Hej Alla
Liten uppdatering.
Jag har fått hem min spridartestare och har spenderat många timmar
med den
Tyvärr såfick jag inte med de rätta adaptrarna för att
testa subaru spridare så jag fick sätta upp de jag fick i svarven bearbeta
en smula så det passa...
Väl där så behövde jag fixa ett par extra fastsättning don som håller i spridarna.
När jag kunde börja flödestesta spridarna så stämde inte siffrorna,
allt jag stoppade i maskinen fick högre värden än bör värdena.
Så jag kontroll tryckmätte själva tryckklockan och visst den visade fel
på 0.6 bar för MYCKET!!! (Ska handla en ny och byta på måndag)
Men när jag sänkte trycket från "3 bar" till 2.4 bar (Detta är alltså 3 bar)
så helt plötsligt vart det rätt cc på de 3 olika spridarna.
Subaru spridarna levererade vid rätt bränsle tryck 555cc.
Vid 4 bar levererade de 650cc och vid 5 bar levererar spridarna 730cc!!
Med tanke på flöden som spridarna orkar flöda så kommer jag att
faktiskt att följa tipset om att montera en justerbar BTR.
Tänkte justera upp bränsle stegvis och samtidigt hålla koll
på lambda värdet via dator och OBD.
Ni som har bra koll på detta med justerbar BTR,
jag har 2 alternativ som jag ser det och jag föredrar
självklart alternativ 1 MEN det kräver att jag på nytt
river ner hela insuget och det tar ca 3 timmar ner
och lika mycket upp... Har i egentligen ingen tid
till det övers så vilket ska jag göra:
Alternativ 1
Plockar ner insuget och plockar bort den gamla btr,
monterar en adapter och slang.
Återmonterar allt och installera en den nya BTr på lämplig plats.
Alternativ 2:
Monterar den nya BTR´n på returledningen (Original btr får sitta kvar).
Detta tar MYCKET mindre tid i anspråk och skulle jag inte vilja
av någon anledning köra på högre tryck eller vvill ta bort BTR´n
så är det bara att gasa vidare på original btr.
Fråga: Finns det risk för att original BTR tar stryck på något sett
ifall jag kör på alternativ 2??
Mvh
Acke