normalt utslag så länge motorn går runt.

Dessutom är ju glapp i tändningslåset ett vanligt problem.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/