Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-12-03 23:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 13-08-17 12:26 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Bosch Motronic ME7.4.6 E85 hack by Fellow (Autobahnhack -10'C och uppåt).

Gör såhär:

(1). Bränsleblandning: Koppla loss temperatursensorn ovanför luftfilret och ersätt denna med ett 1W kolfilmsmotstånd på 47kOhm. Pris 1 SEK. http://www.electrokit.com/motstand-1w-47-kohm.43892 . Detta simulerar -40'C, vilket är det lägsta värdet ME7.4.6 accepterar innan CEL lampan tänds. Bränsleregleringen tar lambdan om, precis som innan. Bilen är nu en riktig flexifuel, som startar på första försöket över +20'C. Detta hacket är beprövat sommartid och fungerar väl.

(2). Kallstart&autochoke(under utveckling, ej testat vintertid): Lödda en BMW 35'C Artnr 1741900 termoswich/termokontakt (http://www.autopartoo.com/oem/bmw/1741900.html) paralellt med ett NTC motstånd 5K* (http://www.electrokit.com/ntc-5k.48640). Dessa skruvas in i motorblocket, och kopplas i serie med kylvattentempsensorn/glykoltempsensorn. Slutligen monteras ett relä paralellt, som släcker kallstartmotståndet då motorn startat. NTC 5k motsvarar ca 10'C lägre glykoltemp än IRL.

Teori bakom hacket:

(3) Bosch Motronic ME7.4.6 kontrollerar skicket på de övriga komponenterna inklusive spridarna med hjälp av temperatursensorn på insugssidan ovanför luftfilret (gäller driftläge: Closed loop, 99% av driften sker i detta läge). Bosch ME7.4.6 tillåter ca +-30% felmarginal, innan CEL (Check Engine Light) tänds. Samma sensor styr bränsleblandningen då lambdasensorn inte är aktiv (driftläge: open loop, sker väldigt kort tid, storleksordningen sekunder). Slutligen styr denna sensor tändningen, prestandan offras då insugtemperaturen ökar och tvärt om.

(4) Luften är syrerikare vid -40C än vid +40C.

Tabell (5):
-40'C 1.5 kg/m3 Referenspunkt 0%
-20'C 1.4 kg/m3 7% skillnad mot -40'C.
0'C 1.3 kg/m3 15% skillnad mot -40'C.
+20'C 1.2 kg/m3 25% skillnad mot -40'C.
+40'C 1.1 kg/m3 36% skillnad mot -40'C.

Om vi lurar ME7.4.6 att det är -40'C hela tiden, får vi följande tabell (6):
-40'C CEL tänds. 10% för lite bränsle!
-20'C CEL tänds 3% för lite bränsle!
-10'C CEL släckt. Allt OK! Closed loop OK.<-Detta är lägsta temperaturen hacket klarar av.
0'C CEL släckt. Allt OK! Closed loop OK.<-Vanligaste vintertempen i Skåne.
+20'C CEl släckt. Allt OK! Closed loop OK.<-Vanligaste sommartempen i Skåne.
+40'C CEl släckt. Allt OK! Closed loop OK.<-Kansle en tripp till medelhavet?

Kuriosa:

(7) ME7.4.6 accepterar -40'C som lägsta temperatur, och inte -45'C som det stod i den officela pdf-en från Bosch.

(8) Uppmäta/avlästa värden i databoxen, kylvattentempsensorn/glykoltempsensorn (position nära termostaten):

270 kOhm och uppåt. ME7.4.6 gillade inte alls detta:" Warning! Cooling temp too high!" Fläkten kom igång :-).
220 kOhm -40'C
150 kOhm -40'C
75 kOhm -27'C
66 kOhm -26'C
38 kOhm -18'C

(9) Testning: Hack (1) utprövades på 2 st PSA ES9J4S V6 208Hkr motorer under denna sommaren, 100% E85. Autobahnprestandan var i den mildaste graden brutal vid +20'C. Adress till E85 bensinmack i Tyskland, nära Leipzig: Gulf, Gagarinstr 8, 04435 Schkeuditz. Pris 1.09€/liter.
Hacket (1) påverkar tändningen åt rätt håll. Inte illa för 1 SEK :-).

Dokument V1.0. Första utkast/handskrift.
Dokument V1.1. Ersatte "lambdaregleringen" med "lambda integrity check". La till förklaring NTC 2K2 vs NTC 5K.
Dokument V1.2. La till ett relä som släcker kallstartmotståndet efter lyckad start. Anledning: bilen gick för fett efter starten fram tills att lambdasonden kickade in då hack(1) redan kompenserade, samt att hack(2) inte klarade integrity check vid ett tillfälle idag 20130821 (utetemp +16'C, simulerad glykoltemp +16'C, glykoltemp IRL 26'C, efter ca 30-60 sekunders körning då lambdasonden kickade in). Tog väck NTC 2K2 motståndet helt ur texten (för klent). Alternativt kan man använda NTC 10K (motsvarar ca 20'C under IRL glykoltempen), tiden får utvisa om NTC 5K räcker vintertid.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Senast redigerad av fellow ons 13-08-21 23:51, redigerad totalt 28 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-17 20:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
fellow skrev:

(2). Kallstart&autochoke: Lödda en BMW 35'C Artnr 1741900 termoswich/termokontakt (http://www.autopartoo.com/oem/bmw/1741900.html) paralellt med ett NTC motstånd 2K2 (http://www.electrokit.com/ntc-2k2.44076). Dessa skruvas in i motorblocket, och kopplas i serie med kylvattentempsensorn/glykoltempsensorn. Det är viktigt att kontrollera att systemet släcker autochoke vid exakt +35'C, då lambdaregleringen kickar in vid +40'C. NTC monteras så nära motorblocket som möjligt.

En enklare lösning än mitt Etanol.nu automatiska kallstartsmotstånd.
Denna har inte avtagande funktion, men det borde inte ha så stor betydelse. Det är färre saker som kan gå sönder och kräver inte extern strömmatning.

Citat:

(9) Testning: Hacket utprövades på 2 st PSA ES9J4S V6 208Hkr motorer under denna sommaren, 100% E85. Autobahnprestandan var i den mildaste graden brutal vid +20'C. Adress till E85 bensinmack i Tyskland, nära Leipzig: Gulf, Gagarinstr 8, 04435 Schkeuditz. Pris 1.09€/liter.
Hacket (1) påverkar tändningen åt rätt håll. Inte illa för 1 SEK :-).

Det är Peugeot och Citroën treliters V6-motorer från ~2000 och senare.
Den variant jag hade var äldre (1997) så jag är inte säker på att detta hade fungerat. Den hade Motronic MP7.0.
Jag satte in en Flexitune Sequential i den som fungerade bra.

I alla fall... Om det inte är mer som påverkas så är det ett elegant ful-hack. :D

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-17 22:42 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Tack, etanol.nu var en stor inspirationskälla genom åren! Just BMWs termoswitch/fläktstyrning är rätt så okänd här på forumet, tyckte att fler förtjänar att känna till den. En viktig komponent i dessa sammanhang, som jag kom i kontakt med av ren slump på den lokala skroten.

Gällande hacket så påverkas inget annat, då AC:n använder sin egen tempmätare placerad i den högra backspegeln. ECU:n/BSI:n hade inga koder som kunde avläsas i Lexia. Gällande lägsta temp så är jag såklart osäker, jag väntar med spänning på den kommande vintern om teorin stämmer! Berkningarna är gjorda för E85, vinterkvalitén (E75) bör ge några extra minusgrader i marginal. Blandtankningen fungerar finnt i hela spektrat, förutom att jag inte gillar tanken på racingtändning (1) och 100% rent BF95. Modig som jag är provkörde jag ändå, ECU:n/BSI:n ihop med knacksensorn klarade tändningsjusteringsjobbet från 104 oktan till 95 oktan galant utan några konstigheter.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-08-18 20:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4760
Ort: Sundsvall
Termokontakter som slår om vid temperaturer kring 35 °C finns även i många andra bilsammanhang. Alla VW och Audi med Mono-Jetronic (ej Mono-Motronic) har en sådan som styr insugningsrörsförvärmningen. Många 70- och 80-talsbilar med förgasare eller enklare insprutningssystem har termokontakter för att koppla om t ex vakuumtändförställning, snabbtomgång eller EGR beroende på motortemperaturen. Och inte minst finns det gott om sådana i vitvaror (t ex disk- och tvättmaskiner som inte har något vred för termostaten utan fasta temperaturinställningar för olika program).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-19 12:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Intressant läsning! Undrar om det är vanligt att lambdaregleringen aktiveras vid en fast motortemperatur som i detta fall 40°C. Jag har för mig att nyare bilar går i closed loop inom en minut och då kan inte motorn hunnit bli så varm.

Om man skulle göra en omvänd modifiering av tempsensorsignalen, t ex så att den tror att motorn är 45°C mellan 30°C och 40°C så skulle man alltså tidigare kunna få den att gå closed loop och kanske spara lite bränsle i uppvärmningsfasen under förutsättning att motorn då redan går att köra i closed look och inte hackar för mycket?

Tack vara luft och bränsleförvärmning borde det kanske funka att köra i closed loop trots att motorn inte hunnit bli så varm.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-19 19:41 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Jag uttryckte mig lite otydligt gällande lambda och 40'C. Jag uppfattade att ECU:N/BSI:n startar sina "intergrity checks" (EURO IV krav?) vid den tempen, inklusive lambda integrity check. Detta visade sig vara fel, då ECU:n/BSI:n gjorde det vid ett längre temp vid ett tillfälle. Det finns hårt bestämda marginaler hur lång tid respektive avvikelse processer får ta, störs dessa är ju hacket misslyckat. Mer går att läsa i pdf dokumentet som heter "Bosch Motronic ME 7, ME 7.1, ME 7.1.1, ME 7.5 System Strategy", sidan 62 (Wrong engine warm-up). http://www.scribd.com/doc/84470148/Bosh ... c-ME-7-1-1

"- 64 -
Engine Coolant Temp. Sensor Rationality (P3081)
In case that the engine coolant temperature does not fit to a reference
model temperature in an certain range, the cooling system is defective or
the sensor is not in a plausible range"


ECU:n/BSI:n gör inte bara tempsensorcheck vid +40'C, utan den exekverar en massa tester - i princip alla subsystem den kan komma åt att testa. Kontrollpunkterna enligt Bosch's pdf (stämmer sådär IRL) är:
-45'C (CEL, därav max -40'C i hacket),
+40'C (Integrity Check, därav +35'C i hacket),
+60'C,
+80'C,
+105'C,
+141'C (CEL):
"Each of the engines cooling monitoring function has its own special engine
temperature range in which it will be enabled."
, sidan 61 i pdf-en.

Vad jag vet så kickar lambdan in så fort ECU:n/BSI:n uppfattat att lambdan uppnått rätt arbetstemp. Den här information misstänker jag att den får fram via en strömavkännande krets. Mina mätningar visar att lambdan ibland kickar in så snabbt som efter ett par sekunder. Hack (1) är mindre känsligt än hack (2) då vi bara flyttar tolleranserna lite grann - för att undvika CEL. Det verkar som Bosch helt missat möjligheten att använda ACtempsensorn för att kolla insugstempsensors "integrity". Tur för oss:).

Vi vill ju att lambdan ska göra sitt jobb med E85 så snabbt det går eftersom den gör det bäst (bättre än vårt påhittade 2K2/5K NTC motstånd ihop med tabellerna i ECU:n/BSI:n). Lambdan har ju bedrövlig exakthet innan den är kall, tden är så optimiserad av Bosch redan så mycket det går. Vid förvärmning av bränsle/luft/ är det förståss helt nya förutsättningar, det går säkert att hacka på nåt vis:). Lämplig mjukvara och hårdvara för att analysera systemets beteende är OBDkey 1.40 bluetooth och obdtorque pro.

Aryan: Hittade detta i pdf-en, sidan 92 (mer integrity checks och lagom med tvång mot stackars lambdasonden:mrgreen: ):
"Given a normal cold started FTP (around 20°C) most of the concepts
reaches the closed loop condition for the first control loop within 20s to 60s.

Additionally closed loop is forced depending on engine start temperature
after a maximum time.
Vehicles produced in MY 2004 and MY 2005
Engine Start Temperature Time, when closed loop is forced
Temperature>10 °C 120 s
Temperature >-6.7 °C and < 10°C 300 s "

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Senast redigerad av fellow tor 13-08-22 00:03, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 10:28 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Aryan: Gällande förvärmning, en fin tanke är att koppla in högeffektsförvärming av bränsle, och lambdasondens uppvärmning (2 trådar) då man låst upp bilen med fjärrkontrollen. Allt detta kopplas ihop (via ett dubbelrelä) med en termoswitch på säg 75'C som skulle förhindra överhettning i fall man låser upp bilen lite för ofta sommartid. När man kommit fram till bilen, satt sig och vridit nyckeln har grejerna hunnit bli varma :D.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 13:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
fellow skrev:
Aryan: Hittade detta i pdf-en, sidan 92 (mer integrity checks och lagom med tvång mot stackars lambdasonden:mrgreen: ):
"Given a normal cold started FTP (around 20°C) most of the concepts
reaches the closed loop condition for the first control loop within 20s to 60s.

Additionally closed loop is forced depending on engine start temperature
after a maximum time.
Vehicles produced in MY 2004 and MY 2005
Engine Start Temperature Time, when closed loop is forced
Temperature>10 °C 120 s
Temperature >-6.7 °C and < 10°C 300 s "


Tack, det är bra att veta!

fellow skrev:
Aryan: Gällande förvärmning, en fin tanke är att koppla in högeffektsförvärming av bränsle, och lambdasondens uppvärmning (2 trådar) då man låst upp bilen med fjärrkontrollen. Allt detta kopplas ihop (via ett dubbelrelä) med en termoswitch på säg 75'C som skulle förhindra överhettning i fall man låser upp bilen lite för ofta sommartid. När man kommit fram till bilen, satt sig och vridit nyckeln har grejerna hunnit bli varma .


Ja och det blir också bra om motorvärmarens termostat ger ca 40°C kylarvättska, då kör man i closed loop praktiskt direkt efter starten :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-08-20 18:17 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
fellow skrev:
Aryan: Gällande förvärmning, en fin tanke är att koppla in högeffektsförvärming av bränsle, och lambdasondens uppvärmning (2 trådar) då man låst upp bilen med fjärrkontrollen. Allt detta kopplas ihop (via ett dubbelrelä) med en termoswitch på säg 75'C som skulle förhindra överhettning i fall man låser upp bilen lite för ofta sommartid. När man kommit fram till bilen, satt sig och vridit nyckeln har grejerna hunnit bli varma :D.

inga varma lambdasonder vid kallstart. Kondenserande vattenånga ovh överskottsdrivmedel kan lätt knäcka den om den är varm vid motorstart.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-08-21 08:10 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 10:49
Inlägg: 22
Ort: Skåne
Råkade idag för en av de sköna integrity checks med hack(2). Ändrade i konstruktionen och la till ett relä som släcker efter lyckad start. Hack(1) fungerar som vanligt, ett bevis på att enkla hacks funkar bättre än de komplicerade. Det verkar som om Bosch inte följer sin egen pdf till punkt och pricka, flera faktafel finnes. (-45'C i stället för -40'C, samt integrity check innan motorn nått upp 40'C. Hack(2) känns klumpig rent spontant, och bör ersättas med förvärmning av spridare eller bränslet i fuel railen.

_________________
Citroen C5 V6 ES9J4S 208 Hkr
Peugeot 807 V6 ES9J4S 208 Hkr


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-08-21 20:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
Angående förvärmning av bränsle: Obormot gjorde lyckade tester med PTC-motstånd/element. Man väljer vilken temperatur de ska ha, och de stabiliserar sig automatiskt på den temperaturen genom att dra ner på strömförbrukningen.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011